Newsy

Mariusz Treliński: Po premierze w Nowym Jorku mieliśmy owacje na stojąco. To się nazywa American dream

2015-02-12  |  06:50

To spełniony American dream mówi Mariusz Treliński o sukcesie premiery „Jolanty/ Zamku Sinobrodego” w Metropolitan Opera. Spektakl w jego reżyserii został nagrodzony owacjami na stojąco i pochlebnymi recenzjami w prasie. Treliński już przygotowuje się do kolejnego przedstawienia na deskach nowojorskiego teatru. Przyznaje jednak, że to miasto nie jest idealnym miejscem do pracy.

Dyptyk „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” składa się z dwóch jednoaktowych oper autorstwa Piotra Czajkowskiego („Jolanta”) i Beli Bartóka („Zamek Sinobrodego”). Spektakl powstał w koprodukcji warszawskiego Teatru Wielkiego Opery Narodowej oraz nowojorskiej Metropolitan Opera. Polska premiera miała miejsce w grudniu 2013 roku. Na deskach jednej z najbardziej prestiżowych oper świata spektakl miał zadebiutować 26 stycznia 2015 roku, przedstawienie zostało jednak przesunięte na czwartek, 29 stycznia, z powodu śnieżycy, jaka nawiedziła Nowy Jork.

Mariusz Treliński nie ukrywa, że odwołanie początkowego terminu premiery wpłynęło destrukcyjnie na całą ekipę, która od kilku tygodni była skoncentrowana wyłącznie na nowojorskim debiucie.

– Żartowaliśmy wszyscy, że dobrze, odwołamy bankiet, w końcu po to przyjechaliśmy do Nowego Jorku, żeby się napić szampana i się dobrze zabawić. Ale dwie godziny potem już było smutniej, dlatego że odwołano dwa spektakle na Broadwayu. I kolejne dwie godziny, kiedy my cały czas robimy światła, pracujemy nad spektaklem, to ma być o siódmej wieczorem tego dnia, dowiadujemy się, że burmistrz ma o czwartej ogłosić stan wyjątkowy po raz pierwszy od nie wiem ilu lat. Metro i wszystkie prywatne pojazdy mają zniknąć z terenu miasta, bo zagrożenie jest tak duże, że może sparaliżować miasto. I odwołano spektakl, a myśmy zostali tacy nadzy i bosi – mówi Mariusz Treliński w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Reżyser żałuje też widzów, którzy przyjechali do Nowego Jorku specjalnie po to, by wesprzeć polską ekipę. Spośród kilkudziesięciu osób – rodzin, znajomych, przyjaciół członków ekipy – blisko połowa nie mogła czekać do czwartku i musiała wrócić, nie obejrzawszy spektaklu. Treliński uważa, że to niepotrzebny stres był przyczyną tego, że jego zdaniem odbiór opery w Warszawie był znaczniejszy silniejszy niż w Nowym Jorku. Jestem jednak dumy, że spektakl zrobiony niemal w całości przez Polaków i przy wykorzystaniu polskiej technologii odniósł w Stanach Zjednoczonych sukces. Dyptyk „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” zebrał bowiem dużo pochwał i pozytywnych recenzji ze strony nowojorskiej publiczności i krytyków.

Mieliśmy owacje na stojąco, jestem najszczęśliwszym człowiekiem na świecie. To się nazywa chyba American dream, który się spełnił, z czego bardzo się cieszę, ale to również wielki sukces całej opery.To jest jakby cała wizja, która przyszła od nas, nasze warsztaty, to powstało po prostu w Polsce – mówi Mariusz Treliński.

Reżyser już przygotowuje się do pracy nad kolejnym spektaklem na deskach nowojorskiej opery. Będzie to trwająca ponad 4 godziny opera „Tristan i Izolda” Ryszarda Wagnera. We wrześniu 2016 roku spektakl ten otworzy sezon w Metropolitan Opera. Treliński przyznaje jednak, że Nowy Jork nie jest dla niego dobrym miejscem do pracy i zdecydowanie woli warszawski Teatr Wielki Operę Narodową. Nie bez powodu premiera spektaklu „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” odbyła się najpierw w Polsce. Choć Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata jego właściciele obawiali się, że nie podołają technologicznie. W spektaklu w ciągu godziny dwanaście razy zmieniana jest bowiem dekoracja, co dla Amerykanów było niemal niewykonalne. Treliński twierdzi też, że nie odpowiada mu także atmosfera Nowego Jorku.

– W Nowym Jorku, w mieście, które woła, huczy, nawołuje i atakuje, naprawdę niedobrze pracuje. Bo tam się fajnie jeździ na wakacje, tam się fajnie chodzi po sklepach, ogląda wystawy, ale jak mam tam pracować, to wolę już na końcu świata. Robiłem „Salome” w Pradze i tam było przepięknie, bo byliśmy tylko w operze, nawet nie wychodziliśmy na ulicę. Nadążenie za energią Nowego Jorku, tempem, w którym dzisiaj żyjemy, tempem SMS-ów, tekstów, komputera, jest bardzo trudne – mówi Mariusz Treliński.

14 lutego w cyklu „Met: Live in HD” widzowie wybranych kin i teatrów w blisko siedemdziesięciu krajach będą mogli obejrzeć transmisję opery „Jolanta/ Zamek Sinobrodego”. W Polsce pokaże ją m.in. Teatr Wielki Opera Narodowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.