Newsy

Centra handlowe przejmują rolę teatrów czy filharmonii

2013-12-09  |  06:15

W Polsce działa już ponad 400 centrów handlowych, a nowych obiektów wciąż przybywa. Inwestorzy coraz częściej planując budowę w Polsce, uwzględniają nie tylko miejsca do handlu, ale także przestrzenie na występy kulturalne, sale zabaw dla dzieci, a nawet kaplice.

Z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że tylko w I połowie 2013 r. zbudowano i oddano do użytku ok. 126 tys. mkw. powierzchni handlowych. Pod względem wielkości rozbudowy powierzchni handlowych, Polska w tym roku według raportu „European Shopping Centre Development" zajmuje 4 miejsce wśród krajów europejskich. Rynek wciąż się rozwija, a razem z nim zmienia się też postrzeganie centrów handlowych przez Polaków, którzy przychodzą tam już nie tylko, aby zrobić zakupy.

– Od paru lat jest taki trend, że funkcje miejsc kultury, gdzie gromadzą się ludzie, gdzie spędzają wolny czas, przejmują centra handlowe, czyli instytucje, które z góry były powołane do handlu, a robią się takimi miejscami, gdzie odbywa się wszystko – mówi Tomasz Podsiadły, konferansjer, aktor i reżyser, który od lat współpracuje z galeriami handlowymi

Dodaje również, że występowanie w centrach handlowych, które wciąż budzi kontrowersje wśród części miłośników kultury, przestało być wstydliwe dla samych artystów.

– Ostatnio coraz częściej obserwuje się, że wydarzenia kulturalne w centrach handlowych, wystawy czy spektakle są na bardzo wysokim poziomie. I można je oglądać tak, jakbyśmy je oglądali w instytucjach kultury – mówi Tomasz Podsiadły.

W wielkopowierzchniowych sklepach powstają także ogromne sale zabaw dla dzieci, a nawet kaplice. Jedna z nich powstała np. w centrum handlowym Trimestieri we włoskiej Messinie. W Polsce zbudowano kaplicę nie w środku, ale tuż obok Silesia City Center w Katowicach.

– W centrum handlowym możemy spędzić cały dzień: możemy złapać trochę kultury, zobaczyć coś ciekawego, a przy okazji możemy zrobić zakupy – zauważa Tomasz Podsiadły.

Najwięcej ludzi, bo aż 70 proc., według ostatnich badań SMG/KRC Millward Brown dla Silesia City Center, chodzi do centrów handlowych w weekend. Wtedy też odbywa się najwięcej imprez.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.