Mówi: | Marcin Kwaśny |
Funkcja: | aktor |
Pod koniec stycznia w Teatrze Polskim premiera spektaklu „Wesele”
W Teatrze Polskim trwają przygotowania do premiery spektaklu „Wesele” w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego. Na scenie spotkają się czołowi polscy aktorzy: Andrzej Seweryn, Piotr Cyrwus, Marcin Kwaśny i Joanna Trzepiecińska. Będzie to już piąta inscenizacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego na deskach Teatru Polskiego.
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego to jeden z najważniejszych dwudziestowiecznych polskich dramatów. Po raz pierwszy wystawiono go w 1901 roku. Utwór przedstawia kondycję duchową i moralną ówczesnego społeczeństwa polskiego i wskazuje przyczyny, które nie pozwalały Polakom wywalczyć niepodległości.
Marcin Kwaśny, który wcieli się w postać Poety, uważa, że przesłanie dzieła Wyspiańskiego nie straciło mocy mimo upływu ponad stu lat od jego publikacji. Zdaniem aktora zawarta w „Weselu” diagnoza polskiego społeczeństwa jest wciąż aktualna.
– „Wesele”, mimo że jego premiera odbyła się 114 lat temu, ma w sobie taką bolesną diagnozę o Polakach. Mówi, jakim narodem jesteśmy. Tak naprawdę Polska jest w naszych sercach. To nie tylko terytorium, lecz przede wszystkim tradycja, wielopokoleniowość. Teraz nastały jednak czasy kosmopolityzmu, przez co człowiek jest jakby oderwany od korzeni. Ubolewam na tym. I choć wiem, że to wynik sytuacji ekonomicznej, to mimo to uważam, że warto wracać do korzeni, by wiedzieć, skąd się pochodzi i w jakiej tradycji się wychowało – mówi Marcin Kwaśny w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Reżyserią spektaklu zajął się Krzysztof Jasiński. W roli Wernyhory będzie można oglądać Andrzeja Seweryna, jako Gospodyni wystąpi Joanna Trzepiecińska, a rolę Upiora kreować będzie Piotr Cyrwus.
– Gram u boku cudownych aktorów: Andrzeja Seweryna, Asi Trzepiecińskiej i Piotra Cyrwusa. To będzie „Wesele” w takim oryginalnym wydaniu, choć w dużej mierze uwspółcześnione, mówiące o naszej rzeczywistości tu i teraz, dlatego aktualne bardzo – zapewnia aktor.
W ciągu 114 lat, jakie minęły od premiery, „Wesele” wystawiono w sumie blisko dwieście razy, zarówno na deskach teatralnych, jak i Teatrze Telewizji oraz Teatrze Polskiego Radia. Przy okazji każdej kolejnej inscenizacja dramatu powraca pytanie, czy warto go jeszcze wystawiać. Marcin Kwaśny nie ma wątpliwości, że odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Jego zdaniem możliwość poznania własnych korzeni kulturowych i uświadomienie sobie tego, co nas ukształtowało, daje właśnie polska literatura. Dlatego warto ją czytać i wystawiać na scenie. Aktor uważa też, że w ciągu ostatnich stu lat pojęcie patriotyzmu ewoluowało, nie zgadza się jednak z tym, by mianem patriotów określać chuliganów demolujących miasto podczas obchodów Święta Niepodległości, tak jak to miało miejsce 11 listopada w Warszawie.
– Prawdziwy patriotyzm to nie są wyłącznie manifestacje i nawoływania, że jest się Polakiem, lecz praca u podstaw i postawy obywatelskie. To, że potrafi się wpływać na swoje otoczenie, chociażby poprzez udział w lokalnych społecznościach, spółdzielniach czy radach, czyli zaczynanie od swojego podwórka. Szafować hasłami jest łatwo, ale już pracować na rzecz kraju trudniej – mówi Marcin Kwaśny.
Premiera „Wesela” odbędzie się 29 stycznia 2015 roku. Na deskach Teatru Polskiego dramat Stanisława Wyspiańskiego wystawiano dotychczas czterokrotnie: w latach 20. w reżyserii Aleksandra Węgierko, w 1961 roku w reżyserii Jerzego Rakowieckiego oraz w 1984 i 1991 roku w reżyserii Kazimierza Dejmka.
Czytaj także
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-17: Reforma finansowania samorządów ma im pomóc wyjść z dramatycznej sytuacji. Zmiany możliwe już od 2025 roku
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-05-28: Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/poplawska-czule-slowka-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.
Edukacja
Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń
![](/files/1922771799/10clouds-edukacja-cyfrowo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Branża edukacyjna, szczególnie prywatny sektor szkoleń, coraz mocniej interesuje się technologią cyfrowych bliźniaków. Duże zainteresowanie wynika przede wszystkim z nieograniczonych możliwości skalowania biznesu, jakie daje ta technologia. Stworzenie takiego „awatara” i wyposażenie go w wiedzę ekspercką, jaką ma nauczyciel, trwa dwunastokrotnie krócej niż zdobycie uprawnień do nauczania w szkole. Technologię digital twins z czasem mogłyby przyjąć również szkoły, chociażby z uwagi na braki kadrowe. Tym bardziej że zmienia się profil uczniów, którzy oczekują ich zastosowania w procesie edukacji.
Edukacja
Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
![](/files/1922771799/czesc-cialo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.