Newsy

Qczaj: Niedawno jedna z moich klientek zmarła na raka piersi. Zdarzało mi się również wspierać inne kobiety w chorobie

2020-08-13  |  06:02
Mówi:Karolina Cwalina-Stępniak, coach
Ilona Krawczyńska, trenerka fitnes
Milena Krawczyńska, trenerka fitnes
Anna Jaworska, autorka bloga MumMe
Qczaj, trener personalny

Blogerki, trenerzy personalni oraz influencerzy podkreślają jednogłośnie, że regularne badania piersi są podstawą dbania o zdrowie. Dzięki nim możliwe jest wykrycie ewentualnych zmian nowotworowych bardzo wcześnie. Dlatego osoby znane z działalności w internecie wzięły udział w dziewiątej edycji kampanii Dotykam = Wygrywam mającej na celu profilaktykę raka piersi. Siostry ADiHD tłumaczą, że samobadanie powinno być naturalną czynnością wykonywaną systematycznie przez Polki. Z kolei Qczaj zaznacza, że stara się poszerzać świadomość dotyczącą profilaktyki na swoim Instagramie.

Daniel Kuczaj jest jedynym mężczyzną, który bierze udział w dziewiątej edycji kampanii Dotykam = Wygrywam. Tłumaczy, że jest bardzo dumny i chce godnie reprezentować pozostałych panów, którzy na co dzień wspierają kobiety w ich zmaganiach z rakiem piersi. Trener personalny wspomina, że wielokrotnie zdarzało mu się słuchać zwierzeń osób walczących z nowotworem.

– Zanim rozpoczęła się moja kariera, pracowałem jako fryzjer, więc miałem kontakt z różnymi kobietami. Niedawno pożegnałem jedną ze swoich klientek, która zmarła na raka piersi.  Zdarzało mi się również wspierać inne klientki  w chorobie – mówi Daniel Kuczaj.

Na swoim Instagramie trener personalny często umieszcza treści dotyczące profilaktyki raka piersi. Zaznacza, że kobiety stanowią większość jego obserwujących, więc czuje się do tego zobowiązany. Qczaj ma bardzo dobry, regularny  kontakt ze swoimi followersami. Przyznaje, że martwi się o ich zdrowie i chce, aby dbali o swój organizm.

– W zeszłym roku razem z Izabelą Sakutovą, inicjatorką akcji, nagraliśmy film instruktażowy, w którym na mnie pokazywaliśmy, jak wykonać samobadanie piersi. To była fantastyczna inicjatywa, dlatego że kobiety dostały konkretne informacje. Miałem później bardzo dużo wiadomości. Dziewczyny pisały, że wcześniej nie robiły tego poprawnie, i dziękowały mi – mówi Qczaj,.

Karolina Cwalina-Stępniak tłumaczy, że gdy dowiedziała się o kampanii Dotykam = Wygrywam, od razu zapragnęła być jej częścią. Idea poszerzania świadomości społecznej dotyczącej profilaktyki raka piersi wydała jej się bardzo słuszna. Ponadto trenerka personalna chętnie angażuje się we wszystkie projekty Izabeli Sakutovej, ponieważ są wartościowe i dotykają aktualnych problemów. Zaznacza również, że bierze udział także w innych, podobnych przedsięwzięciach, ponieważ lubi pomagać.

– Wśród mojej rodziny oraz bliskich znajomych na szczęście nikt nie jest chory na nowotwór. Przyjaźnię się jednak z psychoonkologiem, który na co dzień pracuje w szpitalu specjalistycznym, więc temat raka nie jest mi odległy. Angażuję się także w różne akcje, warsztaty i wspieram osoby, które chorują. Myślę, że potrzebują one nie tyle naszego współczucia, co słów, które motywują do walki – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Karolina Cwalina-Stępniak.

Trenerka personalna ma za sobą walkę z rakiem. Temat kampanii traktuje więc niezwykle osobiście. Przyznaje, że doświadczenia z przeszłości uświadomiły jej, jak ważne są systematyczne kontrole zdrowia oraz jak wiele od nich zależy.

– Badam się regularnie, ponieważ sama jestem po chorobie nowotworowej. Chociaż nie był to rak piersi, systematycznie wykonuję cytologię czy USG piersi, ponieważ działania profilaktyczne są dla mnie bardzo ważne. Jeżeli chodzi o chorobę, bardzo liczy się szybkość reakcji – właściwie każdy dzień jest ważny – zaznacza.

Karolina Cwalina-Stępniak  jest zdania, że o swój organizm należy dbać holistycznie każdego dnia. Nie należy zatem bagatelizować zagrożenia, ponieważ nigdy nie wiadomo, co może przynieść przyszłość. Tłumaczy, że ludzie w zależności od charakteru i predyspozycji psychicznych inaczej radzą sobie z niekorzystnymi informacjami. Ważne jednak, aby  w razie choroby nie skupiać się na rozmyślaniu i nie popaść w rozpacz. Trzeba natomiast skupić się na racjonalnej analizie okoliczności, zacząć leczenie i podjąć walkę.

