Newsy

Centra handlowe przejmują rolę teatrów czy filharmonii

2013-12-09  |  06:15

W Polsce działa już ponad 400 centrów handlowych, a nowych obiektów wciąż przybywa. Inwestorzy coraz częściej planując budowę w Polsce, uwzględniają nie tylko miejsca do handlu, ale także przestrzenie na występy kulturalne, sale zabaw dla dzieci, a nawet kaplice.

Z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że tylko w I połowie 2013 r. zbudowano i oddano do użytku ok. 126 tys. mkw. powierzchni handlowych. Pod względem wielkości rozbudowy powierzchni handlowych, Polska w tym roku według raportu „European Shopping Centre Development" zajmuje 4 miejsce wśród krajów europejskich. Rynek wciąż się rozwija, a razem z nim zmienia się też postrzeganie centrów handlowych przez Polaków, którzy przychodzą tam już nie tylko, aby zrobić zakupy.

– Od paru lat jest taki trend, że funkcje miejsc kultury, gdzie gromadzą się ludzie, gdzie spędzają wolny czas, przejmują centra handlowe, czyli instytucje, które z góry były powołane do handlu, a robią się takimi miejscami, gdzie odbywa się wszystko – mówi Tomasz Podsiadły, konferansjer, aktor i reżyser, który od lat współpracuje z galeriami handlowymi

Dodaje również, że występowanie w centrach handlowych, które wciąż budzi kontrowersje wśród części miłośników kultury, przestało być wstydliwe dla samych artystów.

– Ostatnio coraz częściej obserwuje się, że wydarzenia kulturalne w centrach handlowych, wystawy czy spektakle są na bardzo wysokim poziomie. I można je oglądać tak, jakbyśmy je oglądali w instytucjach kultury – mówi Tomasz Podsiadły.

W wielkopowierzchniowych sklepach powstają także ogromne sale zabaw dla dzieci, a nawet kaplice. Jedna z nich powstała np. w centrum handlowym Trimestieri we włoskiej Messinie. W Polsce zbudowano kaplicę nie w środku, ale tuż obok Silesia City Center w Katowicach.

– W centrum handlowym możemy spędzić cały dzień: możemy złapać trochę kultury, zobaczyć coś ciekawego, a przy okazji możemy zrobić zakupy – zauważa Tomasz Podsiadły.

Najwięcej ludzi, bo aż 70 proc., według ostatnich badań SMG/KRC Millward Brown dla Silesia City Center, chodzi do centrów handlowych w weekend. Wtedy też odbywa się najwięcej imprez.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Konsument

Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]

Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Konsument

Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych

Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.