Mówi: | Maciej Pawłowski (reżyser) Liwia Pawłowska (wokalistka, autorka tekstów do spektaklu „Amazonki i Wikingowie”) Krystyna Zajkowska (aktorka) |
Druga część spektaklu „Amazonki i Wikingowie” za rok. Będzie częścią jubileuszu Autorskiej Szkoły Musicalowej
W Teatrze Roma odbyła się premiera pierwszej części spektaklu „Amazonki i Wikingowie”. Ponownie będzie można ją zobaczyć dopiero w październiku – trwają rozmowy z łódzkim Teatrem Wielkim. Premiera drugiej części spektaklu planowana jest za rok. Cała rock opera zostanie pokazana w ramach obchodów jubileuszu Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego.
Spektakl „Amazonki i wikingowie” przenosi widza do czasów sprzed chrztu Polski, gdy nad rzeką Vistulą mieszkały i rządziły słowiańskie Amazonki. Ich plemię zmuszone jest odpierać ataki Wikingów, stale najeżdżających polskie ziemie. Wojowniczkom pomaga Dalebor, syn królowej Amazonek – tylko on może uratować plemię przed zagładą. W walce wspierają go słowiańscy bogowie. Maciej Pawłowski twierdzi, że scenariusz, którego jest autorem, powstał w wyniku jego zainteresowania najdawniejszą historią Polski. Akcja spektaklu jest fikcją, inspirowaną w równym stopniu najnowszymi badaniami archeologicznymi i staropolskimi legendami. Reżyser ma nadzieję, że „Amazonki i Wikingowie” będą jego wkładem w dyskusję na temat początków państwa polskiego i kultury europejskiej.
– Archeolodzy zaczęli odkrywać groby tylko kobiece na ziemiach aktualnej Polski, a ponieważ zawsze mnie interesowała historia Wikingów i ich wpływ na kształtowanie się podstaw naszego państwa, postanowiłem jako fikcję literacką powiązać te dwa wątki. Nikt mi nie powie, że to się nie mogło zdarzyć, mnie, jako artyście, wolno wszystko – mówi Maciej Pawłowski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
„Amazonki i Wikingowie” to druga, po „Szambali” rock opera w dorobku Macieja Pawłowskiego. Tym razem reżyser od początku tworzył ją z myślą o młodych artystach jako wykonawcach. Na scenie Teatru Roma pojawiali się wychowankowie Autorskiej Szkoły Musicalowej. Reżyser twierdzi, że nie oszczędzał młodych artystów i tworzył trudne do wykonania partie wokalne. Dodaje też, że rock opera sama w sobie jest trudnym gatunkiem od strony wykonawczej. Prace nad spektaklem zaczęły się w lipcu 2015 roku.
– Lekko nie było, ale przecież właśnie o to chodzi. Ta młodzież w ciągu tego roku przeszła tak niesamowitą edukację, taki rozwój, że będą to chyba pamiętać do końca życia. Chciałem też zauważyć, że do samego końca zrobiliśmy to w absolutnie pozytywnej energii – mówi Maciej Pawłowski.
Za choreografie do spektaklu odpowiedzialny był Bartosz Figurski, autorką tekstów jest natomiast Liwia Pawłowska. Artystka nie ukrywa, że jej praca była dość wymagająca, nie jest bowiem łatwo napisać słowa do muzyki stworzonej przez inną osobę. Ułatwieniem był fakt, że Pawłowska jest wokalistką i mogła sama sprawdzić, czy jej tekst dobrze współgra z muzyką. Ma też nadzieję, że widz nie zauważy trudności partii wokalnych, a odczuje lekkość i swobodę wykonania.
– To było dla mnie priorytetem z racji tego, że ten tekst jest nie tyle samą warstwą tekstową jakiejś tam piosenki, ile ma popychać akcję i ma nam zdradzać sekrety kolejnych scen, które się pojawiają w musicalu – mówi Liwia Pawłowska.
Przygotowując się do pracy, artystka zapoznała się z materiałami historycznymi. Jej zdaniem tematyka spektaklu może zainteresować każdego mieszkańca Polski, niezależnie od wieku. Mało kto bowiem zastanawia się nad najdawniejszą historią swojego kraju i hipotezami dotyczącymi jego państwowości polskiej. Zdaniem Pawłowskiej także warstwa muzyczna może sprawić, że „Amazonki i Wikingowie” spodobają się szerokiej publiczności, nie tylko nastoletniej.
– Jest to na pewno łatwiejszy gatunek dla widza, aniżeli sam spektakl dramatyczny czy jakieś widowisko muzyczne, bo mamy tutaj do czynienia z taką muzyką, której młodzi ludzie słuchają, która jest dla nich czymś, co jest spójne z ich gustami muzycznymi, i te rytmy rockowe – mówi Liwia Pawłowska.
Podobnego zdania jest Krystyna Zajkowska, 15-letnia odtwórczyni roli królowej Amazonek. Aktorka uważa, że wpadające w ucho, rockowe piosenki mogą spodobać się nastoletnim widzom. Muzyka, którą usłyszą w czasie spektaklu, to muzyka, której słuchają na co dzień. Atutem musicalu jest też fakt, że występują w nim młodzi aktorzy.
– Moim zdaniem na pewno może przyciągnąć to, że występują w tym rówieśnicy, to, że można zobaczyć osoby w swoim wieku, w swoim przekroju wiekowym. Na pewno stroje, stroje są naprawdę bardzo ciekawe, oświetlenie cudowne i przede wszystkim piękna muzyka – mówi Krystyna Zajkowska.
Spektakl „Amazonki i Wikingowie” miał premierę 22 czerwca. Kolejny raz zostanie pokazany prawdopodobnie 9 października w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ekipa pracująca nad przedstawieniem przygotowuje się jednak na obchody 10-lecie istnienia Autorskiej Szkoły Musicalowej, które odbędą się najprawdopodobniej za rok. Wtedy pokazany zostanie cały, mający składać się z dwóch części, spektakl „Amazonki i Wikingowie”.
Czytaj także
- 2025-03-13: Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
- 2025-03-05: Małgorzata Potocka: Wydaje mi się, że ja wczoraj otworzyłam Teatr Sabat. Te 25 lat to była chwila moment
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-01-31: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-09: Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2024-11-26: Maciej Rock: „Halo tu Polsat” to bardzo trudny program. Jesteśmy przed kamerami przez trzy godziny i cały czas musimy zachować energię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Muzyka

Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.
Konsument
Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.
Prawo
Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prekonsultacje dotyczące dalszych etapów reformy opieki wczesnodziecięcej i podkreśla, że jest to jedno z kluczowych zadań podjętych przez resort. Ma to pomóc w zatrzymaniu negatywnych trendów demograficznych. W 2024 roku w Polsce urodziło się 252 tys. dzieci, czyli o ponad 20 tys. mniej niż w poprzednim roku i najmniej w całym okresie powojennym.