Mówi: | Maciej Pawłowski (reżyser) Liwia Pawłowska (wokalistka, autorka tekstów do spektaklu „Amazonki i Wikingowie”) Krystyna Zajkowska (aktorka) |
Druga część spektaklu „Amazonki i Wikingowie” za rok. Będzie częścią jubileuszu Autorskiej Szkoły Musicalowej
W Teatrze Roma odbyła się premiera pierwszej części spektaklu „Amazonki i Wikingowie”. Ponownie będzie można ją zobaczyć dopiero w październiku – trwają rozmowy z łódzkim Teatrem Wielkim. Premiera drugiej części spektaklu planowana jest za rok. Cała rock opera zostanie pokazana w ramach obchodów jubileuszu Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego.
Spektakl „Amazonki i wikingowie” przenosi widza do czasów sprzed chrztu Polski, gdy nad rzeką Vistulą mieszkały i rządziły słowiańskie Amazonki. Ich plemię zmuszone jest odpierać ataki Wikingów, stale najeżdżających polskie ziemie. Wojowniczkom pomaga Dalebor, syn królowej Amazonek – tylko on może uratować plemię przed zagładą. W walce wspierają go słowiańscy bogowie. Maciej Pawłowski twierdzi, że scenariusz, którego jest autorem, powstał w wyniku jego zainteresowania najdawniejszą historią Polski. Akcja spektaklu jest fikcją, inspirowaną w równym stopniu najnowszymi badaniami archeologicznymi i staropolskimi legendami. Reżyser ma nadzieję, że „Amazonki i Wikingowie” będą jego wkładem w dyskusję na temat początków państwa polskiego i kultury europejskiej.
– Archeolodzy zaczęli odkrywać groby tylko kobiece na ziemiach aktualnej Polski, a ponieważ zawsze mnie interesowała historia Wikingów i ich wpływ na kształtowanie się podstaw naszego państwa, postanowiłem jako fikcję literacką powiązać te dwa wątki. Nikt mi nie powie, że to się nie mogło zdarzyć, mnie, jako artyście, wolno wszystko – mówi Maciej Pawłowski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
„Amazonki i Wikingowie” to druga, po „Szambali” rock opera w dorobku Macieja Pawłowskiego. Tym razem reżyser od początku tworzył ją z myślą o młodych artystach jako wykonawcach. Na scenie Teatru Roma pojawiali się wychowankowie Autorskiej Szkoły Musicalowej. Reżyser twierdzi, że nie oszczędzał młodych artystów i tworzył trudne do wykonania partie wokalne. Dodaje też, że rock opera sama w sobie jest trudnym gatunkiem od strony wykonawczej. Prace nad spektaklem zaczęły się w lipcu 2015 roku.
– Lekko nie było, ale przecież właśnie o to chodzi. Ta młodzież w ciągu tego roku przeszła tak niesamowitą edukację, taki rozwój, że będą to chyba pamiętać do końca życia. Chciałem też zauważyć, że do samego końca zrobiliśmy to w absolutnie pozytywnej energii – mówi Maciej Pawłowski.
Za choreografie do spektaklu odpowiedzialny był Bartosz Figurski, autorką tekstów jest natomiast Liwia Pawłowska. Artystka nie ukrywa, że jej praca była dość wymagająca, nie jest bowiem łatwo napisać słowa do muzyki stworzonej przez inną osobę. Ułatwieniem był fakt, że Pawłowska jest wokalistką i mogła sama sprawdzić, czy jej tekst dobrze współgra z muzyką. Ma też nadzieję, że widz nie zauważy trudności partii wokalnych, a odczuje lekkość i swobodę wykonania.
– To było dla mnie priorytetem z racji tego, że ten tekst jest nie tyle samą warstwą tekstową jakiejś tam piosenki, ile ma popychać akcję i ma nam zdradzać sekrety kolejnych scen, które się pojawiają w musicalu – mówi Liwia Pawłowska.
Przygotowując się do pracy, artystka zapoznała się z materiałami historycznymi. Jej zdaniem tematyka spektaklu może zainteresować każdego mieszkańca Polski, niezależnie od wieku. Mało kto bowiem zastanawia się nad najdawniejszą historią swojego kraju i hipotezami dotyczącymi jego państwowości polskiej. Zdaniem Pawłowskiej także warstwa muzyczna może sprawić, że „Amazonki i Wikingowie” spodobają się szerokiej publiczności, nie tylko nastoletniej.
– Jest to na pewno łatwiejszy gatunek dla widza, aniżeli sam spektakl dramatyczny czy jakieś widowisko muzyczne, bo mamy tutaj do czynienia z taką muzyką, której młodzi ludzie słuchają, która jest dla nich czymś, co jest spójne z ich gustami muzycznymi, i te rytmy rockowe – mówi Liwia Pawłowska.
Podobnego zdania jest Krystyna Zajkowska, 15-letnia odtwórczyni roli królowej Amazonek. Aktorka uważa, że wpadające w ucho, rockowe piosenki mogą spodobać się nastoletnim widzom. Muzyka, którą usłyszą w czasie spektaklu, to muzyka, której słuchają na co dzień. Atutem musicalu jest też fakt, że występują w nim młodzi aktorzy.
– Moim zdaniem na pewno może przyciągnąć to, że występują w tym rówieśnicy, to, że można zobaczyć osoby w swoim wieku, w swoim przekroju wiekowym. Na pewno stroje, stroje są naprawdę bardzo ciekawe, oświetlenie cudowne i przede wszystkim piękna muzyka – mówi Krystyna Zajkowska.
Spektakl „Amazonki i Wikingowie” miał premierę 22 czerwca. Kolejny raz zostanie pokazany prawdopodobnie 9 października w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ekipa pracująca nad przedstawieniem przygotowuje się jednak na obchody 10-lecie istnienia Autorskiej Szkoły Musicalowej, które odbędą się najprawdopodobniej za rok. Wtedy pokazany zostanie cały, mający składać się z dwóch części, spektakl „Amazonki i Wikingowie”.
Czytaj także
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-08-30: Katarzyna Cichopek: Mamy z Maciejem tyle zajętości związanych z produkcjami Polsatu, że musieliśmy zrobić sobie przerwę od naszego podcastu
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-08-19: Agnieszka Hyży: Marzyłam o programie porannym, choć myślałam, że ten projekt już się nie wydarzy. Mam nadzieję, że format „Halo tu Polsat” wprowadzi na rynek nową jakość
- 2024-08-27: Agnieszka Hyży: W nowym programie mamy bardzo doświadczonych prowadzących jak Kasia Cichopek i Maciek Kurzejewski. Będą dla nas absolutnie cenną skarbnicą wiedzy
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.