Mówi: | Mateusz Banasiuk |
Funkcja: | aktor |
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.
„Wypiór” opowiada o perypetiach pary trzydziestolatków z wielkiego miasta. Związek Marty i Łukasza przechodzi poważny kryzys. Nie brakuje więc skrajnych emocji, napięć i typowych dla tego pokolenia problemów. Zupełnie niespodziewanie ich świat wywraca do góry nogami pewna niezwykła sytuacja, w której jedną z kluczowych ról odgrywa Adam Mickiewicz przeistoczony w wampira. Spektakl łączy w sobie elementy komedii, dramatu i fantasy.
– Trudno sklasyfikować naszego „Wypióra”, bo to jest spektakl, który bawi się formą, nie wiem, czy jest to czarna komedia, czy jest to rodzaj teatru współczesnego, ale na pewno jest to spektakl nietuzinkowy. Nie dość, że posługujemy się współczesnym językiem, który zapisany jest trzynastozgłoskowcem, to jeszcze niezwykle ciekawe są osoby, które spotykają się w sztuce, czyli dwójka pisarzy w niemocy twórczej, kotka, która jest demonem, no i Adam Mickiewicz jako wampir. Oni wszyscy mieszkają w małej kawalerce i jakoś muszą ze sobą razem koegzystować, co jest dosyć komiczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Mateusz Banasiuk.
Spektakl powstał na podstawie tekstu Grzegorza Uzdańskiego napisanego trzynastozgłoskowcem. Aktor nie kryje radości z tego, że mógł się zmierzyć z tą formą na scenie.
– Granie wierszem jest to niestety dla nas aktorów coraz rzadsze wyzwanie. Żałuję, że tak rzadko dzisiaj pisze się sztuki wierszem, bo ja uwielbiam się nim posługiwać na scenie – mówi.
Mateusz Banasiuk tłumaczy, że w przypadku trzynastozgłoskowca trzeba się wykazać niezwykłą precyzją. Nie ma tu mowy o żadnej przypadkowości czy improwizacji. Wszystko musi się w stu procentach zgadzać z tekstem źródłowym.
– Wszystko zapisane jest w trzynastozgłoskowcu i nawet jak się przeklina, to to musi mieć swój rytm. Każde „no”, każde „co” jest wrzucone specjalnie, żeby ten wiersz miał swój rytm. I jeżeli zgubi się jakiś wyraz czy wypadnie jakaś fraza, to jest efekt domina, wszystko się wali i trzeba gdzieś tam w głowie szukać, jak do tego wrócić. Więc tutaj musimy być bardzo czujni nawzajem i znać też teksty partnerów, żeby wchodzić w odpowiednim momencie, żeby to wszystko było jak muzyka. Nie można sobie mówić po swojemu, dorzucić parę jakichś słów, tylko trzeba się posługiwać dokładnie takim językiem, jak to zapisał pan Grzegorz Uzdański. Jest to bardzo wymagające i nie można sobie improwizować, no, chyba że ktoś ma taki dar i umie improwizować trzynastozgłoskowcem. Ja tak nie potrafię – mówi.
Mateusz Banasiuk podkreśla też, że twórcom spektaklu zależało jednak na tym, by sztuka była lekka i pozbawiona zbędnego patosu.
– Zależało nam, żeby to było w miarę naturalne, nie koturnowe, nie jak pamiętamy ze szkoły, że mówiło się wierszem z takim trochę nadęciem. Tutaj staramy się mówić naturalnie, lekko, ale jednak zachowując zasady, średniówkę i cały ten rytm, który jest zapisany – tłumaczy.
Aktor zaznacza, że fabuła spektaklu natychmiast go zaintrygowała, bo prywatnie również lubi opowieści o duchach i wampirach.
– Uwielbiam czary, które się dzieją na planie filmowym czy w teatrze. To jest ta magia, która przyciąga widzów i która pozwala im się przenieść w sekundę do jakiegoś innego świata. Tutaj akurat to jest świat wyobraźni Pawła Świątka, niezwykłego reżysera, który robi nietuzinkowe przedstawienia. I ten świat nierealny moim zdaniem jest bardzo atrakcyjny – dodaje.
Przedstawienie zatytułowane „Wypiór” w reżyserii Pawła Świątka można oglądać na scenie Teatru IMKA. Mateuszowi Banasiukowi po raz pierwszy towarzyszy na scenie jego życiowa partnerka Magdalena Boczarska.
Czytaj także
- 2025-01-31: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-22: Jakub Rzeźniczak: Z szacunku dla żony odmówiłem udziału w „Tańcu z gwiazdami”. Do programu „Mówię Wam” nie pójdę ze względu na prowadzącego
- 2025-01-24: Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
- 2025-02-05: Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
- 2025-02-13: Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
- 2025-02-21: Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
- 2025-01-09: Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii


Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Muzyka

Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.
Konsument
Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.
Prawo
Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prekonsultacje dotyczące dalszych etapów reformy opieki wczesnodziecięcej i podkreśla, że jest to jedno z kluczowych zadań podjętych przez resort. Ma to pomóc w zatrzymaniu negatywnych trendów demograficznych. W 2024 roku w Polsce urodziło się 252 tys. dzieci, czyli o ponad 20 tys. mniej niż w poprzednim roku i najmniej w całym okresie powojennym.