Newsy

Niska skuteczność i krótka trwałość kosmetyków naturalnych to mit. W produkcji tych preparatów nastąpił olbrzymi postęp

2017-09-12  |  06:00

Polacy coraz chętniej sięgają po kosmetyki na bazie naturalnych składników, bezpieczne dla zdrowia i urody oraz przyjazne środowisku. Coraz więcej osób zwraca również uwagę na to, czy określone preparaty były testowane na zwierzętach. Wciąż istnieje jednak spora grupa osób nieprzekonanych, które sugerują się nieprawdziwymi opiniami na temat. Eksperci rozwiewają wszelkie wątpliwości: kosmetyki naturalne są równie skuteczne jak konwencjonalne, są równie trwałe – tyle, że używa się w nich bezpiecznych konserwantów.

Dla przeciętnego konsumenta odróżnienie w 100 proc. naturalnego kosmetyku od takiego, który jedynie podaje się za naturalny, może być trudne. Wielu producentów wykorzystuje bowiem popularność słów „naturalny” i „ekologiczny” i nazywa tak swoje preparaty, a w rzeczywistości mają one w swoim składzie zaledwie kilka naturalnych składników, czasem w śladowych ilościach. Eksperci wskazują trzy główne czynniki, którymi kierują się Polki w wyborze kosmetyków naturalnych – unikanie ryzyka (65 proc. kobiet), ochrona środowiska i zwierząt (18 proc.) oraz zgodność z własną filozofią życia (17 proc.).

– Często jest tak, że konsumenci szukają kosmetyków z konkretnymi składnikami albo wręcz bez pewnych składników. Naszej skórze potrzebne jest to, co stworzyła natura, a kosmetyki naturalne zawierają składniki, które są znane ludziom od wieków – mówi agencji Newseria Magdalena Hajduk, prezes Naturativ.

Wokół kosmetyków naturalnych narosło jednak wiele mitów. Pierwszy dotyczy właśnie tego, że są one mniej skuteczne od kosmetyków konwencjonalnych.

– W tej chwili dostawcy surowców kosmetycznych starają się produkować zaawansowane surowce i substancje aktywne, ale z natury, czyli za pomocą zielonej chemii, tak aby ten surowiec był jak najmniej przetworzony, ale jednocześnie stał się skuteczny. Zajmuję się produkcją kosmetyków naturalnych od 10 lat i widzę olbrzymi postęp. Mamy teraz dostęp do wspaniałych, efektywnych surowców naturalnych z bardzo dobrymi badaniami, więc nie ma powodu, dla którego kosmetyki naturalne miały by być mniej skuteczne niż kosmetyki konwencjonalne – mówi Magdalena Hajduk.

Drugi mit jest taki, że kosmetyki naturalne są mniej trwałe niż preparaty konwencjonalne.

– Owszem, istnieją kosmetyki naturalne, które prawie nie są zakonserwowane. To są tzw. kosmetyki świeże, których możemy używać przez 3 miesiące, przez ten czas trzeba przetrzymywać je w lodówce, ale jest to tylko niewielki segment kosmetyki naturalnej. W innych preparatach są używane konserwanty – tyle, że bezpieczniejsze i bardziej przyjazne. Te kosmetyki są trwałe, ich okres trwałości to 2–3 lata podobnie do kosmetyków konwencjonalnych – tłumaczy Magdalena Hajduk.

Trzeci mit dotyczy tego, że kosmetyki naturalne wykorzystują w swoich składach mało przebadane wyciągi roślinne.

Jest to absolutnie niemożliwe, ponieważ każdy kosmetyk wprowadzany na rynek musi mieć ocenę bezpieczeństwa, która jest przeprowadzona przez wykwalifikowanego asesora, który każdy surowiec musi sprawdzić pod względem toksykologicznym. Takie prawo mamy od kilku lat, jest ono prawej unijnym, jest egzekwowane przez wszystkich, nawet małych producentów kosmetyków, więc każda substancja, która jest w kosmetyku, jest sprawdzona toksykologicznie i nie ma takiej możliwości, żeby kosmetyk zawierał jakieś niesprawdzone substancje o niewiadomym pochodzeniu – wyjaśnia Magdalena Hajduk.

Eksperci podkreślają, że rynek kosmetyków naturalnych to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów branży beauty, którego wartość według analiz Persistence Market Research w 2024 roku wyniesie 22 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.