Newsy

Rośnie popularność hoteli spa. Co czwarty Polak ma w planach pobyt w takim ośrodku

2017-07-13  |  06:35

Spa oraz ekskluzywne hotele to jeden z najszybciej rosnących segmentów dóbr luksusowych w Polsce. Jak wynika z raportu KPMG, w tym roku wartość tego rynku urośnie do 1,6 mld zł. Coraz większa dbałość o zdrowie sprawia, że już co dziesiąty Polak korzysta z usług spa. Preferencje gości takich obiektów stopniowo się zmieniają – częściej przykładają oni wagę do kompleksowych zabiegów i nowoczesnego sprzętu. Większego znaczenia nabiera też oferta gastronomiczna.

 Pojęcie „spa” kojarzone jest z luksusem, natomiast sytuacja rynkowa sprawiła, że hotele tego typu są coraz bardziej dostępne. W ostatnich 10 latach w Polsce przybyło około tysiąca hoteli, równolegle przybywało także obiektów spa. Obecnie mamy około 200 hoteli spa, a obiektów w szerokim rozumieniu spa jest aż 600 – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Chmielnicki, dyrektor generalny grupy Hotele SPA Dr Irena Eris.

Luksusowych hoteli spa, które do wypoczynku podchodzą holistycznie, jest zaledwie kilkanaście. Szeroka oferta sanatoriów, obiektów spa i medical spa sprawiły, że coraz więcej osób może skorzystać z tego typu usług. Zwłaszcza w niskim sezonie, kiedy między ośrodkami trwa walka cenowa, oferta staje się coraz bardziej atrakcyjna.

– Wciąż nie ma jasnej, sprecyzowanej definicji obiektów spa, a hoteli i obiektów, które decydują się na umieszczenie w swoim logo czy szyldzie tej nazwy, jest bardzo dużo. Termin ten stał się bardzo modny i nośny. Potencjalni goście często skuszeni niską ceną stają się ofiarami takich właśnie ofert, które nie do końca mają w swojej istocie ideologię spa – ocenia Paweł Chmielnicki.

Polacy przykładają coraz większą wagę do zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Osoby aktywne zawodowo potrzebują zaś naładować się energią, uciec od zgiełku i zanieczyszczeń miast. Hotele spa to dla nich miejsca, gdzie mogą złapać oddech i odnaleźć równowagę.

– Od kilku lat odnotowujemy stabilny wzrost obłożenia w naszych hotelach. Jak wynika z ubiegłorocznego badania Departamentu Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej, 10 proc. respondentów deklaruje, że skorzystało już z usług hoteli spa, a 25 proc. zamierza skorzystać z takich usług w przyszłości – wskazuje Chmielnicki.

Jak ocenia ekspert, w hotelach przybywa gości aktywnych zawodowo, z dużych miast, niezależnych finansowo. Coraz częściej przyjeżdżają, by wypocząć z rodziną.

– W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost liczby rodzin z dziećmi. W 2016 roku w jednym z naszych hoteli liczba dzieci, które w nim nocowały, wzrosła o 10 proc. – podkreśla dyrektor generalny Hoteli SPA Dr Irena Eris.

Przy wyborze hoteli najczęściej decydujący głos mają kobiety. Te zaś wolą obiekt z szeroką ofertą zabiegów kosmetycznych i gabinetami wellness. Goście przywiązują wagę do dodatkowych atrakcji (np. dla najmłodszych), infrastruktury czy położenia.

Goście oczekują dzisiaj kompleksowych zabiegów, które przyniosą szybkie efekty dla ciała i urody, nowoczesnego sprzętu i materiałów wykorzystywanych przy zabiegach. Zauważalna jest również zmiana stylu wypoczywania: praktycznie zupełne odejście od biernego stylu wypoczywania na korzyść aktywnego wypoczynku. W czasie pogodnych dni hotele pustoszeją, a goście korzystają raczej z uroków okolicznej przyrody – przekonuje Chmielnicki.

Istotnym uzupełnieniem oferty stała się gastronomia dopasowana do zdrowego stylu życia. Goście zwracają uwagę na to, co jedzą, częściej preferują kuchnię slow food.

 Restauracje rzadziej są miejscem, gdzie wyłącznie spożywa się posiłek, natomiast stają się miejscem celebracji posiłku. Oferta w karcie menu musi być bardzo wyszukana i niecodzienna – zaznacza ekspert.

Oferty hoteli spa w formie vouchera jako prezenty np. na wieczory panieńskie to wciąż rzadkość, coraz częściej jednak sięgają po nie pracodawcy.

– Widzimy stały wzrost i satysfakcjonujący poziom, jeśli chodzi o sprzedaż voucherów prezentowych dla firm. Kupują one tego typu podarunki dla najlepszych pracowników czy partnerów biznesowych – podkreśla Paweł Chmielnicki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.