Mówi: | Grzegorz Różalski |
Funkcja: | dyrektor generalny serwisu prezentmarzen.com |
Na prezent dla jednej osoby Polacy średnio wydadzą ok. 150 zł. Największe oblężenie sklepy przeżywają tuż przed świętami
Zakup świątecznych prezentów Polacy najczęściej zostawiają na ostatnią chwilę, a badania pokazują, że największe zyski sklepy stacjonarne i online odnotowują tuż przed samą Wigilią. Wygląda więc na to, że wszelkie kampanie reklamowe, które ruszają w listopadzie, nie do końca spełniają swoją rolę. Obok tradycyjnych prezentów, takich jak książka, płyta czy elektronika, coraz częściej pojawiają się te, w postaci niezwykłych przeżyć, jak skok ze spadochronem, lot szybowcem czy jazda off road.
Pomimo wielu świątecznych reklam i kuszących promocji Polacy nie mają w zwyczaju kupować prezentów już w listopadzie. Często liczą też, że w grudniu będzie jeszcze taniej.
– Według naszych badań główna tendencja wzrostu sprzedaży prezentów odbywa się już w samym grudniu. W przypadku prezentów na mikołajki tendencja zwyżkowa zaczyna się na około 4–5 dni przed 6 grudnia, a prezenty pod choinkę ludzie zaczynają kupować od 16 grudnia do samej Wigilii, więc tak naprawdę zostawiają to na ostatnią chwilę. Największą sprzedaż zawsze uzyskujemy 23 grudnia – mówi agencji Newseria Lifestyle Grzegorz Różalski, dyrektor generalny serwisu PrezentMarzen.com.
Tak jest zarówno w przypadku sklepów stacjonarnych, jak i online. I choć marketingowcy czasem już nawet od końca października prowadzą przedświąteczne kampanie, to jednak klienci zwlekają z wyborem odpowiednich prezentów do ostatniej chwili.
– Kampanie świąteczne powinny wchodzić w ostatnim tygodniu listopada. Natomiast teraz dążymy do tego, żeby rozpoczynać je jak najwcześniej. Ludzie nie są na to przygotowani. Z naszych obserwacji wynika, że jeżeli zaraz po Halloween nasz serwis zostanie ubrany gadżetami, elementami świątecznymi, ludzie zdążą się znudzić, bo do świat mamy jeszcze 2 miesiące. Potrzebne jest wyczucie, by nie odstraszać klientów – tłumaczy Grzegorz Różalski.
Jak podkreśla, na wczesnym rozpoczęciu kampanii i rozciągnięciu ich na kilka tygodni najbardziej zależy firmom, które sprzedają miejsca reklamowe.
– Wszystkie firmy w grudniu inwestują w sprzedaż, więc inwestują też w kampanie. Jeżeli rozciągniemy je w czasie, to automatycznie zwiększymy im dochody. Być może za granicą rzeczywiście tak to się odbywa i ludzie dokonują wcześniej zakupów. Jednak w przypadku naszego kraju, to się w ogóle nie sprawdza. Badania pokazują, że Polacy jednak kupują na ostatnią chwilę – wyjaśnia Grzegorz Różalski.
Sonda serwisu PrezentMarzen.pl pokazuje, że 60 proc. budżetu przed świętami wydawane jest na prezenty – zarówno tradycyjne, jak i te nieco bardziej ekstrawaganckie. W ubiegłym roku 12 proc. ankietowanych podarowało swoim bliskim niezwykłe przeżycia. „Prezenty z adrenaliną” mają wartość dodaną. Pozwalają bowiem rozwijać pasje i spełniać marzenia, wywołują uśmiech i na długo pozostają w pamięci.
– Jako specjaliści od prezentów w formie przeżyć zdecydowanie namawiamy ludzi do tego, żeby kupowali coś, co kojarzy się z emocjami. Jeżeli skoczymy ze spadochronem bądź przejedziemy się supersamochodem na torze, to emocje, które nam towarzyszą, będą długo wspominane – mówi Grzegorz Różalski.
Połowa ankietowanych przyznaje jednak, że najbardziej cieszą ich prezenty przydatne na co dzień.
– Według naszej sondy Polacy najczęściej obdarowują swoją rodzinę, jest to około 53 proc. pytanych osób. Bardzo dużo wagę również przywiązujemy do obdarowywania przyjaciół, znajomych, jest to grupa około 30 proc. Na prezent dla jednej osoby średnio wydajemy 150 zł – dodaje Grzegorz Różalski.
Czytaj także
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-05-17: Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
- 2024-06-11: Wybuch wojny w Ukrainie napędził nowy wyścig zbrojeń. Polski przemysł stara się wykorzystywać te szanse
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-29: Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.