Mówi: | Mariusz Treliński |
Funkcja: | reżyser operowy, filmowy i teatralny |
Mariusz Treliński wyreżyseruje spektakl na przyszłoroczne otwarcie sezonu w Metropolitan Opera
Po sukcesie nowojorskiej premiery spektaklu „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” Mariusz Treliński kontynuuje współpracę z Metropolitan Opera. Polak wyreżyseruje dramat muzyczny „Tristan i Izolda”, który we wrześniu 2016 roku otworzy sezon w Met. Dla Trelińskiego będzie to realizacja wielkiej miłości, którą żywi do jednej z najsłynniejszych oper Ryszarda Wagnera. Przy realizacji spektaklu zamierza wykorzystać pomysły, które opracował, gdy miał 19 lat.
Mariusz Treliński zadebiutował na deskach Metropolitan Opera 29 stycznia 2015 roku. Tego dnia miała miejsce amerykańska premiera dyptyku „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” w jego reżyserii. Spektakl, powstały w koprodukcji warszawskiego Teatru Wielkiego Opery Narodowej i nowojorskiego Metropolitan Opera, został nagrodzony owacjami na stojąco. Jeszcze w trakcie przygotowań do premiery dyrektor najsłynniejszej opery świata Peter Gelb zaproponował Trelińskiemu pracę przy kolejnym spektaklu.
– Stało się to po próbie generalnej, kiedy wszyscy już wiedzieli, co to jest za spektakl. Jeszcze nie widziała go pełna publiczność, nie widziała go krytyka, ale to są fachowcy. Zobaczyli reakcję wąskiej publiczności i to było dla nich wystarczające. Bardzo się z tego cieszę, bo to sprawia, że mogę jakby pomiędzy innymi się ustawić w kolejce – mówi Mariusz Treliński w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Peter Gelb powierzył Trelińskiemu realizację dramatu muzycznego „Tristan i Izolda”, skomponowanego w 1859 roku przez Ryszarda Wagnera. Początkowo reżyserem miał być Willy Decker, twórca kultowego spektaklu „Traviata” Verdiego, wystawionego z udziałem Anny Netrebko podczas Festiwalu w Salzburgu. Jeden z najsłynniejszych twórców operowych na świecie musiał jednak zrezygnować z powodu problemów zdrowotnych. Mariusz Treliński nie ukrywa, że realizacja „Tristana i Izoldy” jest dla niego spełnieniem młodzieńczych marzeń.
– To jest opera, której słuchałem jako jednej z pierwszych. Byłem maniakiem ukąszonym przez Wagnera w wieku 19 lat. Kompletnie nieświadomym, dziecięcym, który słyszał muzykę filmową i widział w tym wielkie obrazy. Wtedy miałem pewien pomysł na „Tristana”, który być może właśnie teraz zrealizuję. Prosty, szalenie szczery i dzięki temu – tak mi się przynajmniej wydaję – jakiś niesamowity – mówi Mariusz Treliński.
Nowojorska premiera będzie miała miejsce we wrześniu 2016 roku. Spektakl Trelińskiego otworzy sezon w Metropolitan Opera. W obsadzie znajdzie się Nina Stemme jako Izolda oraz Stuart Skelton w roli Tristana. Za scenografię odpowiadać będzie Boris Kudlička, który współpracował z Trelińskim m.in. przy spektaklu „Jolanta/ Zamek Sinobrodego”. W Warszawie spektakl, tylko w innej obsadzie, będzie można obejrzeć już w czerwcu przyszłego roku.
– Mam syna, 21-letniego, który komponuje muzykę klubową, elektroniczną. Kiedy słucham jego muzyki, to wyczuwam w niej coś melancholijnego, mrocznego, ciemnego. My często z młodością kojarzymy energię i szaleństwo, ale we mnie było coś ciemnego. Bardzo się cieszę, że Piotr też ma jakieś takie dziwne ukąszenie mrokiem i destrukcją. On jest w tym tak szczery, że kiedy słuchałem jego muzyki, to nagle zobaczyłem siebie sprzed lat i zobaczyłem swoje zakochanie w „Tristanie” i właśnie tę miłość chcę zrealizować dzisiaj, po latach – mówi Mariusz Treliński.
Czytaj także
- 2024-10-25: Alicja Węgorzewska: Opera Juliusz Cezar mimo historycznie odległego tła przedstawia te same namiętności, zazdrości i intrygi jak w obecnych czasach. I to jest jej największą siłą
- 2024-11-15: Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
- 2024-10-17: Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.