Newsy

Polki mają małe potrzeby seksualne i wstydzą się mówić o swoich fantazjach

2014-02-21  |  06:00
Jak wynika z raportu profesora Zbigniewa Izdebskiego tylko 15 proc. Polek w wieku 15–50 lat ma duże potrzeby seksualne. Natomiast u 43 proc. pań w wieku 50–59 lat są one bardzo małe lub nie ma ich w ogóle. Dla wielu bliskość i intymność wciąż są tematem tabu. Kobiety wstydzą się mówić partnerom o swoich pragnieniach, fantazjach i odczuciach, a wiedzę czerpią głównie z internetu. Zdaniem specjalistów, wszelkie  zahamowania wynikają przede wszystkim z uwarunkowań kulturowych i religijnych.

Specjaliści podkreślają, że kobiety nadal borykają  się ze wstydem, mają w łóżku mnóstwo zahamowań i obawiają się eksperymentować z nowymi pozycjami. Kłopoty z libido deklaruje blisko połowa kobiet zamężnych i 30 proc. tych, które są pannami.

W zakresie życia intymnego Polek jest jeszcze mnóstwo miejsca na zmiany. Mnóstwo miejsca po prostu na poprawę, zwiększenie wiedzy, zwiększenie świadomości, dopływ informacji, które by były niezakłamane, niepoddane presji ideologii – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marta Niedźwiecka, sex coach.

Psychiczne blokady w sferze intymnej mogą mieć związek z obserwacjami wyniesionymi z dzieciństwa. Zdaniem specjalistów, trzeba jednak przełamywać wszelkie  stereotypy i własne obawy, bo seksualność to bardzo ważna część życia i nie powinna być marginalizowana. Bliskość fizyczna pomaga przecież w budowaniu udanego związku.

Historia, tradycje, sposób wychowania czy religia rzutują na naszą seksualność. Generalnie jesteśmy troszeczkę tacy wystraszeni. Nie traktujemy seksu naturalnie i to nie tylko Polki, lecz także Polacy. Traktujemy to jako jakieś takie wyraźne określenie ideologiczne,  jakiś element światopoglądowy. I to nas bardzo mocno odróżnia od Zachodu, w którym seks jest traktowany dużo bardziej naturalnie, dużo bardziej pozytywnie – tłumaczy Marta Niedźwiecka.

W sprawach intymnych Polacy są tradycjonalistami. Na seks przeznaczają najczęściej tylko jeden wieczór w tygodniu, a stosunek średnio trwa 14 minut. Mało eksperymentują w łóżku, ale są wierni. Tylko 20 procent twierdzi, że ma swoim koncie zdradę, będąc w sformalizowanym związku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.