Newsy

Ponad połowa kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Większość odczuwa to już w dzieciństwie

2015-04-09  |  06:45

70 proc. kobiet na całym świecie czuje, że jest ograniczana przez jednowymiarowe szufladkowanie. Zdaniem ekspertów przyklejane kobietom etykietki prowadzą do zmniejszenia ich potencjału zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Z badań przeprowadzonych przez markę Gillette Venus wynika, że 70 proc. kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Prawie połowa respondentek stwierdziła, że stereotypowe postrzeganie miało negatywny wpływ na ich życie. 35 proc. uczestniczek badania zadeklarowało natomiast, że przynajmniej raz w życiu postrzegało bycie atrakcyjnym i bycie mądrym jako coś, co wzajemnie się wyklucza. Zdaniem psychologów szufladkowanie dziewcząt i kobiet ma negatywny wpływ na ich potencjał zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Kobiety bardzo często zaczynają bowiem wierzyć w przypisane im etykietki i postępować zgodnie z tym stereotypem.

–  Już w wieku 10 lat dziewczynki wierzą w to, że kiedy dorosną zostaną pewnie modelką. Nie myślą o tym, aby poszukiwać innych rzeczy, innych zawodów czy pasji, które rzeczywiście będą wewnętrznym spełnieniem ich ja. Etykietki, które są nam przypinane, często nie odzwierciedlają tego, kim tak naprawdę są kobiety. Mówi się, że kiedy kobieta jest piękna, nie może być już mądra. Kiedy kobieta jest przedsiębiorcza, nie może być już atrakcyjna. Albo, że poświęciła się karierze i osiągnęła sukces, to znaczy, że ma nieudane życie prywatne mówi Katarzyna Fabjaniak, przedstawicielka Gillette Venus, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Do wielowymiarowego patrzenia na kobiety, przełamywania stereotypów i walki z etykietkami przekonuje kampania „Use Your And”, której organizatorem jest Gillette Venus. Marka zachęca w ten sposób kobiety do tego, by nie poddawały się stereotypowemu myśleniu, dostrzegały swój potencjał i wykorzystywały swoje zdolności i wyjątkowe cechy charakteru. Promujący akcję klip przedstawia prawdziwe historie kobiet, które nie wykorzystały tkwiącego w nich potencjału z powodu szufladkowania. Dla organizatorów akcji ważne jest to, aby przekonać kobiety do poszukiwania swojego własnego „i”.

– Czym jest to „i”? To „i” to jest pewien talent, zdolność, predyspozycja, to jest wszystko to, co tkwi w nas i czego powinnyśmy poszukiwać. Dążyć do tego, aby to odnaleźć i pokazać całemu światu. To „i” jest niesamowicie ważne i tkwi w każdej z nas, i tak naprawdę pokazuje, jak bardzo wielowymiarową może być kobieta. To jest drzemiący w nas potencjał, który sprawia, że możemy powiedzieć o sobie, że jesteśmy nie tylko piękne, lecz także mądre, że jesteśmy atrakcyjne i przedsiębiorcze – mówi Katarzyna Fabjaniak.

Ambasadorką kampanii została Anna Lewandowska, sportsmenka, instruktorka fitness, blogerka, propagatorka zdrowego stylu życia, a prywatnie żona jednego z czołowych polskich piłkarzy. Zdaniem organizatorów Lewandowska była naturalnym wyborem jako twarz akcji, odzwierciedla bowiem wszystkie wartości, które ma w sobie kobieta wielowymiarowa.

– Ania jest piękna, kobieca, ale także niezwykle mądra, inteligentna. Doskonale wie, czego chce. Potrafi siebie i innych zmotywować do tego, by osiągać pewne cele. Jest piękna nie tylko zewnętrznie, lecz także wewnętrznie. Zawsze bardzo podkreśla to, że ona się nigdy nie dała zaszufladkować tylko jako żona znanego piłkarza, że też w sobie i w innych poszukuje właśnie tego sposoby na to, by zrzucić te etykiety mówi Katarzyna Fabjaniak.

Anna Lewandowska zaraża kobiety energią i z powodzeniem motywuje do zmiany stylu życia na zdrowszy. Organizatorzy kampanii „Use Your And” mają nadzieję, że równie skutecznie zmotywuje je do tego, by żyły po swojemu i nie pozwalały się zaszufladkować.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da

Prezenterka przyznaje, że w naszym społeczeństwie można zauważyć coraz większe bariery komunikacyjne, dlatego stoimy przed niezwykle trudnym wyzwaniem zachowania równowagi między korzystaniem z nowoczesnych mediów a pielęgnowaniem relacji osobistych. Aby jednak zobaczyć drugiego człowieka, czegoś się od niego nauczyć czy zainspirować jego życiem, przede wszystkim trzeba wyjrzeć zza szklanych ekranów swoich telefonów. Anna Dec zauważa też, że w dzisiejszych czasach coraz rzadziej rozmawiamy ze sobą w realnym świecie, a zbyt często poprzez różnego rodzaju komunikatory.

Prawo

70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

Prawo

Adaptacje poddaszy bez odpowiednich zabezpieczeń to realne zagrożenie pożarowe. Eksperci apelują o lepsze egzekwowanie przepisów

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 roku doszło do blisko 77 tys. pożarów. Ponad 17 tys. wybuchło w budynkach mieszkalnych, co jest nieco wyższym wynikiem niż rok temu. Ogień zbyt łatwo rozprzestrzenia się przez nieodpowiednio zabezpieczone kanały wentylacyjne i trasy kablowe. Źródłem problemów są także zaadaptowane poddasza bez zabezpieczeń przeciwpożarowych czy dachy z instalacjami fotowoltaicznymi.