Mówi: | Alicja Węgorzewska |
Funkcja: | śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej |
Alicja Węgorzewska: W czasie pandemii okazało się, że sztuka jest na ostatnim miejscu. Brak obcowania z kulturą doprowadził artystów i publiczność do depresji
Śpiewaczka operowa tłumaczy, że czas pandemii okazał się wyjątkowo trudnym okresem dla artystów. Wielu z nich zmagało się z problemami finansowymi, jednak to nie one były najgorsze. Muzycy i aktorzy utracili regularny kontakt z publicznością. Ta przerwa dla wielu okazała się wyczerpująca psychicznie. W skrajnych przypadkach dochodziło nawet do depresji. Alicja Węgorzewska przyznaje, że dla niej największą trudnością był rzadszy kontakt z córką, która na stałe mieszka za granicą.
Podczas systematycznego znoszenia obostrzeń kultura nie jest traktowana priorytetowo. Wręcz przeciwnie – jej odmrożenie zawsze następuje na samym końcu. Mimo że instytucje kulturalne w czasie pandemii proponują widzom wydarzenia online, Alicja Węgorzewska zaznacza, że tego typu przedsięwzięcia nie są w stanie zastąpić realnego kontaktu widza z artystą.
– Czas COVID-u zrewidował podejście do sztuki. Z jednej strony okazało się, że sztuka jest na ostatnim miejscu. Z drugiej, że brak obcowania z kulturą zarówno popularną, jak i wysoką doprowadził artystów i publiczność do depresji. Nie oszukujmy się, żadne online’y i streamingi w przypadku sztuki nie działają. Po drugiej stronie jest kilkadziesiąt osób, które się nudzą, ponieważ energia się nie udziela. Nie ma entuzjazmu, nie ma oklasków. Jest za to smutek na twarzy artysty, który musi występować przed pustą widownią – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa i dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.
Wiele mówi się o trudnej sytuacji ekonomicznej artystów. Muzycy i aktorzy pozbawieni regularnego przychodu popadają w problemy finansowe. Śpiewaczka operowa zaznacza, że pandemia przyczyniła się do wzrostu kosztów podróży. Sama odczuła to szczególnie mocno.
– Moja córka mieszka w Holandii, nie mogłam z nią spędzić świąt Bożego Narodzenia czy też Nowego Roku. Gdy leciałam do niej na jeden dzień, musiałam wykonywać testy. Każdy, kto w trakcie pandemii podróżował, zdaje sobie sprawę, jak drogie są wyjazdy i ile środków finansowych trzeba na nie przeznaczyć. Cieszę się, że mogłam brać udział w różnych telewizyjnych projektach, ale to są okruchy – tłumaczy.
Lato oraz szczepienia przyczyniły się do spadku liczby zachorowań. Mimo że sytuacja systematycznie się poprawia, wirus nadal jest obecny w społeczeństwie. Alicja Węgorzewska zaznacza, że widać to zwłaszcza w miejscach pracy, gdzie nie brakuje osób nieobecnych z powodu choroby lub kwarantanny.
– Mnie się na szczęście udało i nie zachorowałam na COVID. Wielu z moich kolegów, koleżanek czy pracowników Warszawskiej Opery Kameralnej niestety chorowało. Do dziś codziennie dostaję listę nieobecności, jest na niej co najmniej kilkanaście nazwisk – zaznacza śpiewaczka.
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej przyznaje, że bardzo martwiła się o pracowników, którzy zwierzali się jej z problemów psychicznych spowodowanych brakiem kontaktu z publicznością. Sytuacja z miesiąca na miesiąc stawała się coraz bardziej poważna. Alicja Węgorzewska tłumaczy, że poluzowanie obostrzeń to szansa, by artyści powrócili do normalnego życia i zaczęli znów cieszyć się możliwością wykonywania wymarzonego zawodu.
– Naszym chlebem jest codzienne występowanie. Najbardziej mnie bolało, kiedy artyści przychodzili do mnie i mówili, że są w depresji, nie mogą rano wstać z łóżka, patrzą w sufit i nie wiedzą, co dalej. Dzisiaj, kiedy do nich dzwonię, słyszę radość z tego, że gramy i znowu jesteśmy na fali. Gdy obserwowałam próby „Don Giovanniego”, widziałam niespotykaną energię i radość. Artyści dawali z siebie wszystko na zwykłej, elementarnej próbie – wspomina.
Czytaj także
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2023-12-28: Joanna Liszowska: Pierwszy raz wystąpię podczas „Sylwestra marzeń z Dwójką” w Zakopanem. Mimo dwudziestoletniego doświadczenia na scenie mam tremę
- 2023-12-13: Kryzysy ostatnich lat zmieniły podejście do strategicznych rezerw państwa. Konieczne było wprowadzenie szybkiego reagowania i rozszerzenie katalogu zadań
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
- 2023-12-07: W gabinetach lekarskich coraz więcej przypadków COVID-19 i grypy typu B. Polacy często jednak leczą się sami, niekoniecznie prawidłowo
- 2023-11-30: Wpływ poezji na samopoczucie zbadali naukowcy. Okazała się pomocna w walce z samotnością i radzeniu sobie z trudnymi emocjami
- 2023-11-21: Diagności laboratoryjni chcą szczepić i poszerzać kompetencje. Potencjał tego zawodu medycznego nie jest w pełni wykorzystywany
- 2023-12-06: Magdalena Lamparska: Macierzyństwo nauczyło mnie miłości bezwarunkowej i cierpliwości. Rodzina jest dla mnie fundamentem
- 2023-10-06: Polskie firmy coraz śmielej podbijają globalne rynki. Nie tylko eksportują, ale też inwestują w nowe fabryki za granicą i przejmują zagranicznych konkurentów
- 2023-10-26: Europejczycy są bardziej skłonni do pomocy uchodźcom z Ukrainy niż tym z Syrii czy Somalii. U podstaw mogą leżeć różnice i podobieństwa kulturowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Moda
Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów
Wokalistka zauważa, że co kilka miesięcy do sprzedaży trafiają nowe kolekcje ubrań, a te, które jeszcze nie są zniszczone i mogłyby się przydać innym, lądują na śmietniku. Podobnie jest z różnymi urządzeniami elektronicznymi, sprzętem RTV i AGD. Nowe modele z dnia na dzień wypierają starsze, a góra elektrośmieci stale rośnie. Maria Sadowska apeluje więc, by zadać sobie trochę trudu i niepotrzebne telefony, tablety czy komputery oddać do odpowiedniego punktu, z którego trafią do recyklingu i utylizacji. Artystka docenia też kreatywność swojego męża, który maluje obrazy na starych, skórzanych kurtkach i tworzy w ten sposób nietuzinkowe elementy garderoby.
Media
Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą
W nowej odsłonie programu „Tańcząca ze światem” Edyta Herbuś zabierze widzów do Jordanii. Jak zaznacza, plan wyjazdu był bardzo intensywny. Przez dziewięć dni ekipa realizująca pracowała po 12 godz., by pokazać niezwykłe, kulturowe i historyczne bogactwo tego fascynującego kraju. Tancerka zdradza też, że te wyjątkowe miejsca pozwoliły jej odkryć w sobie uśpione pokłady wrażliwości i stały się powodem wielu wzruszeń.
Konsument
Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć
Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.