Newsy

Wojciech Medyński: profesjonalny aktor nie ma szans na castingach z amatorem

2013-12-10  |  06:35
Wojciech Medyński krytykuje polski show biznes, w którym stawia się na amatorów, a wykształceni aktorzy często nie mają szansy wziąć udziału w castingu. Medyński zwraca uwagę, że zatrudnianie absolwenta akademii teatralnej jest dla producentów nieopłacalne, dlatego chętniej decydują się oni na współpracę z naturszczykami. Przekłada się to na niższą jakość produkcji, a profesjonalni aktorzy nie są w stanie znaleźć pracy.

– Nie odmawiam ludziom talentu i nie uważam, że trzeba koniecznie skończyć szkołę teatralną, żeby być dobrym aktorem. Wiem natomiast, że rzadko zdarza się utalentowana osoba, która ma to „coś” i żeby bez doświadczenia, bez wysiłku potrafiła zagrać – uważa Wojciech Medyński.

Medyński zauważa również, że zawód aktora nie jest szanowany, ponieważ w show-biznesie nad jakość przedkłada się przede wszystkim wartość pieniądza.

– Ktoś studiował cztery lata i nie ma nawet szansy przyjść na casting, bo wolą wziąć osobę z ulicy, której zaproponują połowę, jeśli nie jedną trzecią stawki, jaką powinni zapłacić aktorowi. Nikt nas nie broni, prawo nie stoi po naszej stronie. Nie mamy szans na to, żeby po prostu pracować – mówi Wojciech Medyński agencji Newseria Lifestyle.

Aktor spodziewa się, że jego wypowiedź wywoła falę krytyki pod jego adresem. Dla Medyńskiego ważne jest jednak, aby zwrócić uwagę na los absolwentów szkół teatralnych, o których nie przeczytamy w nagłówkach gazet i na portalach internetowych.

– Co roku około osiemdziesięciu osób kończy szkołę teatralną, a przecież w tym samym czasie nie pojawia się osiemdziesiąt miejsc pracy. Największy problem polega na tym, że te osoby nie mają nawet szans, by wziąć udział w castingu, ponieważ są po szkole i trzeba by im z tego powodu zapłacić więcej za udział w projekcie. Każdy z nas chciałby móc żyć na godnym poziomie. Spłacić kredyt, kupić mieszkanie. Absolwenci decydują się brać zlecenia, które wręcz ujmują im jako aktorom, tylko dlatego, żeby móc przeżyć – tłumaczy Medyński.

Wypowiedź Medyńskiego stanowi swoisty apel do przedstawicieli branży oraz widzów, by darzyli zawód aktora większym szacunkiem i nie patrzyli na niego jedynie przez pryzmat celebrytów, którym udało się zaistnieć w show biznesie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej

Kabareciarka przyznaje, że kiedy zaczęły się psuć relacje między nią a pozostałymi członkami Kabaretu Moralnego Niepokoju, to wtedy pojawiła się myśl, by opuścić grupę i zacząć się spełniać na innej płaszczyźnie zawodowej. Przekonuje też, że już wówczas miała w zanadrzu kilka ciekawych pomysłów na rozwój swojej kariery, a to tylko przyspieszyło decyzję o zerwaniu współpracy. I choć na początku trudno jej było się odnaleźć w nowej rzeczywistości, to z perspektywy czasu nie żałuje tamtego kroku. Z zapałem angażuje się w realizację nowych projektów, ale nie wyklucza, że jeszcze kiedyś znów zabłyśnie w kabarecie.

Media i PR

Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem

Polskie media apelują do polityków o zmiany w treści przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe przepisy, które po trzech latach opóźnienia wdrażają unijną dyrektywę Digital Single Market, dają teoretycznie wydawcom i dziennikarzom prawo do uzyskiwania wynagrodzeń od tzw. big techów za korzystanie z ich utworów. W praktyce może być to jednak trudne do wyegzekwowania. Dlatego media domagają się wzmocnienia pozycji wydawców.  Tym bardziej że obie strony muszą same wynegocjować te wynagrodzenia. – Chcemy mechanizmu, który gwarantuje nam, że w przypadku przedłużania się negocjacji z big techami, wkroczy organ rządowy – tłumaczy Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Wydawcy liczą, że niezbędne poprawki pojawią się na etapie prac w Senacie.

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.