Newsy

Nowe kolory strojów poprawiły widoczność polskich skoczków

2017-02-24  |  06:00
Mówi:dr Marek Borowiński
Funkcja:specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru
Firma:Shop Doctor
  • MP4
  • Czekoladowy kolor nowych kombinezonów sprawił, że polscy sportowcy mocniej odcinają się od bieli śniegu. Są więc lepiej widoczni, zwłaszcza w przekazie telewizyjnym. Zdaniem ekspertów widzowie mogą zacząć podświadomie kojarzyć nową barwę strojów ze zwycięstwem, Polacy radzą sobie bowiem w tym sezonie wyjątkowo dobrze.

    Nowe kombinezony polscy skoczkowie zaprezentowali podczas pierwszego konkursu 65. Turnieju Czterech Skoczni, który odbył się w grudniu zeszłego roku w Oberstdorfie. Zastosowana w nich nowoczesna technologia miała umożliwić sportowcom oddawanie dłuższych skoków. Zdaniem dr Marka Borowińskiego nowe stroje pozwoliły także Polakom wyróżnić się na tle rywali. Zdecydował o tym ich kolor - w tym sezonie członkowie kadry narodowej skaczą bowiem w strojach czekoladowych, a nie malinowych jak dotąd.

    – W ciemniejszej barwie skoczek będzie znacznie bardziej się odbijał od sporych części białego kadru, który występuje w realizacji telewizyjnej. W związku z tym to jest lepiej zauważalne i powoduje, że widzowie na to zwracają bardziej uwagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Borowiński, specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru.

    W bieżącym sezonie polscy skoczkowie osiągają świetne wyniki. Turniej Czterech Skoczni wygrał Kamil Stoch, na drugim miejscu uplasował się Piotr Żyła. Dzięki temu Polacy przodują w  rankingu Pucharu Narodów. Zdaniem eksperta widzowie mogą więc podświadomie połączyć nowe kolory stroju ze zwycięstwem.

    – Wtedy widząc po raz kolejny naszych skoczków w tym kolorze już oczekujemy, poza oczywiście czystą intencją, ale wcześniej wyrobionym skojarzeniem, że to właśnie tak nastąpi –  mówi dr Marek Borowiński.

    Zdaniem wielu naukowców niektóre kolory bardzo pozytywnie oddziałują na psychofizyczną kondycję człowieka. Np. czerwień pobudza do działania i zwiększa szybkość reakcji. Barwa ta jest więc idealna dla sportowców. Psychologię kolorów w sporcie wykorzystują jednak najczęściej sponsorzy, którzy chcą za jej pomocą uzyskać pożądany efekt reklamowy. Barwa ma eksponować umieszczoną na stroju sportowca reklamę graficzną lub budzić skojarzenia z firmą sponsora.

    – Z jednej strony powinien być to kostium, w przypadku skoczków, który przyjmie sporą liczbę znaków graficznych różnych sponsorów, a z drugiej strony, jeżeli mamy wyraźnego sponsora drużyny piłkarskiej, to wg mnie powinien być to kolor, który przysporzy skojarzeń z brandingiem danej marki –  mówi dr Marek Borowiński.

    Wybór koloru na strój sportowy może mieć również wymiar praktyczny. Zdaniem eksperta zawodnicy piłki nożnej powinni unikać odcieni zieleni, ich stroje mogłyby się bowiem zlewać z kolorem murawy na boisku. Dr Marek Borowiński radzi także wybierać na stroje drużynowe intensywne kolory, np. czerwony, dzięki czemu widzowie będą mogli łatwo obserwować zawodników podczas meczu.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Zdrowie

    Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający

    Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.

    Teatr

    Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”

    Twórcy sztuki zatytułowanej „Przebłyski” podkreślają, że jest to spektakl – lustro każdej pary. Kreowani przez Jadwigę Jankowską-Cieślak i Daniela Olbrychskiego Rosa i Abrasza przez lata byli małżeństwem, a w chwili śmierci mężczyzny widzowie dostają kompendium wiedzy o ich niełatwym życiu. Odtwórca głównej roli cieszy się, że znów może się spotkać na scenie z aktorką, która od lat robi na nim ogromne wrażenie. Przyznaje też, że Serge Kribus napisał ten tekst z myślą o nim i zależało mu, żeby zagrał tę sztukę w Paryżu. Najpierw jednak przedstawienie zostanie zaprezentowane w polskiej wersji.