Newsy

MSP chce zwiększyć reprezentację kobiet w spółkach Skarbu Państwa i zachęcić je do inwestowania na giełdzie

2015-06-11  |  06:55
Mówi:Małgorzata Dec-Kruczkowska
Funkcja:dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa
  • MP4
  • Wśród inwestorów indywidualnych tylko 17 proc. stanowią kobiety, niestety, liczba zainteresowanych inwestowaniem na giełdzie pań rośnie zbyt wolno i w tym tempie dopiero za 20 lat powinna zrównać się z liczbą inwestujących mężczyzn. Resort Skarbu Państwa chce, by stało się to szybciej, dlatego organizuje warsztaty z zakresu inwestowania. Panie już teraz stanowią 30 proc. reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek giełdowych.

    Kobiety działają na giełdzie, są prezeskami zarządu, przewodniczącymi rad nadzorczych, inwestorkami, ale jest ich mało. Zależy nam na tym, żeby zarówno zachęcać je do aktywności, jak i budować ich kompetencje. Każde podejmowane przez nas działanie, które dotyczy kobiet w organach spółek lub jako inwestorek, ma budować ich umiejętności, wiedzę i kompetencje do tego, żeby być równoprawnymi graczami na rynku giełdowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Małgorzata Dec-Kruczkowska, dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Wśród inwestorów giełdowych 17,4 proc. stanowią kobiety. Jeszcze pięć lat temu odsetek ten wynosił 11 proc., więc liczba chętnych do kupowania akcji i obligacji rośnie. Gdyby to tempo się utrzymało, to dopiero za 20 lat powinna zrównać się liczba inwestorów obu płci.

    Liczymy na to, że dzięki takim projektom jak „Giełda jest kobietą” uda nam się przyspieszyć ten proces. Chcemy zachęcić kobiety do tego, żeby stawiały pierwsze kroki na giełdzie właśnie poprzez samodzielne inwestowanie – mówi Dec-Kruczkowska.

    „Giełda jest kobietą” to cykl spotkań z ekspertkami rynku kapitałowego i biznesu, podczas których prowadzone są dyskusje o podstawowych zasadach inwestowania, obrocie instrumentami finansowymi i specyfice rynku kapitałowego, a także o gospodarce i psychologii, która również wpływa na giełdę. Już 15 czerwca takie warsztaty odbędą się w Lublinie. W dotychczasowych edycjach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku wzięło w nich udział ponad 400 kobiet, głównie pracujących na etat, kierujących zespołami, ekspertek, właścicielek firm i studentek. Trzy czwarte z nich jeszcze nie inwestowało na giełdzie, ale zamierza zacząć.

    Te warsztaty są częścią większego programu Akcjonariat Obywatelski, który już od ponad pięciu lat jest prowadzony przez Ministerstwo Skarbu Państwa i adresowany do wszystkich osób, które albo wchodzą, albo już działają na rynku kapitałowym – mówi Małgorzata Dec-Kruczkowska.

    Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje również działania zmierzające do zwiększenie reprezentacji kobiet w radach nadzorczych i zarządach spółek.

    W 2013 roku wprowadziliśmy dobre praktyki dotyczące zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn jako naszych reprezentantów w radach nadzorczych. Założyliśmy, że ten poziom powinien być utrzymany w wysokości minimum 30 proc. Założyliśmy, że w przypadku spółek giełdowych damy sobie czas do końca 2015 roku. Właśnie dochodzimy do tego poziomu – mówi Dec-Kruczkowska.

    Wśród reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek nadzorowanych przez resort kobiety stanowią blisko połowę reprezentantów MSP. W spółkach giełdowych udział kobiet zbliża się do wyznaczonych 30 proc.

    Przed nami z pewnością kolejny krok i kolejne wyzwanie. Zastanawiamy się nad tym, o ile ten wskaźnik podnieść, niedługo to ogłosimy – mówi dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.