Mówi: | Olga Borys |
Funkcja: | aktorka |
Olga Borys: Ekologia jest trendy. Moje dziecko segreguje śmieci i czyta opakowania
Aktorka przekonuje, że nie tylko warto samemu być eko, lecz także trzeba propagować zdrowy i ekologiczny styl życia wśród rodziny i znajomych. Jej dobre nawyki dotyczą przede wszystkim tak prozaicznych czynności jak segregowanie śmieci czy przemyślane zakupy spożywcze. Aktorka zwraca uwagę m.in. na opakowanie produktów, unikając tych, które nie są biodegradowalne lub zdatne do recyklingu. Dokładnie czyta też etykiety, a warzywa i owoce kupuje tylko od sprawdzonych dostawców. Takie spojrzenie na ekologię podziela również jej nastoletnia córka.
Olga Borys przekonuje, że ekologiczny styl życia wcale nie składa się z samych wyrzeczeń, a wybory nie muszą być radykalne. To zwyczajne, proste zachowania, które każdy od zaraz może wprowadzić w życie i zachęcić do tego samego bliskie osoby.
– Ekologia może być trendy i ona jest trendy od jakiegoś czasu, ale najważniejsze jest szerzenie świadomości tego zjawiska, przyjemności z bycia ekologicznym i zarażania tą postawą jak najszerszej grupy ludzi. Co za tym idzie? Wiadomo, że wtedy zacznie się dobrze jeść, zacznie się zwracać uwagę na to, skąd pochodzi dany produkt. Poza tym takie ekologiczne odżywianie wymaga jeszcze wciąż od nas dość dużego wysiłku, bo trzeba znaleźć, a to sprzyja trzymaniu figury – mówi agencji Newseria Olga Borys, aktorka.
Aktorka wspomina, że już przed laty jej mama – choć zupełnie nieświadomie, to intuicyjnie wybierała świeże i zdrowe produkty. Wtedy jako mała dziewczynka nie miała pojęcia, że paradoksalnie na przykład gorszy wygląd warzyw i owoców oznacza ich wyższą jakość.
– Pod koniec lat 90. było tak, że im piękniejsze opakowania, im bardziej kolorowe puszki, butelki plastikowe i torebki, tym lepiej. I wówczas jako dziecko do mojej mamy miałam pretensje, bo ona całe życie nienawidziła kupować w sklepach warzyw, tylko woziła ze wsi, miała dostawców, znajomych, a ja zawsze byłam zrozpaczona, bo te warzywa nie były takiej jakości, jak widziałam w sklepach. Ona nie potrafiła mi powiedzieć dlaczego, ale uważała, że jest w nich mniej chemii, to była taka opcja, czyli ona miała jakieś wewnętrzne przekonanie, co jest dobre, bardzo cenne, jakaś intuicja jej podpowiadała – mówi Olga Borys.
Olga Borys podkreśla, że teraz sama jest proekologiczną matką, dlatego konsekwentnie wpaja takie zasady swojej nastoletniej córce i dąży do tego, by działania związane z ochroną środowiska nie były dla niej przymusem, tylko naturalnym odruchem.
– Moje dziecko czyta opakowania, patrzy, czy to jest fair trade, bo to też jest bardzo istotne w tych czasach, segreguję śmieci, zacznijmy od takich drobnych rzeczy. Uważam się za ekologiczną, aczkolwiek jeszcze wiadomo, że daleko mi do doskonałości. Nie lubię wyrzucać, zawsze cierpię kiedy zmarnuje mi się jedzenie, mam poczucie niepotrzebnego wydatku, więc jeżeli jest niepotrzebny wydatek, a on niesie za sobą jakieś tony śmieci, to już się nawet dwa negatywne zjawiska łączą ze sobą – mówi Olga Borys.
Zdaniem Olgi Borys Polacy wciąż za mało dbają o przyrodę i bezmyślnie zanieczyszczają tereny, które są naszą wizytówką. Aktorka podkreśla, że dokonując rozmaitych wyborów, w pewnym momencie zaczynamy sobie zadawać pytanie, co jeszcze możemy zmienić, by nam żyło się lepiej i żeby przy okazji nie zostawić po sobie totalnego zniszczenia w środowisku.
– Strasznie ubolewam, jak jadę na Podlasie, które kocham bardzo, bo kiedy zapuszczam się w las i widzę rozwalone przez zwierzęta śmieci wyrzucone do lasu, nieposegregowane. Zanieczyszczenie mnie przeraża, dla mnie jest to szalenie ważne, żeby zacząć od postawy, organizowania ekologicznego życia wokół siebie – mówi Olga Borys.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-09-30: Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE
- 2024-09-27: Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
- 2024-10-31: Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.