Newsy

Dzięki specjalnym technikom można w szybki i łatwy sposób zwiększyć pamięci i jej trwałość

2016-11-10  |  06:00
Mówi:Anna Biernacka
Funkcja:psycholog, pedagog
Firma:gabinet rozwoju i terapii pedagogicznej Edu Brain
  • MP4
  • Umiejętność zapamiętywania pojęć, słówek, dat czy terminów można zwiększyć dzięki specjalnym metodom. Specjaliści zalecają między innymi stosowanie mnemotechniki, która polega na skojarzeniu nowej informacji z jakimś obrazem, słowem, zdaniem czy scenką. Często przyczyną trudności z zapamiętywaniem jest brak koncentracji. Rozkojarzenie lub robienie kilku rzeczy jednocześnie powodują, że mózg nie otrzymuje wystarczającej liczby informacji potrzebnych do tego, by zapisać wszystko w pamięci.

    Szacuje się, że ludzki mózg potrzebuje ok. 8 sekund, aby odpowiednio przyswoić nową informację. Kiedy osoba nie jest odpowiednio skoncentrowana, nowości umykają.

    – Istnieje dużo metod, które mogą zwiększyć efektywność zapamiętywania. Można posługiwać się zapamiętanymi symbolami, najlepiej obrazkowymi, np. każdą cyferkę można sobie skojarzyć z jakimś obrazkiem, powiedzmy jedynka to taka świeczka wypalona, dwójka to łabędź itp. I później, jeżeli np. ktoś chce zapamiętać, jakiś numer czy datę historyczną, to tworzy historyjkę oparta na tych obrazkach. I taka historyjka dużo lepiej zapada w pamięć, niż takie tradycyjne uczenie się przez spojrzenie tylko na tę datę albo powtarzanie jej sobie – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Biernacka, psycholog, pedagog z gabinetu rozwoju i terapii pedagogicznej Edu Brain.

    Dzięki technikom pamięciowym można w niezwykle szybki i łatwy sposób zwiększyć pamięć i jej trwałość.

    – Dobrym sposobem może być np. przywołanie w pamięci jakiegoś bardzo dobrze znanego miejsca, może to być np. sala szkolna, w której odbędzie się sprawdzian, i ulokowanie w różnych miejscach tej sali w wyobraźni różnych fragmentów wiedzy. Jeżeli później uczeń siedzi na lekcji i próbuje odpowiedzieć na pytanie z danego obszaru, to spogląda w odpowiednie miejsce, np. na tablicę albo na godło, i wtedy ten materiał, który sobie przyswoił, łatwiej mu jest wydobyć z pamięci – tłumaczy Anna Biernacka.

    Techniki zapamiętywania najlepiej ćwiczyć podczas zajęć grupowych pod wpływem wskazówek instruktora.

    Byłoby dobrze, żeby ktoś przedstawił nam takie techniki, pokazał sposoby, a później każdy wybierze sobie ten, który z nich chce stosować. Jedni wolą stosować sposoby słuchowe, inni – wzrokowe, inni jeszcze zaznaczać kolorami, każdy widząc taki przegląd tych technik może sobie wybrać takie, które w jego przypadku najlepiej się sprawdzą. Najlepiej działa to na zajęciach grupowych, dzieci czy młodzież nawzajem się motywują, porównują i jest to ciekawsze – wyjaśnia Anna Biernacka.

    Zgodnie z efektem pierwszeństwa (świeżości) najwięcej zapamiętujemy na początku i na końcu nauki. Dlatego też podczas uczenia się warto jest robić sobie przerwy. Optymalny czas nauki, po którym trzeba odpocząć to 40–50 min.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Moda

    Handel

    Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach

    Zmiany nie są błyskawiczne, jednak spadkowy trend udziału chowu klatkowego kur jest wyraźnie widoczny – wynika z siódmej edycji raportu Stowarzyszenia „Otwarte Klatki”. Według najnowszego raportu już prawie 1/3 kur w naszym kraju utrzymywana jest w systemach innych niż chów klatkowy. Dziesięć lat temu było to zaledwie 13 proc. Obecnie już ponad 170 firm zadeklarowało wycofania jaj z chowu klatkowego. Prawie połowa już teraz wywiązała się z tej obietnicy.

    Zdrowie

    Julia Kamińska: Nie boję się krwi, ale raz podczas takiej procedury zdarzyło mi się zemdleć

    Aktorka nie boi się strzykawek ani zastrzyków. Wizyta w punkcie pobrań krwi czy w laboratorium również nie jest dla niej traumatycznym przeżyciem. Julia Kamińska zaznacza natomiast, że choć samo pobranie krwi powoduje u niej jedynie niewielki dyskomfort, to raz podczas takiej procedury zemdlała.