Newsy

Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy

2024-09-05  |  06:21

Zdaniem stylisty branża modowa powinna zwracać większą uwagę na otaczające nas środowisko i podejmować takie działania, które zamiast prowadzić do jego degradacji,  będą je chroniły. Niestety sieci sklepów z ubraniami proponują konsumentom wciąż nowe kolekcje, modne zaledwie przez kilka tygodni. Bombardują więc rynek tanimi ubraniami niskiej jakości, których produkcja pochłania ogromne ilości prądu, wody i zwiększa ślad węglowy, działając tym samym na szkodę klimatu. Tomasz Jacyków podkreśla, że on sam jest wiernym klientem second handów, przerabia ubrania i ponownie je wykorzystuje. Jak tłumaczy, to samo można zrobić z rzeczami znalezionymi w naszych szafach.

– Każdy powinien ratować naszą planetę na tyle, na ile umie i w swoim zakresie może. Ja od bardzo wielu lat, projektując kostiumy teatralne, pracuję upcyklingowo, czyli robię projekty, potem zbieram rzeczy w second handach, pruję, szyję z tego i daję temu nową jakość. Już dawno powiedziałam, że dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. W związku z tym ja naprawdę bardzo niewiele kupuję, ale bardzo lubię second handy – mówi agencji Newseria Lifestyle Tomasz Jacyków.

Stylista zachęca do kupowania używanej odzieży i nadawania jej drugiego życia. Z jego doświadczenia wynika, że w second handach można upolować prawdziwe modowe perełki i to za niewielkie pieniądze. Radzi też, by zamiast bez namysłu dodawać kolejne ubrania czy dodatki do wirtualnego koszyka, najpierw zrobić przegląd własnej garderoby i dopiero wtedy podjąć decyzję, czy kolejna rzecz naprawdę jest nam niezbędna, czy może coś podobnego jest już w naszej szafie.

– Ważne jest rozsądne kupowanie, czyli kupowanie zdecydowanie mniej rzeczy, zdecydowanie w wyższym gatunku, bo kupując sobie 16. torebkę plastikową, pamiętajmy o tym, że ta torebka nigdy się nie rozłoży. Nie będzie z niej vintage, ponieważ ten plastik wytrzymuje trzy–cztery lata i później się zaczyna rozwarstwiać, a taki rozwarstwiony zostaje tysiące lat. W związku z tym szklanka wody, odrobina rozsądku i rezygnacja z tego fast fashion. W modzie, zwłaszcza teraz, mniej znaczy więcej. Lepsza więc jedna konkretna rzecz, która zostanie z nami na lata, która zostanie odwieszona na jakiś czas do szafy, a wyjęta za pięć lat znów będzie super, niż kilka tanich bubli – mówi.

Tomasz Jacyków zauważa też, że w sklepach z używaną odzieżą oprócz ubrań dobrej jakości nie brakuje również tych, które raczej nadają się do kosza niż do ponownego wykorzystania.

– Trzeba znaleźć dobre second handy, bo niektóre z nich też jadą w dół i jest już w nich coraz więcej sieciówek i coraz więcej plastikowej odzieży, która nie nadaje się już do recyklingu czy upcyklingu, w związku z tym potrzeba coraz więcej wysiłku, żeby znaleźć coś wartościowego – mówi.

Od przyszłego roku mają zostać wprowadzone zmiany, jeżeli chodzi o segregowanie odpadów, m.in. pojawią się pojemniki na używaną odzież. Zdaniem Tomasza Jacykowa to krok w dobrą stronę, bo pozyskane w ten sposób tekstylia można będzie ponownie wykorzystać.

– Część odzieży może być użyta jako surowiec wtórny. Na przykład z poliestru czy nylonu robi się deski tarasowe, natomiast naturalne materiały nadają się z kolei do powtórnego użycia dla przemysłu odzieżowego. Cały czas robi się jakieś kroki, natomiast one są niewystarczające – mówi.

Jak obserwuje, rozsądku i umiaru brakuje nie tyko konsumentom, ale także projektantom i producentom odzieży. Sklepy wręcz pękają w szwach i co kilka tygodni jest już modne zupełnie co innego.

– Myślałem, że po pandemii wielkie koncerny rzeczywiście trochę się opamiętają, że powrócimy do fantastycznej historii dwóch kolekcji rocznie: sezonu jesienno-zimowego i wiosenno-letniego, ale nic się nie zmieniło. Cały czas jest tak, że w czasie jednego sezonu pojawia się nam kilkanaście trendów, które szybko zanikają, i cały czas jest ten obłęd. Projektanci cały czas muszą projektować kolekcje, międzykolekcje, półkolekcje, zapowiedzi, kooperacje z różnymi popularnymi markami. Oddechu trochę, to się wszystkim naprawdę przyda – apeluje stylista.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.