– Czasami, dopóki jakiś problem nie dotknie nas albo kogoś z naszych bliskich, uważamy, że nie jesteśmy nim zagrożeni. Gdy zdiagnozowano u mnie raka, wygrała moja natura i podeszłam do sprawy jak do konkretnego zadania. Stworzyłam sobie pewien plan do wykonania i się nie poddawałam. Jako coach działam w podobny sposób. Osobom, z którymi współpracuję, powtarzam, że nie można zbyt długo nad tym myśleć, trzeba zacząć robić – tłumaczy trenerka personalna.

W kampanii Dotykam = Wygrywam biorą udział również siostry ADiHD. Ich instagramowe konto obserwuje już ponad 180 tys. followersów.  Tłumaczą, że chciałyby wykorzystywać swoje zasięgi, aby zwracać uwagę na ważne i aktualne problemy. Przyznają, że lubią dostarczać ludziom rozrywki i rozbawiać swoich fanów, jednak równie ważne jest dla nich zdrowie obserwujących.

– Na social media poruszamy przeróżne tematy. Doszłyśmy do wniosku, że skoro naszymi odbiorcami są głównie kobiety – to aż 80 proc. naszych followersów – powinnyśmy mówić również o profilaktyce raka piersi. Po zaangażowaniu się w akcję, dostajemy bardzo duży feedback. Często niestety są to informacje o tym, że kobieta znalazła guzka po samobadaniu, które wykonała, korzystając z naszej porady na Instastory – Milena Krawczyńska.

Siostry ADiHD zwracają uwagę, że kampanie dotyczące profilaktyki raka piersi, które pokazywane są w tradycyjnych mediach, często zniechęcają poważnym i patetycznym językiem. Taki przekaz nie dociera do młodych kobiet. Z kolei trenerki na swoim Instagramie mogą pozwolić sobie na potoczne sformułowania i nieco prześmiewczy ton. Taka forma przyciąga nastolatki i nie demonizuje samobadania.

– Samobadanie piersi dobrze jest wykonywać raz w miesiącu. Nie dość, że same się tego trzymamy, to jeszcze staramy się o tym przypominać naszym followersom. Pokazujemy na sobie, w jaki sposób to robić. Obserwują nas młode dziewczyny, które nie mają zielonego pojęcia, że ten problem może ich dotyczyć. Dlatego staramy się do nich mówić luźnym językiem – dodaje do wypowiedzi siostry Ilona Krawczyńska.

Autorka bloga MumMe także poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych wspiera kobiety walczące z nowotworem. Tłumaczy, że chociaż samobadanie jest bardzo istotne, nic nie może zastąpić stałych wizyt u lekarza. Anna Jaworska, nawet gdy karmiła syna, nie zapominała o USG piersi, bo wie, jak wiele od tego zależy.

– Każdego roku poznaję kolejne kobiety, które chorują na raka piersi. Staram się angażować we wszystkie kampanie dotyczące profilaktyki. Organizuję również zbiórki pieniędzy, żeby mogły się rehabilitować i leczyć bez przeszkód. Staram się dotrzeć do jak największej grupy kobiet po to, żeby mogły dłużej żyć. Sama badam się regularnie już od lat. Mimo że w mojej rodzinie nie ma obciążenia i nie czuję się bezpośrednio zagrożona, wiem, że to mój obowiązek – absolutna podstawa dbania o zdrowie – tłumaczy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Anna Maria Wesołowska: Program „Sędzia Anna Maria Wesołowska” wprowadził sędziów do okienka telewizora. Wcześniej byliśmy troszeczkę jak w szklanej wieży, sędziemu nic nie wypadało

Popularna sędzia nie ukrywa, że liczy na kontynuację serialu, bo jej zdaniem jest to program z misją, z którego wiedzę o prawie i obowiązujących przepisach przez lata czerpały miliony Polaków, a ona sama stała się w tej dziedzinie niekwestionowanym autorytetem. Niejedna osoba, która weszła w konflikt z wymiarem sprawiedliwości, zastanawiała się, jaki wyrok w tej sytuacji wydałaby właśnie najsłynniejsza sędzia w Polsce. Tymczasem na początku wielu jej kolegów po fachu podchodziło do tego formatu dość sceptycznie.

 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Gwiazdy

Maciej Nowak: Nie mamy takich tradycji kulinarnych jak Francja, Włochy czy Hiszpania. Powinniśmy zgubić naszą próżność i przestać patrzeć w stronę Zachodu

Zdaniem krytyka kulinarnego duża część społeczeństwa zaczyna zwracać uwagę na jakość produktów spożywczych, które wybiera. Rosnące wymagania konsumentów kształtują rynek. W Polsce pojawia się coraz więcej marek spożywczych, które oferują odbiorcom produkty różnorodne, ciekawe i smaczne. Maciej Nowak zaznacza jednak, że nie każdy może pozwolić sobie na luksusową dietę. Na razie jest to przywilej nielicznych.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.