Mówi: | Lady Nina (Nina Cieślińska) |
Funkcja: | wokalistka, prezenterka 4fun TV |
Dancehall zdobywa polską scenę muzyczną
W Polsce systematycznie przybywa sympatyków wywodzącej się z Jamajki kultury dancehall. Na imprezowej mapie naszego kraju pojawiają się kolejne imprezy związane z tym gatunkiem muzyki i tańca, które przyciągają coraz większą publiczność.
– Nieodłączoną częścią kultury dancehallu jest taniec. Ogólnie przyjęło się, że wszyscy, którzy przychodzą na imprezy tego typu, powinni znać kroki. Stąd, gdy przychodzi do wyboru najlepszej tancerki w kraju, to nie jest oceniane tylko to, jak dziewczyna trzęsie pupą – wyjaśnia Nina Cieślińska z 4fun TV, znana jako Lady Nina.
Mistrzostwa Polski Dancehall Queen cieszą się ogromną popularnością. Dzięki nim najlepsza tancerka ma możliwość wyjazdu na międzynarodowe mistrzostwa dancehallu na Jamajce. W tym roku zwyciężczynią została Ale Camara.
Kultura dancehallu opiera się również na muzyce. W Polsce tym gatunkiem inspirują się m.in.: Jamal, Marika, Ras Luta, a także grupy Vavamuffin oraz Eastwest Rockers.
– Dancehall to jednak przede wszystkim muzyka, która ma swoje korzenie na Jamajce i w niewolnictwie. Wywodzi się z reggae, ale jest zdecydowanie szybszy, dużo bardziej taneczny i imprezowy. Wszystkim wydaje się, że teksty w muzycy dancehallowej dotyczą tylko spraw rozrywkowych – tańca, seksu, zabawy. To do końca nie jest prawda, bo jamajscy muzycy tworzą mnóstwo piosenek wyrażających swoją kulturę, a oprócz tego dotykają one problemów społecznych, takich jak np. homofobia – mówi agencji Newseria Lifestyle prezenterka.
Coraz popularniejsze stają się także imprezy soundsystemowe oraz sound clashe. W 2012 roku w Polsce odbył się pierwszy międzynarodowy sound clash, w którym udział wzięły ekipy Million Vibes oraz Splendid.
– Sound clashe to pojedynki soundsystemów, czyli duetów DJ plus MC na mikrofonie, które promują muzykę reggae i dancehall. Całość polega na tym, że kilka ekip naprzemiennie puszcza piosenki, a publiczność decyduje, kto zostaje mistrzem. W tych pojedynkach, oprócz zwykłych utworów, gra się także dubplate. Są to numery, które nagrywa konkretny artysta dla konkretnego soundsystemu, śpiewając w nich, że dany skład jest najlepszy. Można więc napisać do Seana Paula lub Bounty Killera z taką prośbą, ale najczęściej za dubplate’y się płaci. Wtedy właśnie Sean Paul może nagrać coś dla polskiego soundsystemu i zaśpiewać, że jest najlepszy – dodaje Cieślińska
Jednym z popularniejszych sound clashy w Polsce był zorganizowany przez Red Bulla w 2012 roku pojedynek pomiędzy Acid Drinkers oraz Fisz Emade Tworzywo Sztuczne.

Aleksandra Ciupa: chcę budować swój wizerunek, zająć się modą i kosmetologią

Zapendowska o polskiej scenie muzycznej: główny nurt jest pełen piany i szumowin

Piotr Wiwczarek z grupy Vader o odbiorze heavy metalu w Polsce: często kojarzy się tę muzykę z horrorem i wielbieniem zła
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.