Newsy

Otyłość u dzieci jest często konsekwencją złego żywienia od najmłodszych lat. Najbardziej szkodzi nadmiar soli i cukru

2015-08-13  |  06:35
Mówi:Sylwia Lenartowicz
Funkcja:dietetyk, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”
  • MP4
  • W potrawach dla dzieci nie powinno się nadużywać soli i cukru – podkreślają dietetycy. Najmłodszych trzeba przyzwyczajać do naturalnego smaku warzyw, owoców i przygotowywanych na ich bazie przekąsek. Dlatego gotowe dania w słoiczkach nie są przez producentów doprawiane i pozornie mogą wydawać się mdłe. Nadmiar soli i cukru jest jednak niezwykle szkodliwy dla organizmu malucha.

    Badania Instytutu Żywności i Żywienia w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” pokazują, że już 22,3 proc. dzieci w Polsce (30 proc. na Mazowszu) ma problemy z otyłością. Jest to konsekwencja tego, jak wygląda żywienie dzieci od najmłodszych lat. Dieta dziecka zawiera zbyt dużą ilość soli i cukru w wieku dziecięcym powoduje powstawanie chorób dietozależnych typu nadciśnienie i cukrzyca, a w wieku dorosłym przekłada się na problemy ogólnoustrojowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Sylwia Lenartowicz, dietetyk, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

    Gotowe zupki, obiadki i inne przekąski dla niemowląt rodzicom wydają się bez smaku, a desery niewystarczająco słodkie. Dietetycy tłumaczą jednak, że niemowlę ma zupełnie inne potrzeby niż człowiek dorosły, a smak to tylko kwestia przyzwyczajenia.

    Dzieci preferują smak słodki. Wynika to z tego, że wody płodowe w łonie matki mają słodki smak, mleko matki również ma lekko słodki smak. To my uczymy dzieci smaku słonego. Próbując jakieś jedzenie, mówimy: „Nie, to jest niedobre” i doprawiamy, dosalamy, dodajemy przypraw, a nasze dziecko tego w ogóle nie potrzebuje. Ono nie czuje tego smaku. Ale jeśli nauczymy go jeść słodkich i słonych potraw, to będzie już od nas tego wymagało – tłumaczy Sylwia Lenartowicz.

    Niewielkie ilości soli można dodawać do posiłku dziecka po 10. miesiącu życia. Specjaliści do spraw żywienia tłumaczą jednak, że nerki malucha niezbyt dobrze radzą sobie z solą, bo razem z nią wchłaniana jest też woda, której nadmiar zatrzymuje się w organizmie. Może to prowadzić do poważnych chorób, nawet już u kilkulatków.

    Nam się wydaje, że tylko dodajemy sól, gotując ziemniaki, ryż, makaron, a to tak naprawdę nie jest wszystko. Sól jest wszędzie, w każdym produkcie, w wędlinie, w ogórkach kiszonych, w kapuście, we wszystkich produktach, które są przetworzone, tak samo jest z cukrem – podkreśla Sylwia Lenartowicz.

    W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym warto ograniczyć spożycie cukru do ilości zawartej w czterech porcjach owoców dziennie, w tym również suszonych. Zastępowanie zdrowych i pełnowartościowych przekąsek wysokokalorycznymi batonikami czy słonymi chipsami może mieć poważne konsekwencje.

    Rekomendowana ilość spożycia soli przez dzieci w wieku przedszkolnym nie powinna być wyższa niż 2 gramy dziennie, czyli mniej niż pół łyżeczki. Musimy niwelować do minimalnych ilości tę sól, która znajduje się w produktach i tę dodaną do pożywienia. Trzeba unikać wędlin wysokoprzetworzonych i parówek – dodaje Sylwia Lenartowicz.

    Smak potrawom dla dzieci lepiej nadawać poprzez zioła: tymianek, majeranek, natkę pietruszki, szałwię, koperek, cynamon czy wanilię.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Teatr

    Media

    Joanna Jędrzejczyk: Gosia Rozenek-Majdan jest tytanem pracy. Konsekwentnie realizuje swoje cele, pokonując wszelkie słabości

    Zdaniem trenerki Małgorzata Rozenek-Majdan to osoba niezwykle charyzmatyczna i wyrazista, która nie boi się ryzyka i śmiało stawia czoła swoim ograniczeniom. W nowym reality show „Pokonaj mnie, jeśli potrafisz” podejmuje więc wyzwania w sześciu różnych dyscyplinach i rywalizuje z mężczyznami. Joanna Jędrzejczyk, która przygotowywała prezenterkę do określonych zadań, zauważa, że ten program kosztował ją dużo poświęcenia, energii i zaangażowania. Ma jednak nadzieję, że taką postawą zainspiruje do działania innych.

    Edukacja

    Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy

    Coraz więcej absolwentów i studentów inwestuje w kursy i szkolenia, aby zdobyć praktyczne umiejętności i stać się bardziej atrakcyjnym dla potencjalnych pracodawców. Jedną z odpowiedzi edukacji na te wymagania są mikropoświadczenia, czyli dowód na określone umiejętności. W Polsce są stosunkowo mało popularne, jednak wdrożenie ich przez uczelnie mogłoby przynieść szereg korzyści – zarówno szkołom, jak i studentom i absolwentom.