Mówi: | Piotr Zelt |
Funkcja: | aktor |
Piotr Zelt: Prezenty powinny być konsultowane. Ja najczęściej wybieram bieliznę i kosmetyki
Aktor uważa, że w grudniu nie warto wpadać w szał przedświątecznych zakupów i kupować zbyt wielu prezentów, ozdób czy też nadmiernej ilości żywności. Po świętach sklepowe półki również będą pełne i wtedy też można kupić to, na co ma się ochotę. Nie ma więc najmniejszego sensu robić chociażby olbrzymich zapasów jedzenia, które kilka dni później trafi na śmietnik. Piotr Zelt uważa też, że zanim kupimy prezenty, warto zrobić dyskretny wywiad i dowiedzieć się, co tej drugiej osobie sprawiłoby prawdziwą przyjemność i było przez nią wykorzystane. Trzeba też pamiętać, że kupując mnóstwo bezużytecznych rzeczy – ozdób, błyskotek czy też świątecznych gadżetów, przyczyniamy się do zanieczyszczenia naszej planety.
Zdaniem aktora święta Bożego Narodzenia nie muszą oznaczać nadmiernego konsumpcjonizmu i by godnie je przeżyć, wcale nie trzeba wydawać majątku. On sam zapewnia, że wybierając się na przedświąteczne zakupy, robi precyzyjną listę tego, co jest niezbędne.
– Staram się kupować jak najmniej i celowo, tzn. żeby to były w miarę przemyślane zakupy, żeby niepotrzebnie nie gromadzić rzeczy. Oczywiście różnie to wychodzi, bo to nie jest wcale takie proste. Ale wydaje mi się, że przynajmniej w mojej rodzinie i w moim otoczeniu tendencja jest taka, że już się tak nie objadamy na święta, że to nie jest „zastaw się, a postaw się”, ale jest to wszystko troszeczkę bardziej przemyślane – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Zelt.
Aktor podkreśla, że wszystkie produkty, które kiedyś były rarytasem na święta, teraz są dostępne w sklepach praktycznie przez cały rok. O każdej porze można więc kupić ulubione słodycze, owoce, ciasta, ryby czy też swojskie wędliny. Nie trzeba więc czekać do Bożego Narodzenia i robić dużych zakupów tak, by zalegały w lodówce, bo chwilę później znów będą nowe dostawy świeżych towarów.
– Jakość naszego życia na przykład w porównaniu do lat 90. bardzo wzrosła. Nie rzucamy się też specjalnie na jedzenie, na różne smakołyki w taki sposób, jak to kiedyś było, kiedy pewne produkty były niedostępne i święta się kojarzyły z czasem, kiedy można było zjeść pomarańcze czy banany. W tej chwili praktycznie mamy je na co dzień, więc troszeczkę to już inaczej można traktować – mówi Piotr Zelt.
W jego ocenie trzeba zrobić wszystko, żeby choć trochę ograniczyć to przedświąteczne zakupowe szaleństwo. Po pierwsze, ze względu na oszczędności, a po drugie – warto pomyśleć o ochronie środowiska i górze śmieci, która pozostanie po tych produktach.
– Każdy człowiek powinien po prostu na każdym kroku myśleć o tym, że to nie jest obojętne dla środowiska, dla przyrody. To, co kupujemy, co zużywamy, jak się tego pozbywamy, czy nam to potrzebne, czy nie, czy musimy otaczać się bardzo dużą ilością produktów, towarów, które często są później trudne do utylizacji, czy też możemy się bez nich obyć. To jest mrówcza praca nad sobą i nad tym, żeby to analizować: potrzebuję, nie potrzebuję, mogę się bez tego obyć czy nie. Myślę, że to jest klucz do tego, żeby wyrobić w sobie pewien nawyk nieotaczania się zbędnymi przedmiotami i niekupowania na wyrost – mówi aktor.
Piotr Zelt uważa, że dla podtrzymania tradycji trzeba obdarowywać się prezentami, ale żeby nie było w tym zbyt dużej przesady. Wystarczy symboliczny upominek, najlepiej taki, który rzeczywiście tę drugą osobę ucieszy i jej się przyda, a nie zostanie rzucony w kąt.
– Ja zanim coś kupię, staram się zrobić wywiad, co jest komuś potrzebne, i staram się celowo kupować to, troszeczkę na zamówienie. Mikołaj więc idzie i kupuje to, co jest niezbędne i potrzebne. Czasem jest to bielizna, czasem kosmetyki, ale wtedy trzeba już bardzo uważać, zwłaszcza dla kobiet, wiedzieć dokładnie, co to ma być, i precyzyjnie się trzymać tego, co tam wywiadowca doniósł, co zostało ustalone – mówi.
Aktor zdradza, że w drugą stronę nie zawsze działa to tak samo precyzyjnie i czasami zdarzyło mu się dostać kompletnie nietrafione prezenty.
– Parę razy dostałem w prezencie coś nietrafionego i to szkoda zawsze, bo po co? Tak jest z zapachami, z perfumami, to są bardzo indywidualne sprawy i myślę, że ryzykowne, chyba że się dokładnie wie, co ktoś lubi, i wtedy jest okej – powiedział Piotr Zelt podczas mikołajkowych warsztatów „Moda na recykling Anny Kubisz i Europejskiej Platformy Recyklingu.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-10: Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.