| Mówi: | Kamila Szczawińska, modelka Diana Kopycka, Biuro Prasowe Avon Operations Polska uczestnicy biegu AVON Kontra Przemoc |
W Polsce blisko 100 tys. osób jest ofiarami przemocy domowej. 70 proc. z nich to kobiety, a 18 proc. – osoby niepełnoletnie
W 2015 roku policja zanotowała 97,5 tys. ofiar przemocy domowej fizycznej, psychicznej, a także ekonomicznej. Najczęściej pokrzywdzone są kobiety (69,3 tys.) i dzieci (17,3 tys.). Sprawcami 96 proc. tego typu przestępstw są mężczyźni, często będący pod wpływem alkoholu. Problem brutalności jest jednak zbyt mało nagłaśniany. Zmienić to mają takie inicjatywy jak bieg AVON Kontra Przemoc od 7 lat organizowany w Garwolinie. Każdego roku na linii startu staje około 800 biegaczy, którzy chcą wyrazić swój sprzeciw wobec przemocy w rodzinie.
Z danych Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości wynika, że w Polsce w ciągu tygodnia w wyniku przemocy domowej giną trzy kobiety – żony, matki czy partnerki.
– 70 proc. ofiar przemocy domowej to kobiety, a 18 proc. – osoby niepełnoletnie. W 2014 roku według statystyk policji ofiar przemocy domowej było ponad 105 tys., a w 2015 był nieznaczny spadek – 97 tys. – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Diana Kopycka, biuro prasowe Avon Operations Polska. – Mam nadzieję, że takie akcje jak nasza przyczyniają się do nagłaśnianie problemu przemocy domowej, bo to jest bardzo ważne.
Z badań CBOS wynika także, że co dziesiąty polski mężczyzna doświadczył w domu przemocy fizycznej, a co piąty przyznaje, że był nękany psychicznie przez swoją partnerkę.
– Ta przemoc w rodzinach jest nie tylko fizyczna i psychiczna, bardzo często jest to również przemoc ekonomiczna, co pokazują statystyki chociażby Niebieskiej Linii. Dziennie jest przyjmowanych około 20 zgłoszeń w takich sprawach. W skali całego roku to rzeczywiście bardzo duża liczba osób, które mają problem z przemocą domową, fizyczną, psychiczną czy ekonomiczną – mówi Diana Kopycka.
O wielu takich domowych dramatów nikt nigdy się jednak nie dowie, bo ofiary boją się mówić o tym głośno.
– Bardzo często ofiary są bezsilne, a ta bezsilność wynika często z braku informacji, z braku wiedzy, gdzie takiej pomocy szukać. Poprzez akcje informacyjne i edukacyjne wspieramy poszkodowanych, wskazujemy miejsca, ośrodki, Niebieską Linię, która taką pomoc oferuje – podkreśla Diana Kopycka.
Doświadczanie przemocy w rodzinie jest problemem złożonym, dlatego w walce z nim szczególnie ważna jest profilaktyka poprzez realizację różnych programów edukacyjnych i kampanii informacyjnych. Jedną z nich jest prowadzona w Polsce od 2008 roku kampania „AVON Kontra Przemoc”, której częścią jest bieg w Garwolinie.
W 7. edycji imprezy uczestnicy rywalizowali w tradycyjnym biegu na dystansie 10 km oraz w biegu rodzinnym na 2 km. Szczytny cel, mocny doping kibiców, sprawdzona trasa, gorąca atmosfera – to wszystko sprawia, że impreza zyskuje coraz więcej zwolenników.
– Firma Avon wspomaga kampanię przeciwko przemocy. Myślę, że jest to naprawdę bardzo ważny aspekt, którym trzeba się zająć i wydaje mi się, że taki bieg może się temu przysłużyć. Chodzi o to, żeby faktycznie zwrócić uwagę na problem przemocy. Im więcej ludzi nas zobaczy, tym więcej osób nas usłyszy i do większej grupy osób dotrzemy w ten sposób – mówi jedna z uczestniczek biegu.
– W biegu rodzinnym biegną całe rodziny, z dziećmi młodszymi i starszymi, z dziadkami, którzy czasami wspomagają się jazdą na hulajnodze czy na rowerze. To jest czas, który rodziny mogą spędzić razem. Ponadto uczestnicy, kupując pakiety, wspierają Niebieską Linię i kampanie edukacyjne – mówi Diana Kopycka.
Podczas biegu AVON Kontra Przemoc swoje pierwsze 2 km w biegu pokonała Kalina Szczawińska, która wystartowała razem z mamą, znaną modelką – Kamilą.
– Jest to bieg rodzinny, w związku z tym stwierdziłam, że przynajmniej jeden członek mojej rodziny musi tutaj być ze mną. Kalinka bardzo chciała przyjechać, to był jej pierwszy bieg. Jesteśmy bardzo dumne, że się udało – mówi Kamila Szczawińska.
W tegorocznej edycji 10-kilometrową trasę najszybciej pokonał Sergii Okseniuk z Ukrainy, który dobiegł do mety w czasie 30:49. Na drugiej pozycji uplasował się Abderrahim Elasri z Maroka, a trzecie miejsce na podium wywalczył Robert Głowala z Garwolina. Wśród kobiet najlepsza okazała się reprezentanta Mołdawii – Lilia Fiskovicz, która uzyskała czas netto 35:13. Druga na mecie zameldowała się Kateryna Karmanenko z Ukrainy, a trzecia – także reprezentantka Mołdawii, Olesia Smovgenko.
W biegu rodzinnym na 2 km najlepszy był Bartosz Przybysz z Garwolina, który dobiegł do mety w czasie 4:59, a wśród kobiet bezkonkurencyjna okazała się mieszkanka Garwolina Katarzyna Szczegot, która wbiegła na matę z czasem 5:57.
Kampania „AVON Kontra Przemoc” została zainaugurowana w 2004 roku w Stanach Zjednoczonych, a obecnie prowadzona jest w ponad 50 krajach na całym świecie.
Czytaj także
- 2025-11-10: Europejski model sportu wymaga zmian. UE pracuje nad nową strategiczną wizją
- 2025-10-24: Alarmujące dane o bezruchu Polaków. Brak aktywności fizycznej to kosztowne konsekwencje dla zdrowia, rynku pracy i gospodarki
- 2025-10-13: Rośnie zapotrzebowanie na opiekę nad zdrowiem psychicznym Polaków. Na rynku pojawiło się pierwsze ubezpieczenie w tym zakresie
- 2025-09-24: W polskim wojsku służy ponad 34 tys. kobiet. Rosnąca liczba żołnierek wymusza zmiany w infrastrukturze, wyposażeniu i organizacji armii
- 2025-08-04: Cezary Pazura: Siatkówka to nasz sport narodowy, bo naprawdę nam wychodzi. Podczas studiów byłem mistrzem w tej dyscyplinie
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-08-18: Nadmierna dbałość o zdrowe żywienie może prowadzić do obsesji. Ryzyko ortoreksji występuje u co 10. człowieka
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-07: Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Sport

