Mówi: | Grzegorz Różalski |
Funkcja: | dyrektor generalny serwisu prezentmarzen.com |
Na prezent dla jednej osoby Polacy średnio wydadzą ok. 150 zł. Największe oblężenie sklepy przeżywają tuż przed świętami
Zakup świątecznych prezentów Polacy najczęściej zostawiają na ostatnią chwilę, a badania pokazują, że największe zyski sklepy stacjonarne i online odnotowują tuż przed samą Wigilią. Wygląda więc na to, że wszelkie kampanie reklamowe, które ruszają w listopadzie, nie do końca spełniają swoją rolę. Obok tradycyjnych prezentów, takich jak książka, płyta czy elektronika, coraz częściej pojawiają się te, w postaci niezwykłych przeżyć, jak skok ze spadochronem, lot szybowcem czy jazda off road.
Pomimo wielu świątecznych reklam i kuszących promocji Polacy nie mają w zwyczaju kupować prezentów już w listopadzie. Często liczą też, że w grudniu będzie jeszcze taniej.
– Według naszych badań główna tendencja wzrostu sprzedaży prezentów odbywa się już w samym grudniu. W przypadku prezentów na mikołajki tendencja zwyżkowa zaczyna się na około 4–5 dni przed 6 grudnia, a prezenty pod choinkę ludzie zaczynają kupować od 16 grudnia do samej Wigilii, więc tak naprawdę zostawiają to na ostatnią chwilę. Największą sprzedaż zawsze uzyskujemy 23 grudnia – mówi agencji Newseria Lifestyle Grzegorz Różalski, dyrektor generalny serwisu PrezentMarzen.com.
Tak jest zarówno w przypadku sklepów stacjonarnych, jak i online. I choć marketingowcy czasem już nawet od końca października prowadzą przedświąteczne kampanie, to jednak klienci zwlekają z wyborem odpowiednich prezentów do ostatniej chwili.
– Kampanie świąteczne powinny wchodzić w ostatnim tygodniu listopada. Natomiast teraz dążymy do tego, żeby rozpoczynać je jak najwcześniej. Ludzie nie są na to przygotowani. Z naszych obserwacji wynika, że jeżeli zaraz po Halloween nasz serwis zostanie ubrany gadżetami, elementami świątecznymi, ludzie zdążą się znudzić, bo do świat mamy jeszcze 2 miesiące. Potrzebne jest wyczucie, by nie odstraszać klientów – tłumaczy Grzegorz Różalski.
Jak podkreśla, na wczesnym rozpoczęciu kampanii i rozciągnięciu ich na kilka tygodni najbardziej zależy firmom, które sprzedają miejsca reklamowe.
– Wszystkie firmy w grudniu inwestują w sprzedaż, więc inwestują też w kampanie. Jeżeli rozciągniemy je w czasie, to automatycznie zwiększymy im dochody. Być może za granicą rzeczywiście tak to się odbywa i ludzie dokonują wcześniej zakupów. Jednak w przypadku naszego kraju, to się w ogóle nie sprawdza. Badania pokazują, że Polacy jednak kupują na ostatnią chwilę – wyjaśnia Grzegorz Różalski.
Sonda serwisu PrezentMarzen.pl pokazuje, że 60 proc. budżetu przed świętami wydawane jest na prezenty – zarówno tradycyjne, jak i te nieco bardziej ekstrawaganckie. W ubiegłym roku 12 proc. ankietowanych podarowało swoim bliskim niezwykłe przeżycia. „Prezenty z adrenaliną” mają wartość dodaną. Pozwalają bowiem rozwijać pasje i spełniać marzenia, wywołują uśmiech i na długo pozostają w pamięci.
– Jako specjaliści od prezentów w formie przeżyć zdecydowanie namawiamy ludzi do tego, żeby kupowali coś, co kojarzy się z emocjami. Jeżeli skoczymy ze spadochronem bądź przejedziemy się supersamochodem na torze, to emocje, które nam towarzyszą, będą długo wspominane – mówi Grzegorz Różalski.
Połowa ankietowanych przyznaje jednak, że najbardziej cieszą ich prezenty przydatne na co dzień.
– Według naszej sondy Polacy najczęściej obdarowują swoją rodzinę, jest to około 53 proc. pytanych osób. Bardzo dużo wagę również przywiązujemy do obdarowywania przyjaciół, znajomych, jest to grupa około 30 proc. Na prezent dla jednej osoby średnio wydajemy 150 zł – dodaje Grzegorz Różalski.
Czytaj także
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-20: Krystian Ochman: Kiedyś dostałem w prezencie grę komputerową i strasznie się wkręciłem. Chciałem grać cały czas, ale mama dawała mi szlaban
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-17: Wiktor Dyduła: W sylwestra po raz pierwszy będę pracował jako muzyk, a nie kelner
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
Piosenkarka przekonuje, że rzadko kupuje ubrania, bo po pierwsze – nie lubi tego robić, a poza tym nie ma też czasu na buszowanie po galeriach. Jeśli już musi coś wybrać na jakąś okazję, to przegląda ofertę polskich marek i rodzimych projektantów. Kajra lubi też dobrze wykorzystać dany element garderoby i nie widzi problemu, by kilka razy pojawić się w tej samej stylizacji.
Podróże
Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły

Influencerka zauważa, że w Polsce jest coraz więcej atrakcyjnych hoteli z bogatą ofertą dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb gości. Jest w nich coraz więcej udogodnień, atrakcji i komfortowych rozwiązań, które sprawiają, że pobyt w danym obiekcie jest prawdziwą przyjemnością. Eliza Gwiazda wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia, będąc w jury konkursu na najpiękniejszy hotel w Polsce.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.