Newsy

Świąteczny catering coraz bardziej popularny wśród Polaków. Nie tylko na wigilie firmowe

2015-12-18  |  06:30

Polacy coraz chętniej decydują się na korzystanie z usług świątecznego cateringu. Powierzenie przygotowania wigilii fachowcom pozwala zaoszczędzić przede wszystkim czas i nakłady pracy, a także pieniądze. Koszt takiej usługi zaczyna się od 60 zł od osoby. W kwestii menu Polacy okazują się tradycjonalistami – najchętniej zamawiają klasyczne wigilijne dania, czyli pierogi, kapustę z grzybami, karpia i makowce.

W kwestii Bożego Narodzenia Polacy pozostają tradycjonalistami – z badań CBOS wynika, że ponad 68 proc. zachowuje także tradycję 12 dań na wigilijnym stole, choć niekoniecznie samodzielnie je przygotowuje. Coraz więcej Polaków decyduje się bowiem na zamówienie świątecznego cateringu. To dobre rozwiązanie dla osób zapracowanych oraz nielubiących gotowania. Wbrew pozorom zamówienie cateringu nie tylko nie rujnuje portfela, lecz także pozwala zaoszczędzić.

Koszt cateringu to między 60 a 100 zł na osobę, bo to jest na ogół bez gorącego dania – mówi agencji informacyjnej Newseria Misia Zielińska, restauratorka, właścicielka OSIEM I PÓŁ Bistro.

Restauratorzy i firmy cateringowe zamawiają składniki hurtowo, dlatego mogą sobie pozwolić na przystępne ceny. Z badań firmy MOSSO wynika, że na świątecznych stołach aż 87 proc. Polaków chce widzieć tradycyjne potrawy: pierogi, barszcz, smażoną rybę, sałatkę jarzynową i kapustę z grzybami. Z ryb najchętniej wybierają karpia i śledzia, choć popularność zdobywa także łosoś. Na świątecznych stołach rzadko pojawiają się zaś dania inspirowane kuchniami zagranicznymi.

Wigilia i święta są naszą tradycją, obchodzoną w tej części Europy, dlatego jesteśmy do niej przywiązani. W związku z tym trudno o wpływy z zewnątrz – mówi Misia Zielińska.

Polacy nie wyobrażają sobie wigilijnej kolacji bez deserów. Większość firm cateringowych oferuje słodkie wypieki także na bazie mąk bezglutenowych dla osób cierpiących na nietolerancje pokarmowe. Osoby dbające o linię bez problemu zamówią ciasta bez cukru. Wśród zamawianych w ramach świątecznego cateringu deserów od lat królują takie ciasta, jak makowiec, sernik i piernik, a na Podlasiu – tradycyjny sękacz.

 Kutia zrobiła się nieco mniej popularna. Z mojego dzieciństwa, to było dawno temu, pamiętam, że kutia była obowiązkowym deserem na świątecznym stole – mówi Misia Zielińska.

Przygotowanie świątecznego cateringu wymaga nieco więcej czasu – zarówno ze względu na dużą liczbę zamówień w okresie przedświątecznym, jak i specyfikę potraw. Dlatego decyzji lepiej nie zostawiać na ostatnią chwilę – zamówienie powinno się złożyć najpóźniej na 3 dni przed wigilią.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Media

Krystyna Janda: Wczesne wykrycie raka piersi może uratować życie. Już nie wiem, jak to tłumaczyć, namawiać i udowadniać kobietom

Aktorka nie może pojąć, skąd taka niechęć Polek do badań. Jej zdaniem trzeba wszelkimi możliwymi sposobami docierać do pań z informacją, jak ważna jest profilaktyka i mammografia, dzięki którym można wykryć nowotwór już we wczesnym stadium, co daje większe szanse na wyleczenie. Kampania „Masz Wybór”, którą wspiera Krystyna Janda, ma też na celu edukację pacjentek, u których zdiagnozowano raka piersi, ich rodzin, a także tych kobiet, które nadal trudno przekonać do badań.  Chodzi o to, by uświadomić je, że mają do wyboru różne terapie w leczeniu nowotworu, a w trakcie kuracji i rekonwalescencji nie pozostaną bez opieki.

Media

Michał Kempa o Marcinie Prokopie: Musimy być trochę jednym ciałem. Marcin okazał się dobrym nauczycielem

Komik uważa, że dopiero live’y tak naprawdę weryfikują talent. Widzowie oglądają bowiem poczynania uczestników i mają pewność, że w tym momencie nic nie zostało podrasowane ani zmienione. Michał Kempa dopiero od tej edycji partneruje na scenie Marcinowi Prokopowi. Zastąpił Szymona Hołownię, który był związany z programem „Mam talent!” od samego początku.

Konsument

Budownictwo drewniane może zyskać na zmianach w prawie. Możliwy nawet trzykrotny wzrost liczby oddawanych domów z drewna

Możliwość budowania domów do 70 mkw. powierzchni bez konieczności uzyskania pozwolenia może pozytywnie wpłynąć na branżę budownictwa drewnianego. – Szacujemy, że rocznie liczba domów drewnianych oddawanych do użytku wzrośnie z 950 do 2,5 tys. – mówi Tomasz Szlązak, prezes spółki Polskie Domy Drewniane. Tym bardziej że średnia powierzchnia dziś stawianych domów, choć dziś wynosi trochę więcej niż 70 mkw., to jednak systematycznie spada. Budownictwo drewniane będzie zyskiwać na popularności także w obliczu spodziewanych regulacji na poziomie unijnym dotyczących redukcji śladu węglowego w branży.

Konsument

Polska firma opracowała robota do mieszania drinków. Planuje z nim ekspansję na największe europejskie miasta

Polski start-up opracował automatyczny bar, który zastąpi barmana w obsłudze klientów. Poley.me może rozładować kolejki w dyskotekach, barach czy na masowych koncertach. Innowacyjność polskiego autonomicznego baru polega na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, która może sama zaproponować łączenie smaków dopasowane do gustów klienta. Wrocławski start-up w pierwszej kolejności chce podbić lokalny rynek oraz Warszawę, a potem planuje ekspansję na europejskie metropolie.