Europejski model sportu wymaga zmian. UE pracuje nad nową strategiczną wizją
Unia Europejska pracuje nad nową strategiczną wizją rozwoju sportu. W jej kształtowaniu ma pomóc sprawozdanie na temat europejskiego modelu sportu, które niedawno przyjął Parlament Europejski. Dokument wzywa do działań w czterech obszarach: społecznym, zachowania wspólnych wartości i solidarności, zbiorowego zarządzania oraz wzmocnienia praw zawodników, kibiców i pracowników sektora sportu. Wśród największych wyzwań, na które nowa strategia powinna odpowiadać, raport wymienia rosnącą komercjalizację rozgrywek, zaburzającą zrównoważony rozwój sportu, oraz potrzebę ochrony praw i dobrostanu sportowców.
Muzyka
Bartek „Wasyl” Wasilewski: Materiał na debiutancką płytę już mam. W social mediach można zrobić karierę, ale trzeba rozważnie stawiać swoje kroki

Wokalista zauważa, że rozwijanie kariery w branży muzycznej jest niezwykle ekscytującym, ale i wymagającym wyzwaniem. Co prawda dzięki mediom społecznościowym szybko zdobywa się popularność, ale z kolei kilka niewłaściwych ruchów w sieci może znacznie nadszarpnąć wizerunek. Bartek „Wasyl” Wasilewski chce więc zachować w tym wszystkim zdrowy rozsądek i skupić się na priorytetach. Zaznacza też, że ma już gotowy materiał na debiutancką płytę.
Handel
Brytyjczycy promują swoją żywność w polskich sklepach. Import z Wielkiej Brytanii pozostaje dużo niższy niż nasz eksport

Wielka Brytania pozostaje szóstą największą gospodarką świata. Mimo brexitu relacje handlowe Polski i Wielkiej Brytanii pozostają bardzo bliskie. Polska żywność jest numerem jeden w eksporcie do Wielkiej Brytanii i na stałe gości w brytyjskich sieciach handlowych. Polska jest natomiast dziewiątym co do wielkości rynkiem eksportowym dla brytyjskiej branży spożywczej i napojów. Carrefour Polska i Ambasada Wielkiej Brytanii ruszyły właśnie z akcją promującą brytyjską żywność.








|
|
|