Newsy

Premiera książki „Siła życia. Podaj dalej...”. Autorka podpowiada w niej, skąd czerpać siły do walki z chorobą nowotworową

2017-05-23  |  06:20
Mówi:Dorota Mirska-Królikowska, autorka książki „Siła życia. Podaj dalej...”

Lidia Popiel, fotograf

Anna Cywińska, Nutricia Medyczna

  • MP4
  • Dziennikarka Dorota Mirska-Królikowska napisała książkę, której celem jest wsparcie osób z chorobami onkologicznymi. Czytelnicy znajdą w niej historie pacjentów, którzy wygrali walkę z chorobą, oraz ekspertów, m.in. lekarzy, fizjoterapeutów i pielęgniarek. Wszyscy oni radzą, skąd czerpać siłę do zmagania o życie i zdrowie.

    Na całym świecie rośnie zachorowalność na nowotwory. Z danych GUS wynika, że w Polsce każdego roku choroba ta diagnozowana jest u ponad 150 tys. osób. Walka z nowotworem wymaga wiele odwagi i siły ze strony pacjenta, a także wsparcia od bliskich osób, lekarzy i pielęgniarek. Na pytanie skąd czerpać siły do tej walki, odpowiada Dorota Mirska-Królikowska w książce „Siła życia. Podaj dalej…”. Jak sama twierdzi, jest to publikacja dwuwymiarowa, a jej pierwszą, podstawową warstwę tworzą historię osób zmagających się z chorobą nowotworową. Dziennikarka podkreśla, że pacjenci często mocno ją zaskakiwali, pokazywali bowiem, że diagnoza onkologiczna nie oznacza wyłącznie tragedii.

    Większość z nich powiedziała mi, że choroba przyniosła im dużo dobrego. To się wydaje dla osób zdrowych dziwne, ale to jest prawda. Ci ludzie zupełnie zmienili swoje życie, niektórzy zmieniali zawód na lepszy, są zadowoleni z tego – mówi Dorota Mirska-Królikowska agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

    Zdaniem dziennikarki bohaterowie jej książki stanowią przykład, że z chorobą nowotworową można wygrać. Udowadniają, że dzięki osiągnięciom medycyny i sile woli pacjenta, rak może się stać chorobą przewlekłą, a nawet może zostać całkowicie pokonany. Dorota Mirska-Królikowska podkreśla, że jest to ważny element jej książki, podobnie jak rozmowy z ekspertami, którzy towarzyszą pacjentom w ich zmaganiach z chorobą: lekarzem onkologiem, chirurgiem onkologicznym, dwiema pielęgniarkami radiologicznymi, fizjoterapeutą i psychoonkologiem.

    Każdy z nich pokazuje z zupełnie innej strony, skąd można brać energię, konkretne informację do tego, w jaki sposób na różnych etapach choroby, począwszy od diagnozy, operacji, leczenia pooperacyjnego, czyli radioterapii i chemioterapii – mówi autorka.

    Dorota Mirska-Królikowska twierdzi, że książka „Siła życia. Podaj dalej…” to opowiadanie o prawdziwej sile, która ma różne oblicza i czerpana jest z różnych źródeł. Siła stanowiła też motyw przewodni zdjęć bohaterów publikacji, które wykonała Lidia Popiel. Artystka twierdzi, że chciała pokazać pacjentów w jak najprostszy sposób, bez zbędnych gestów, mimiki, a nawet uśmiechu.

    Fajnie było wejść w komunikację z tymi ludźmi, którzy tworzą społeczność, wiedzą, o co chodzi, i chcą takie dobre informacje przekazywać dalej – mówi Lidia Popiel.

    Książka „Siła życia. Podaj dalej…” powstała w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”, a jej wydawcą jest marka Nutricia Medyczna. Celem kampanii jest edukacja na temat żywienia medycznego jako integralnego elementu opieki zdrowotnej oraz walka z mitami dotyczącymi chorób nowotworowych. Pierwsze wydanie książki, w nakładzie 5 tys. egzemplarzy, zostanie w całości przekazane m.in. do bibliotek ośrodków leczenia chorób nowotworowych, instytucji pozarządowych czy hospicjów.

    – Książka nosi tytuł „Siła życia”, bo bohaterowie tej książki dzielą się swoimi przemyśleniami, skąd tę siłę do walki czerpać, jak ją w sobie odnaleźć, a „podaj dalej”, jak ją przekazywać dalej. To przenośnia, bo możemy się dzielić siłą w sposób bardzo bezpośredni, ale możemy też przekazywać książkę, dzielić się swoim doświadczeniem – mówi Anna Cywińska z Nutricii Medycznej.

    – To nie jest poradnik, tylko książka onkoprzyjaciółka. Ma pomóc w najtrudniejszych momentach, wyciągnąć przyjazną dłoń, poradzić, co robić w chwili, kiedy już się wydaje, że nic nie można zrobić – dodaje Dorota Mirska-Królikowska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

    Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

    Gwiazdy

    Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

    Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.