Newsy

Polacy wolą zakupy w towarzystwie. Tylko 20 proc. par wybiera się do sklepu oddzielnie

2018-08-23  |  06:15
Mówi:Patryk Górczyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:ASM Sales Force Agency
  • MP4
  • Status związku wpływa na decyzje zakupowe i towarzystwo, w jakim Polacy robią zakupy spożywcze. Samotni Polacy, zwłaszcza mężczyźni, chętnie korzystają z listy zakupów, co pozwala im kontrolować budżet i opierać się promocjom. Z kolei pary wolą kupować razem. Tylko jedna na cztery robi zakupy oddzielnie, twierdząc, że tak jest sprawniej lub wygodniej.

    Z badań GfK wynika, że pod względem siły nabywczej Polska plasuje się daleko od europejskiej czołówki – w przeliczeniu na jednego obywatela wynosi ona nieco ponad 6,7 tys. euro w porównaniu do 17 tys. euro Włochów i 19 tys. Belgów. Mimo to poziom zamożności Polaków, a wraz z nią siła nabywcza i chęć wydawania pieniędzy, stale rosną, przy czym największą część budżetu Polacy przeznaczają na żywność. Z danych GfK wynika, że zakupy spożywcze pochłaniają nawet 43 proc. siły nabywczej.

    Polacy robią zakupy bardzo chętnie. Siła nabywcza rośnie. Robimy zakupy w najróżniejszy sposób: z partnerami, rodzinami, czasami szybko, po pracy, biegnąc do domu. Zakupy to taka część naszego życia, która stale jest coraz ciekawsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Patryk Patryk Górczyński, dyrektor generalny ASM Sales Force Agency.

    Jak pokazuje badanie „Z perspektywy klienta”, przeprowadzone przez ASM Group, status związku ma istotny wpływ na to, jak Polacy robią zakupy spożywcze. 90 proc. singli dokonuje sprawunków samodzielnie – wyjątkiem są jedynie młode osoby mieszkające z rodzicami i w ich towarzystwie wybierające się do sklepów. Spośród Polaków będących w związkach tylko jedna na cztery pary robi zakupy oddzielnie. Przyczyną jest podział obowiązków w gospodarstwie domowym i przekonanie, że samodzielne zakupy są wygodniejsze i sprawniejsze. 3 proc. respondentów stwierdziło nawet, że sprawunki bez towarzystwa dają im namiastkę wolności.

    – Polacy nabywają przyzwyczajenia zakupowe z uwagi na status w swoim życiu, status związku, chociażby przyzwyczajenia partnerki do produktów, które spożywa, z czasem przekonując się do nich. Polacy przejmują swoje przyzwyczajenia zakupowe – osoby, którzy są w związkach, wspólnie się odchudzają się bądź mają jakąś specyficzną dietę – mówi Patryk Górczyński.

    Badanie ASM Group pokazało jednocześnie, że wyprawa do sklepu w pojedynkę może się wiązać z brakiem dyscypliny finansowej. 3 proc. ankietowanych osób przyznało, że w takich sytuacjach często kupują nieplanowane produkty. To jeden z powodów, dla których Polacy robiący zakupy samotnie, zwłaszcza mężczyźni, koncentrują się na liście zakupów.

    Niezależnie od statusu związku Polacy podczas zakupów opierają się o wypracowane wcześniej nawyki, co sprawia, że są mniej otwarci na nowości i opierają się promocjom. 

     Mamy utarte schematy zakupowe. Polacy są mało elastyczni na różnego rodzaju nowinki, także raczej korzystamy z gotowych, utartych schematów zakupowych. Zakupy to chyba jest ciężka praca, którą musimy wykonać i bardziej obowiązek niż przyjemność – mówi Patryk Górczyński.

    Badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział sześćdziesięciu rozmówców. Pytania dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.