Mówi: | Katarzyna Pawlikowska |
Funkcja: | ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR |
Firma: | Garden of Words |
Polki są świadomymi i wymagającymi konsumentami. Podczas zakupów najczęściej zwracają uwagę na markę i skład produktu
Kobiety mają znaczący wpływ na 88 proc. codziennych zakupów i na 76 proc. decyzji podejmowanych przez całą rodzinę odnośnie do zakupu wszelkich innych towarów – wynika z badania „Polki same o sobie”. Panie są świadomymi i odpowiedzialnymi konsumentkami, znają swoje potrzeby i oczekiwania, chętnie otwierają się na nowości. Przy zakupie danego produktu najczęściej zwracają uwagę na jego markę (61 proc.) i skład (41 proc.). Na zakupy „dla domu” Polka poświęca przeciętnie cztery godziny tygodniowo, zaś na zakupy „dla siebie” – dwie godziny.
Kobiety stanowią największą grupę konsumencką w Polsce. To one podejmują większość decyzji dotyczących zakupu artykułów spożywczych, kosmetyków, sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych.
– Podczas zakupów kobieta szuka idealnego rozwiązania. Lista niezbędnych kryteriów, które dany produkt ma spełnić – zwłaszcza jeżeli wiąże się on z większym wydatkiem – jest dużo większa niż u mężczyzny. A przez to, że kobiety kochają szczegóły, to przywiązują do nich dużą wagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR w Garden of Words.
Przed zakupami kobiety często robią research w internecie – sprawdzają produkty w porównywarkach cenowych, czytają opinie na forach i czerpią informacje z fanpage’ów danej marki.
– Dzisiaj kupujemy zupełnie inaczej, niż kupowałyśmy kilka lat temu. Korzystamy z mediów społecznościowych, coraz częściej robimy zakupy grupowe, które jeszcze parę lat temu były zupełną nowością. Używamy Snapchata do robienia zdjęć i wysyłania ich mamie czy przyjaciółce, żeby zapytać, co sądzą o zakupach – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.
Badanie „Polki same o sobie” pokazało, że grupa konsumentek nie jest jednolita, a zachowania konsumenckie Polek są tak różnorodne, jak one same.
– Kobiety są zupełnie innymi konsumentami niż mężczyźni, przede wszystkim dlatego, że my posługujemy się zupełnie innymi kodami komunikacji, inaczej pewne rzeczy odczytujemy, mamy także inne potrzeby emocjonalne. To wynika między innymi z ról życiowych, które pełnimy na co dzień. Dzisiaj w Polsce 88 proc. codziennych obowiązków zakupowych leży na barkach kobiet. One są centrum logistycznym rodziny – podkreśla Katarzyna Pawlikowska.
Jej zdaniem twierdzenie, że „kobiety uwielbiają zakupy” jest sporym nadużyciem. Dla wielu pań nie są one przyjemnością, a jedynie obowiązkiem, który dodatkowo może wiązać się ze sporym stresem.
– Dla wielu kobiet zakupy bywają frustrujące. Jesteśmy świadomymi, dojrzałymi konsumentkami, znamy swoje potrzeby i chcemy produktów lepszych jakościowo, a często nie stać nas na nie – mówi Katarzyna Pawlikowska.
Polki potrafią być wierne markom. 61 proc. respondentek twierdzi, że przy wyborze danego towaru często kieruje się właśnie przywiązaniem do konkretnego producenta. Jednocześnie panie podkreślają, że czują się niedoceniane przez niektórych usługodawców. Pod względem komunikacji do kobiet Polki najgorzej oceniają branżę motoryzacyjną, komputerową oraz alkoholową, a także sektor gier komputerowych, bankowości, telefonii i kosmetyków.
– To, co się niestety nie zmienia w Polsce, to niezadowolenie kobiet z obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. To są dwie dziedziny biznesu, które jeszcze u nas się nie rozwinęły na takim poziomie, jakiego my, polskie konsumentki, oczekujemy – mówi Katarzyna Pawlikowska.
Podkreśla, że konsumencki potencjał kobiet to największa szansa, a jednocześnie ogromne wyzwanie dla współczesnego biznesu. Kluczem do skutecznego przekazu kierowanego do konsumentek jest nie tylko zrozumienie kodów komunikacji kobiet, lecz także umiejętność dostosowania ich do światopoglądu i oczekiwań tej grupy docelowej, a następnie zbudowania konsekwentnej, kompleksowej i kompatybilnej strategii marketingowej.
– Najistotniejsze dla kobiety jest zaproszenie jej jako równorzędnego partnera do dialogu. Jeżeli tak potraktujemy naszą potencjalną konsumentkę, to szansa, że ona stanie się wierną klientką, jest bardzo duża. Pamiętajmy o tym, że to nie kobieta ma się stać częścią naszego świata marki, tylko to marka ma się stać częścią świata kobiety – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.
Badanie „Polki same o sobie” zostało zrealizowane przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison.
Czytaj także
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.