Mówi: | Patryk Górczyński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | ASM Sales Force Agency |
Polacy wolą zakupy w towarzystwie. Tylko 20 proc. par wybiera się do sklepu oddzielnie
Status związku wpływa na decyzje zakupowe i towarzystwo, w jakim Polacy robią zakupy spożywcze. Samotni Polacy, zwłaszcza mężczyźni, chętnie korzystają z listy zakupów, co pozwala im kontrolować budżet i opierać się promocjom. Z kolei pary wolą kupować razem. Tylko jedna na cztery robi zakupy oddzielnie, twierdząc, że tak jest sprawniej lub wygodniej.
Z badań GfK wynika, że pod względem siły nabywczej Polska plasuje się daleko od europejskiej czołówki – w przeliczeniu na jednego obywatela wynosi ona nieco ponad 6,7 tys. euro w porównaniu do 17 tys. euro Włochów i 19 tys. Belgów. Mimo to poziom zamożności Polaków, a wraz z nią siła nabywcza i chęć wydawania pieniędzy, stale rosną, przy czym największą część budżetu Polacy przeznaczają na żywność. Z danych GfK wynika, że zakupy spożywcze pochłaniają nawet 43 proc. siły nabywczej.
– Polacy robią zakupy bardzo chętnie. Siła nabywcza rośnie. Robimy zakupy w najróżniejszy sposób: z partnerami, rodzinami, czasami szybko, po pracy, biegnąc do domu. Zakupy to taka część naszego życia, która stale jest coraz ciekawsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Patryk Patryk Górczyński, dyrektor generalny ASM Sales Force Agency.
Jak pokazuje badanie „Z perspektywy klienta”, przeprowadzone przez ASM Group, status związku ma istotny wpływ na to, jak Polacy robią zakupy spożywcze. 90 proc. singli dokonuje sprawunków samodzielnie – wyjątkiem są jedynie młode osoby mieszkające z rodzicami i w ich towarzystwie wybierające się do sklepów. Spośród Polaków będących w związkach tylko jedna na cztery pary robi zakupy oddzielnie. Przyczyną jest podział obowiązków w gospodarstwie domowym i przekonanie, że samodzielne zakupy są wygodniejsze i sprawniejsze. 3 proc. respondentów stwierdziło nawet, że sprawunki bez towarzystwa dają im namiastkę wolności.
– Polacy nabywają przyzwyczajenia zakupowe z uwagi na status w swoim życiu, status związku, chociażby przyzwyczajenia partnerki do produktów, które spożywa, z czasem przekonując się do nich. Polacy przejmują swoje przyzwyczajenia zakupowe – osoby, którzy są w związkach, wspólnie się odchudzają się bądź mają jakąś specyficzną dietę – mówi Patryk Górczyński.
Badanie ASM Group pokazało jednocześnie, że wyprawa do sklepu w pojedynkę może się wiązać z brakiem dyscypliny finansowej. 3 proc. ankietowanych osób przyznało, że w takich sytuacjach często kupują nieplanowane produkty. To jeden z powodów, dla których Polacy robiący zakupy samotnie, zwłaszcza mężczyźni, koncentrują się na liście zakupów.
Niezależnie od statusu związku Polacy podczas zakupów opierają się o wypracowane wcześniej nawyki, co sprawia, że są mniej otwarci na nowości i opierają się promocjom.
– Mamy utarte schematy zakupowe. Polacy są mało elastyczni na różnego rodzaju nowinki, także raczej korzystamy z gotowych, utartych schematów zakupowych. Zakupy to chyba jest ciężka praca, którą musimy wykonać i bardziej obowiązek niż przyjemność – mówi Patryk Górczyński.
Badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział sześćdziesięciu rozmówców. Pytania dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.