Newsy

Polacy kupują foteliki samochodowe dla dzieci w ostatniej chwili. Często nie sprawdzają, czy dany model pasuje do samochodu

2015-10-21  |  06:30

Badanie przeprowadzone w pięciu krajach europejskich pokazuje, że najpóźniej foteliki samochodowe kupują Polacy. 48 proc. rodziców czeka z tą decyzją aż do narodzin dziecka i w pośpiechu korzysta z oferty sklepów internetowych. Z badań wynika, że Europejczycy często lekceważą przepisy i nierzadko maluchy zamiast w fotelikach przewożone są na kolanach rodziców.  

Najwcześniej, bo niemal na początku ciąży, na zakup fotelika samochodowego decydują się rodzice z Wielkiej Brytanii. Po nich są Niemcy, Hiszpanie i Francuzi. Z badań wynika, że Polacy kupują foteliki tuż przed rozwiązaniem, a 48 proc. z nich dopiero po narodzinach dziecka. To oznacza, że swoją pierwszą podróż ze szpitala do domu maluch odbywa w warunkach zagrażających zdrowiu i życiu.

Mówiąc o Polsce, warto wskazać na bardzo charakterystyczny zwyczaj niekupowania rzeczy dla dzieci, które jeszcze się nie urodziły. Boimy się, że to może być zły znak, zła wróżba, w związku z czym czekamy do ostatniej chwili. Z kolei po narodzinach dziecka decyzję podejmujemy w pośpiechu i dlatego często jest ona nieprzemyślana – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Kiciński, dyrektor sprzedaży Britax.

20 proc. wszystkich badanych wydało na pierwszy fotelik poniżej 70 euro. Z ankiety wynika, że blisko połowa respondentów zdecydowała się na zakup w sklepie stacjonarnym, 25 proc. przez internet, 10 proc. w supermarkecie, a 11 proc. z drugiej ręki. W zakupach internetowych przodują Polacy, aż połowa z nich przy tej okazji korzysta z oferty online. Najczęściej najpierw wybierają wózek, a później próbują dopasować do niego fotelik.

Z wykwalifikowanej pomocy przy montażu pierwszego fotelika skorzystało 38 proc. respondentów, a 12 proc. przyznało, że zamontowało go bez żadnych wskazówek. Prawie co dziesiąty rodzic deklaruje, że przed zakupem nie sprawdzał czy fotelik pasuje do jego samochodu. 19 proc. szukało informacji na ten temat w internecie.

Po zakupie właściwego fotelika najczęściej popełnianym błędem jest nieprawidłowa instalacja w samochodzie. Mamy naprawdę dobre narzędzie, które mogłoby spełniać swoje zadanie, ale przez swoje roztargnienia albo brak wiedzy nie wykorzystujemy do końca jego możliwości – podkreśla Paweł Kiciński.

33 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się przewozić dzieci bez odpowiedniego fotelika. Jedna trzecia ankietowanych potwierdziła, że przekracza dozwoloną prędkość, gdy pasażerem w samochodzie jest dziecko.

Jak rozmawiamy z konsumentami, to dowiadujemy się, że popełniają oni dość dużo błędów i zaniedbań w trakcie transportowania swoich pociech. Podczas jazdy z dziećmi w samochodzie rozmawiają przez telefon, nie zawsze stosują się do ogólnych przepisów drogowych – mówi Paweł Kiciński.

Paweł Kiciński podkreśla, że niepokojące są wyniki badania dotyczące przewożenia dzieci w samochodach. Aż 14 proc. Polaków przyznaje, że zdarzyło im się wozić dzieci na rękach, bez fotelika.

Jednym z takich dość charakterystycznych dla Polaków błędów jest przyzwyczajenie i myślenie, że dziecko jest najbezpieczniejsze w ramionach mamy. W ten właśnie sposób wiele osób transportuje dzieci zaraz po urodzeniu ze szpitala do domu. Udowodnione jest jednak, że w trakcie kolizji w ramionach mamy dziecko wcale nie jest tak bezpiecznie – tłumaczy Paweł Kiciński.

Z badań wynika, że Polacy nie nadążają także za zmieniającymi się przepisami dotyczącymi właściwego doboru i używania fotelików samochodowych dla dzieci.

Ponad 50 proc. Polaków przyznaje się, że nie wie, jakie dokładnie normy obowiązują w ich kraju. W krajach europejskich ten wskaźnik jest znacznie niższy – dodaje Paweł Kiciński.

Prawie jedna piąta badanych (17 proc.) rodziców przyznaje, że nie wie, kiedy powinni wybrać kolejny fotelik dla swojego dziecka. 23 proc. ankietowanych dokonuje zmiany w niewłaściwym momencie tylko dlatego, że pojawiło się kolejne dziecko lub by uzyskać więcej miejsca w samochodzie (21 proc.).

Internetową ankietę przeprowadzono na grupie 4,5 tys. osób z Polski, Francji, Szwecji, Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem

Wokalistka zaznacza, że ma słabość do oryginalnych ubrań i lubi komponować stylizacje, które odzwierciedlają jej charakter i osobowość. W jej garderobie nie ma rzeczy przypadkowych, zawsze bowiem starannie dobiera to, co na siebie zakłada. Ostatnio szukała inspiracji modowych podczas Paris Fashion Week. Z Francji wróciła pełna wrażeń, z nowymi znajomościami i głową pełną pomysłów. Luna podkreśla, że choć szczególnie ceni sobie projekty młodych polskich, nieznanych jeszcze szerokiemu gronu twórców, to niewykluczone również, że za jakiś czas nawiąże współpracę z kultowym domem mody Schiaparelli.

Transport

Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową

Każdego roku 1,2 mln ludzi na świecie ginie w wypadkach drogowych. Chociaż w ostatnich latach bezpieczeństwo na drogach się stopniowo poprawia, to wciąż daleko nam do wizji zero, która zakłada ograniczenie do minimum liczby ofiar śmiertelnych. Specjaliści z dziedziny epidemiologii ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Maryland badają miejsca tragicznych zdarzeń drogowych, analizując za pomocą sztucznej inteligencji miliony zdjęć z usługi Google Street View. Wskazują w ten sposób, które elementy infrastruktury można poprawić, by obniżyć ryzyko wypadku.

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących.