Mówi: | Tomasz Wojtkiewicz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Nextbike Polska |
Codziennie kilkanaście tysięcy osób korzysta z rowerów miejskich
Codziennie kilkanaście tysięcy Polaków korzysta z rowerów miejskich. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku miejskie jednoślady wypożyczono dwa miliony razy. W większości dużych miast rowery stały się podstawowym środkiem komunikacji, pozwalającym przemieszczać się szybko i stosunkowo tanio.
Według informacji firmy Nextbike Polska liczba użytkowników rowerów miejskich stale rośnie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy sezonu 2012 roku firma Nextbike odnotowała 347,5 tys. wypożyczeń. Rok później liczba ta sięgnęła 1,7 mln. W analogicznym okresie tego roku użytkownicy dokonali już ponad 2 mln wypożyczeń. Tylko w Warszawie codziennie rower wypożycza 8 tys. osób. 300 tys. osób korzysta z rowerów miejskich regularnie, niemal każdego dnia. W Warszawie jeden rower wypożyczany jest 4-5 razy w ciągu dnia.
– Zanotowaliśmy w tej chwili w samej tylko Warszawie ponad 3,5 mln wypożyczeń od początku istnienia tego systemu, czyli od dwóch lat. W całej Polsce jest to już znacznie ponad 4 mln wypożyczeni. We flocie Nextbike w Polsce jeździ blisko 4,5 tys. rowerów, w tym roku przekroczymy tę magiczną liczbę 5 tys. – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Zdaniem ekspertów moda na rowery, nie tylko miejskie, wpisuje się w nowoczesny styl życia. Zwolennicy ekologii coraz chętniej zamieniają zanieczyszczające środowisko samochody na jednoślady. Pojazdy te pozwalają także na szybkie przemieszczanie się i unikanie plagi wszystkich dużych miast, czyli korków. Ogromne znaczenie ma także moda na zdrowy tryb życia. Jazda na rowerze to idealny i bardzo przyjemny sposób na poprawienie wydolności organizmu, zrzucenie zbędnych kilogramów i wymodelowanie sylwetki.
– Myślę, że oprócz samego zdrowotnego aspektu poruszania się rowerem pojawiło się kilka społecznych przyczyn, które również miały wpływ na to, jak jest obecnie postrzegany rower. Przede wszystkim zerwano ze starym wizerunkiem roweru jako środka transportu dla ludzi biednych. Poza tym nowoczesne jednoślady są naprawdę fantastycznie zaprojektowane, dobrze wyglądają, są sprawne i czasami kosztują niemniej niż samochód średniej klasy – mówi Tomasz Wojtkiewicz.
W Warszawie rowery miejskie pojawiły się w 2012 roku. Obecnie z jednośladów publicznych mogą korzystać mieszkańcy większości dużych miast w Polsce, między innymi Poznania, Opola, Krakowa i Torunia. Do otwarcia sieci wypożyczalni szykuje się także Szczecin i Lublin.
– Każde miasto ma też inny cel przyświecający wdrażaniu takiego systemu. W Sopocie projekt miał na celu zminimalizowanie ruchu aut na ulicach, ponieważ miasto walczyło o status uzdrowiska. Z kolei w Warszawie chodziło o uzupełnienie i tak już świetnie rozbudowanej komunikacji miejskiej – mówi Tomasz Wojtkiewicz.
Z rowerów miejskich można korzystać przez dziewięć miesięcy w roku. Są one dostępne od 1 marca do końca listopada.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.