Mówi: | Małgorzata Radziak |
Funkcja: | health coach |
Potrzeba 66 dni na wykształcenie zdrowych nawyków. Często się nie udaje z powodu braku motywacji i konkretnego planu działania
Z badań wynika, że średni czas potrzebny do tego, aby zachowanie weszło w nawyk, wynosi 66 dni. Jest to oczywiście kwestia indywidualna. Niektórym bowiem wystarczą trzy tygodnie, a inni na wypracowanie odpowiedniego mechanizmu będą potrzebowali nawet trzech miesięcy. Konieczna jest cierpliwość, wytrwałość i konsekwencja. Rozpoczynając drogę do zdrowego stylu życia, warto wybrać metodę małych kroków i wyznaczać sobie po kolei takie cele, które jesteśmy w stanie zrealizować.
– Wdrożenie nawyku to jest proces i najnowsze badania pokazują, że potrzeba aż 66 dni na kształtowanie nawyków. Więc, jeśli mamy wystarczającą motywację, dlaczego chcemy dany nawyk zbudować, i pokusimy się o poświęcenie tych 66 dni na to, żeby go zbudować, wtedy może nam się to udać – mówi agencji Newseria Lifestyle Małgorzata Radziak, health coach.
Często jednak nie udaje się wytrwać w tym postanowieniu. Przyczynia się do tego brak odpowiedniej motywacji, celu i konkretnego planu działania. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: po co właściwie chcemy wytwarzać dany nawyk. Być może będzie on nas kosztował wiele wyrzeczeń i godzin wydatkowanej energii, dlatego też musimy mieć dobrą motywację. Eksperci wskazują, że najpotężniejsza motywacja i jednocześnie nagroda dla naszego mózgu to cele związane z osobami, na których nam zależy. Robimy więc wszystko, by zrzucić kilka kilogramów, bo chcemy być atrakcyjni dla partnera, albo też chcemy być zdrowi, by jak najdłużej cieszyć się życiem i bliskimi.
– Największą przeszkodą jest to, że nie wiemy, dlaczego chcemy te nawyki budować, że nie mamy dokładnie sprecyzowanego celu, co chcemy osiągnąć, dlaczego chcemy osiągnąć, jak będzie wyglądał ten stan, kiedy już uda nam się osiągnąć ten sukces i wdrożyć nawyk. Żeby więc zacząć żyć zdrowo, trzeba zacząć od określenia celu, dla którego chcemy żyć zdrowo, zastanowić się, gdzie chcemy być, dlaczego właśnie tam, i później określić sobie, w jaki sposób chcę zrealizować ten cel. Trzeba przejść przez pełny proces do skutecznej realizacji celów – mówi Małgorzata Radziak.
Health coach zauważa, że wiele osób chce wprowadzić zdrowe nawyki do swojego życia poprzez odpowiednie diety. Często wybierają te, które akurat są popularne. Sęk w tym, że nie ma jednak jednej, uniwersalnej diety, która u każdego przyniosłaby taki sam efekt. Niektórzy więc szybko się zniechęcają, bo mają poczucie, że określony sposób odżywiania nie działa.
– Jest wiele różnych powodów, dlaczego diety nie działają. Po pierwsze, tak jak rozumiemy diety w naszym tradycyjnym rozumieniu współczesnym, czyli jako ograniczenie kalorii, to absolutnie nie działa, ponieważ kiedy głodujemy i przez jakiś czas powstrzymujemy się od jedzenia, to kiedy wracamy do normalnego trybu odżywiania, niestety wracają również kilogramy. Nasz organizm bowiem po prostu zaczyna odbudowywać to, co stracił. Innym powodem jest to, że ulegamy pokusom i nie potrafimy sobie z tym poradzić. Nie potrafimy zarządzić tą sytuacją, kiedy emocje zaczynają kształtować naszymi wyborami żywieniowymi – mówi ekspertka.
Kolejnym powodem, dla którego diety nie działają, jest to, że nie mamy wystarczającej motywacji, nie wiemy, dlaczego jesteśmy na tej diecie, jaki cel chcemy zrealizować i czemu ma to wszystko służyć. Ważna jest też świadomość, że sama zmiana sposobu odżywiania nie wystarczy. Konieczna jest także chociażby regularna aktywność fizyczna.
– Diety koncentrują się tylko na sferze jedzenia, nie obejmują innych aspektów naszego stylu życia, bardzo ważnych do tego, żeby osiągnąć nasze cele w obszarze zdrowia. To tylko niektóre przyczyny, jest ich sporo i u każdego działa bądź nie działa trochę co innego. Warto więc się zastanowić, jak sobie z tym poradzić. Może nie samemu, bo właśnie praca w samotności nad dietą jest jednym z powodów, dla których dieta nie działa – mówi Małgorzata Radziak.
Eksperci podkreślają też, że długość procesu kształtowania nawyku w zasadzie nie ma jednak znaczenia, ponieważ ostatecznym celem jest zdolność do konsekwentnego wykonywania danej czynności jak najdłużej, do końca życia.
Małgorzata Radziak była gościem jednego z eventów w ramach Thursday Gathering. To cykliczne spotkania społeczności innowatorów stanowiące okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy na najbardziej aktualne tematy. Odbywają się w każdy czwartek o 17 w warszawskim Varso z inicjatywy Fundacji Venture Café Warsaw i jej partnerów.
Czytaj także
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-27: Doda: Udało mi się całkowicie zwalczyć przyczynę Hashimoto, a nie tylko skutki tej choroby. Nadal będę się dzielić moimi doświadczeniami i nie dam się zastraszyć
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-05-13: Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
- 2025-04-22: Sylwia Bomba: Stosuję zasadę żywieniową 80/20. Raz w tygodniu jem z córką kebaba i organizm wybacza mi to
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-03-14: Przybywa osób biorących leki dla chorych na cukrzycę, aby szybciej schudnąć. To rozwiązanie niekorzystne dla zdrowia
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.