Newsy

Polacy zaczynają przywiązywać wagę do tego, jak są zaaranżowane ich wnętrza. 70 proc. chciałoby wymienić meble na nowocześniejsze i jaśniejsze

2015-01-08  |  06:20

70 proc. Polaków deklaruje potrzebę wymiany mebli i aż 59 proc. planuje w najbliższym czasie je zakupić. Tak wynika z raportu na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do aranżacji wnętrz, przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Agata Meble. Najbardziej preferowane są dwa style – nowoczesny i minimalistyczny.

Prawie 60 proc. Polaków deklaruje, że w najbliższym czasie planuje zmienić swoje meble. Dla nas to jest bardzo ważna informacja, gdyż okazuje się, że Polacy ubierają się już coraz lepiej, jeżdżą coraz lepszymi samochodami, a dom, który do tej pory pozostawał lekko zaniedbany, zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Zaczynamy rozumieć, że to, gdzie żyjemy, gdzie spędzamy czas, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia. Chcemy żyć ładniej i zmieniać wnętrza – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Anna Gołębicka, ekspert komunikacji w firmie Agata Meble.

Badania pokazują, że w pierwszej kolejności Polacy wymieniają meble w tych wnętrzach, które są wizytówką domu i gdzie najczęściej zapraszają gości. Coraz bardziej zależy im na tym, by mieć wygodne meble wypoczynkowe, piękne komody, stoliki i szafki na sprzęt RTV.

Polacy chcą mieć w salonie bardzo komfortowo i funkcjonalnie. Te nowe meble, które wprowadzą do swojego salonu, będą jaśniejsze, lżejsze i delikatniejsze. Będą różniły się od tych, które były do tej pory nowoczesnością i stylem, który pozwala na to, żebyśmy się czuli wyjątkowo z tymi meblami –  tłumaczy Anna Gołębicka.

Badanie pokazało, że w urządzaniu wnętrz Polacy najbardziej preferują styl nowoczesny (38 proc.), który charakteryzuje się oszczędnymi kształtami i prostymi bryłami, następnie minimalistyczny (30 proc.), czyli kolekcje z niewielką liczbą mebli w stonowanych kolorach. Style: prowansalski, rustykalny i glamour wybrało tylko 1-4  proc. ankietowanych.

W czasopismach kobiecych dominuje zwykle styl glamour, czyli różnego rodzaju łączenia z barokowymi żyrandolami, ciekawym oświetleniem, błyszczącymi dodatkami. Natomiast w domach już niekoniecznie tak musi być. Polacy w naszych badaniach zupełnie nie byli zainteresowani wymianą mebli na te w stylu glamour. Zaskoczyła nas też niska popularność stylu prowansalskiego. Polacy preferują styl nowoczesny, czyli proste, uniwersalne meble i styl minimalistyczny. I takie zmiany planują  – mówi Anna Gołębicka.

Jeśli chodzi o kolorystykę, to dominują odcienie brązu (39 proc,) oraz beż i ecru. Nieco odważniejsze barwy pojawiają się w kontekście meblowania kuchni. Pojawiło się sporo zwolenników koloru białego (11 proc.), szarego (9 proc.) oraz czerwieni i bordo (8 proc.).

Przez wiele lat najbardziej popularnym kolorem mebli skrzyniowych był kolor wenge. A teraz we wszystkich pomieszczeniach chcemy mieć jaśniej i chcemy kupować meble, które są w kolorze jasnego drewna. To kobiety wprowadzają ten styl, mężczyźni trochę mniej chętnie – dodaje Anna Gołębicka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Prawo

Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.