Newsy

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

2025-06-09  |  06:15
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.

    Wśród tegorocznych laureatek nagród SHEO przyznawanych przez redakcję tygodnika „Wprost” znalazła się Alicja Węgorzewska. Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana w kategorii „Kultura” za nieoceniony wkład w rozwój polskiej kultury. Nagrodę otrzymała za wyjątkowe zasługi w popularyzowaniu kultury operowej i edukacji muzycznej wśród dzieci i młodzieży. Szczególne uznanie należy się jej za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior, unikalnego projektu edukacyjno-artystycznego skierowanego do młodego odbiorcy. Od pierwszej edycji w 2020 roku festiwal ten stał się integralną częścią Festiwalu Mozartowskiego, oferując młodym widzom i wykonawcom przestrzeń do poznawania i interpretowania dzieł Mozarta.

    – Nasza nowa premiera dotyczy wersji „Czarodziejskiego fletu”, która się nazywa „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu”. Jest to wspaniała inscenizacja Giovanny’ego Castallanosa, do której sięgnęliśmy, aby zaprosić studentów i doktorantów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, który sama kończyłam i który jest mi bardzo bliską uczelnią. Pomyślałam, że jeśli mamy już szóstą edycję Mozart Junior, to dobrze by było rozwinąć tę część festiwalu o współpracę z młodymi ludźmi – mówi agencji Newseria Alicja Węgorzewska.

    Scenariusz do tej inscenizacji napisała Kalina Cyz, reżyserią zajął się Tomasz Man, orkiestrę poprowadził Jerzy Wołosiuk, a kostiumy przygotował Marcin Łobacz.

    – Zależało mi na tym, aby ci młodzi ludzie po prostu mogli współpracować z najlepszymi, żeby mogli stanąć na scenie w prawdziwych kostiumach, w pięknej inscenizacji, nie studenckiej, nie prowadzonej na wyrwanej, małej tożsamości. Przygotowywane były dwie obsady, jedna wystąpiła, druga zabezpieczała. Będziemy nadal rozwijać tę współpracę, bo to jest najlepszy i najpiękniejszy rozwój. Ja sobie przypominam moją drogę, kiedy stanęłam na scenie Opery Kameralnej w Wiedniu. Miałam wtedy 18 spektakli i sześć tygodni prób i pamiętam, jaki to był kamień milowy w moim rozwoju jako młodej śpiewaczki – mówi.

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zadedykowała ten spektakl młodzieży, żeby zainteresować odbiorców z tej grupy wiekowej takim repertuarem i taką formą sztuki.

    – „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” jest przygotowana przez młodzież dla młodzieży. I ona właśnie na taką 60-minutową wersję przyjdzie, bo to jest świetne przygotowanie młodego człowieka do tego, że jeśli będzie mu za mało, to może zechce pójść na pełną trzygodzinną wersję „Czarodziejskiego fletu”.  Niedawno też zagraliśmy „Requiem” Mozarta w wersji Howarda Armana i na widowni również można było zobaczyć wielu młodych ludzi – mówi.

    Alicja Węgorzewska twierdzi, że w dobie rozwoju technologicznego, kiedy smartfony i media społecznościowe mają tak potężną władzę nad młodymi ludźmi, trzeba szczególnie mocno zadbać o rozwój kulturalny tego pokolenia.

    – „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” już na zawsze zostanie w naszym repertuarze. Mam nadzieję, że doceni to kapituła Teatralnych Nagród Muzycznych imienia Jana Kiepury, bo tam też zgłaszamy takie spektakle. Wierzę, że ten tytuł zachęci młodzież i dzieci do przychodzenia do opery również na nasze duże tytuły, na nasz repertuar – dodaje.

    Program Festiwalu Mozart Junior obejmuje spektakle operowe dostosowane do dzieci, takie jak „Czarodziejski flet piccolo” czy „Bastien i Bastienne”, warsztaty teatralno-operowe oraz koncerty młodych wirtuozów. To świadczy o kompleksowym podejściu do edukacji muzycznej. Dzięki inicjatywie Alicji Węgorzewskiej młodzi artyści z całej Polski mają również możliwość uczestniczenia w  takich projektach jak Młodzieżowa Orkiestra Mozartowska, gdzie pod okiem doświadczonych muzyków rozwijają swoje umiejętności i pasję do muzyki klasycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

    Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

    Muzyka

    Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

    Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytmnbluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.

    Farmacja

    Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

    Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć