Mówi: | Magdalena Hajduk |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Naturativ |
Niska skuteczność i krótka trwałość kosmetyków naturalnych to mit. W produkcji tych preparatów nastąpił olbrzymi postęp
Polacy coraz chętniej sięgają po kosmetyki na bazie naturalnych składników, bezpieczne dla zdrowia i urody oraz przyjazne środowisku. Coraz więcej osób zwraca również uwagę na to, czy określone preparaty były testowane na zwierzętach. Wciąż istnieje jednak spora grupa osób nieprzekonanych, które sugerują się nieprawdziwymi opiniami na temat. Eksperci rozwiewają wszelkie wątpliwości: kosmetyki naturalne są równie skuteczne jak konwencjonalne, są równie trwałe – tyle, że używa się w nich bezpiecznych konserwantów.
Dla przeciętnego konsumenta odróżnienie w 100 proc. naturalnego kosmetyku od takiego, który jedynie podaje się za naturalny, może być trudne. Wielu producentów wykorzystuje bowiem popularność słów „naturalny” i „ekologiczny” i nazywa tak swoje preparaty, a w rzeczywistości mają one w swoim składzie zaledwie kilka naturalnych składników, czasem w śladowych ilościach. Eksperci wskazują trzy główne czynniki, którymi kierują się Polki w wyborze kosmetyków naturalnych – unikanie ryzyka (65 proc. kobiet), ochrona środowiska i zwierząt (18 proc.) oraz zgodność z własną filozofią życia (17 proc.).
– Często jest tak, że konsumenci szukają kosmetyków z konkretnymi składnikami albo wręcz bez pewnych składników. Naszej skórze potrzebne jest to, co stworzyła natura, a kosmetyki naturalne zawierają składniki, które są znane ludziom od wieków – mówi agencji Newseria Magdalena Hajduk, prezes Naturativ.
Wokół kosmetyków naturalnych narosło jednak wiele mitów. Pierwszy dotyczy właśnie tego, że są one mniej skuteczne od kosmetyków konwencjonalnych.
– W tej chwili dostawcy surowców kosmetycznych starają się produkować zaawansowane surowce i substancje aktywne, ale z natury, czyli za pomocą zielonej chemii, tak aby ten surowiec był jak najmniej przetworzony, ale jednocześnie stał się skuteczny. Zajmuję się produkcją kosmetyków naturalnych od 10 lat i widzę olbrzymi postęp. Mamy teraz dostęp do wspaniałych, efektywnych surowców naturalnych z bardzo dobrymi badaniami, więc nie ma powodu, dla którego kosmetyki naturalne miały by być mniej skuteczne niż kosmetyki konwencjonalne – mówi Magdalena Hajduk.
Drugi mit jest taki, że kosmetyki naturalne są mniej trwałe niż preparaty konwencjonalne.
– Owszem, istnieją kosmetyki naturalne, które prawie nie są zakonserwowane. To są tzw. kosmetyki świeże, których możemy używać przez 3 miesiące, przez ten czas trzeba przetrzymywać je w lodówce, ale jest to tylko niewielki segment kosmetyki naturalnej. W innych preparatach są używane konserwanty – tyle, że bezpieczniejsze i bardziej przyjazne. Te kosmetyki są trwałe, ich okres trwałości to 2–3 lata podobnie do kosmetyków konwencjonalnych – tłumaczy Magdalena Hajduk.
Trzeci mit dotyczy tego, że kosmetyki naturalne wykorzystują w swoich składach mało przebadane wyciągi roślinne.
– Jest to absolutnie niemożliwe, ponieważ każdy kosmetyk wprowadzany na rynek musi mieć ocenę bezpieczeństwa, która jest przeprowadzona przez wykwalifikowanego asesora, który każdy surowiec musi sprawdzić pod względem toksykologicznym. Takie prawo mamy od kilku lat, jest ono prawej unijnym, jest egzekwowane przez wszystkich, nawet małych producentów kosmetyków, więc każda substancja, która jest w kosmetyku, jest sprawdzona toksykologicznie i nie ma takiej możliwości, żeby kosmetyk zawierał jakieś niesprawdzone substancje o niewiadomym pochodzeniu – wyjaśnia Magdalena Hajduk.
Eksperci podkreślają, że rynek kosmetyków naturalnych to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów branży beauty, którego wartość według analiz Persistence Market Research w 2024 roku wyniesie 22 mld dol.
Czytaj także
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2023-12-08: Rośnie popularność naturalnej żywności. Ten czynnik staje się podstawowym wymogiem wobec producentów
- 2023-08-04: W ostatnich 40 latach liczba katastrof naturalnych wzrosła ponad dwukrotnie. Straty są liczone w miliardach dolarów, a tylko niecałe 40 proc. jest ubezpieczonych
- 2023-09-06: Polacy coraz częściej ubezpieczają domy od ekstremalnej pogody. Liczba huraganów, gwałtownych opadów i podobnych zjawisk będzie tylko rosnąć
- 2023-08-09: Mieszkańcy terenów przybrzeżnych są zdrowsi niż osoby, które rzadko przebywają nad morzem. Większa dostępność do nadmorskich obszarów może być ważnym budulcem zdrowia publicznego
- 2022-09-28: Kawa może odegrać ważną rolę w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Kilka filiżanek dziennie wpływa korzystnie na mikrobiom jelitowy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.