Newsy

Marek Kościkiewicz walczy o prawo do używania nazwy De Mono

2015-03-05  |  06:55

Marek Kościkiewicz, kompozytor i autor wielu przebojów grupy De Mono, uważa, że każdy z członków pierwotnego składu zespołu ma prawo do marki. Od czterech lat w sądzie trwa proces wytoczony przez Andrzeja Krzywego, który żąda zakazu używania nazwy zespołu przez Marka Kościkiewicza. Kompozytor z kolei kilka tygodni temu wysłał wokaliście pismo, w którym zakazuje mu śpiewania swoich piosenek.

– De Mono to jest moje dziecko, więc nie widzę powodu, aby rezygnować z walki. Nie zgadzam się na to, by zespół, który stworzyłem i który śpiewa mój repertuar, funkcjonował bez mojej zgody. Marka, którą się kiedyś stworzyło, cały czas jest bardzo ważna, to ona decyduje o tym, kto na ten koncert przyjdzie. Publiczność wie, czego się spodziewać, wie, jakie piosenki będą śpiewane, co zespół będzie wykonywał, więc to jest pewna wartość. Ludzie przeżywają takie sentymentalne podróże i wracają do tych czasów – mówi Marek Kościkiewicz w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Jego zdaniem prawo do używania brandu powinni mieć wszyscy członkowie pierwotnego składu zespołu.

– W trakcie naszych największych sukcesów, czyli w latach 90., byliśmy w takim, a nie innym składzie, i ten skład zasługuje na to, żeby mieć prawa do tego, co zrobił. To są moje piosenki, byłem ojcem i liderem tej grupy, ale uważam, że wszyscy razem zasługujemy na to, żeby korzystać z brandu – tłumaczy Marek Kościkiewicz.

W latach 90. zespół De Mono tworzyli: gitarzysta i autor piosenek Marek Kościkiewicz, wokalista Andrzej Krzywy, basista Piotr Kubiaczyk, perkusista Dariusz Krupicz, gitarzysta Jacek Perkowski i saksofonista Robert Chojnacki.

Marek Kościkiewicz twierdzi, że chciał ugody z Andrzejem Krzywym, ten jednak się nie zgodził. Jego zdaniem stanowisko wokalisty jest zdeterminowane chęcią zysków finansowych.

Mam nadzieję, że kiedyś Andrzej Krzywy zapomni o sprawach finansowych i będzie miał bardziej rzeczową i mądrą refleksję. Dla mnie jedynym mądrym rozwiązaniem byłaby rozmowa. Jeżeli ustalimy, czy zespół będzie grał w składzie pierwotnym, czy spotkamy się razem jako koledzy. Myślę, że do tego trzeba dorosnąć, a dzisiaj nie wszyscy chcą dorosnąć. Z jednej strony jest mi przykro, z drugiej dziwię się temu wszystkiemu – mówi Marek Kościkiewicz.

Kilka tygodni temu artysta wysłał do Andrzeja Krzywego pismo, w którym zabrania mu śpiewania swoich piosenek. Sprawą zajmują się prawnicy wokalisty.

Z ustaleniem, kto ma prawo do używania nazwy zespołu, borykają się dziś również zespoły Maanam i Oddział Zamknięty.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.