Mówi: | Piotr Sołoducha, Enej Mirosław Ortyński, Enej |
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Mirosław Ortyński nie ma wątpliwości: susze, powodzie, trąby powietrzne i inne ekstremalne zjawiska pogodowe są w jakiejś mierze efektem globalnego ocieplenia.
– Wiadomo, że zmiana klimatu to jest bardzo długi proces i na pewno człowiek w jakiś sposób przyczynił się do tego. Na pewno ma to jakiś związek, większy czy mniejszy, ale ma – mówi agencji Newseria Lifestyle Mirosław Ortyński.
Muzycy nie ukrywają, że zdjęcia zrobione w Warszawie 10 września, w momencie, kiedy stan Wisły wynosił zaledwie 20 cm, dały im sporo do myślenia. To był rekordowo niski poziom. Hydrolodzy nadal ostrzegają, że jeśli nie pojawią się obfite i regularne opady deszczu, sytuacja będzie się jeszcze pogarszać.
– W tym roku było rekordowo. W momencie, kiedy widzimy rzekę w takiej postaci, jeżeli tak można powiedzieć, to aż ciężko w to uwierzyć. Ale jeśli w okresie wakacji w ciągu dwóch miesięcy spadają trzy krople deszczu, to rzeki tak się właśnie odkrywają. Patrząc na to, co się dzieje na świecie, na Ziemi, to widać, że popadamy ze skrajności w skrajność, od ekstremalnej suszy po trzy–cztery dni deszczu, w ciągu których spadło więcej niż w ciągu całego roku. Więc na pewno nas to dotyka, na pewno nas to w jakiś sposób martwi, bo dotyczy to przyszłości, dotyczy naszych dzieci i ciężko powiedzieć, jak to wszystko będzie kiedyś wyglądało – mówi Piotr Sołoducha.
Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo i sadownictwo. Muzycy przyznają, że nie trzeba być ekonomistą, by wywnioskować, że odczuwają to także nasze portfele. Rosną ceny żywności, ale także prądu i wody.
– To jest po prostu łańcuch połączonych różnych przyczyn, skutków i tak dalej. Więc nawet jeżeli ktoś myśli, że go to nie dotyka, to niech uwierzy, że go dotyka, tylko jeszcze o tym nie wie. Susza czy też nadmiar wody negatywnie wpływają na rolnictwo, a my przecież jesteśmy konsumentami rolnictwa. Woda też jest coraz droższa, a jest coraz droższa, bo jest jej coraz mniej, więc każdy musi zwracać na to uwagę – mówi Mirosław Ortyński.
– Nie będziemy się tutaj mądrzyć, że sprawdzamy, jak ta cena za dane produkty wyglądała w ubiegłym roku, ale niestety to jest trochę taka sytuacja jak z paliwem. W momencie, kiedy cena rośnie, to nie staniemy okoniem i jeżeli potrzebujemy, to musimy auto zatankować. Z roku na rok są coraz wyższe ceny warzyw, owoców i innych produktów, których często używamy, ale uprawy też wymagają odpowiednich kosztów produkcji. To wszystko się ze sobą łączy i wszystkich nas dotyka – mówi Piotr Sołoducha.
I choć nie na wszystko mamy wpływ, to zdaniem artystów trzeba ratować naszą planetę, jak tylko się da. Ważne jest więc szerzenie świadomości ekologicznej i wpajanie dobrych nawyków nie tylko dorosłym, ale także dzieciom.
– W związku z tym, co się dzieje na południowym zachodzie Polski, chcemy wesprzeć edukację dla najmłodszych, bo jak my byliśmy w wieku szkolnym, to jeszcze nie było aż takiej świadomości, jeżeli chodzi o ekologię, o segregację śmieci, ale teraz już jesteśmy bogatsi o pewne doświadczenia. Świat pokazuje, że trzeba iść w tę stronę. Dlatego chcemy zwrócić uwagę już nawet kilkulatkom na segregację śmieci i umieszczanie elektrośmieci w odpowiednich punktach, żeby nie wyrzucać ich byle gdzie, bo akumulatory, które są w telefonach, w czajnikach, w suszarkach i w różnych innych elektronicznych rzeczach, nie rozkładają się, a porzucone mogą narobić bardzo dużo szkód – tłumaczy Mirosław Ortyński.
Zespół Enej gościł podczas finału piątego sezonu Eco Studio ELECTRO – SYSTEM, który odbył się z okazji międzynarodowej akcji Sprzątanie Świata. Muzycy nie mają bowiem wątpliwości, że najpierw sami muszą świecić przykładem, a dopiero później zachęcać do tego innych.
– Przede wszystkim zaczynamy od siebie. Warto oszczędzać wodę, prąd. Na przykład jak myjemy zęby, to woda nie musi być cały czas włączona. To są małe rzeczy, ale jeżeli każdy zacznie dbać o swoją prywatną przestrzeń i codziennie zwracać uwagę na takie rzeczy, to na pewno będzie lepiej – mówi Mirosław Ortyński.
– Sami mamy dzieci i wydaje nam się już to oczywiste, że nauka segregacji śmieci, od różnych kolorów, gdzie odpowiednie śmieci segregować, na pewno pomaga. Takie akcje, które są dzisiaj, gdy możemy o tym porozmawiać, gdy możemy do tego zachęcać, są potrzebne, bo nie można tego bagatelizować. Trzeba pilnować zużycia wody, zużycia energii elektrycznej i to jest klucz do zmiany na dobre. My zaczynamy od naszych dzieci i też od naszych fanów, z którymi się spotykamy – dodaje Piotr Sołoducha.
Czytaj także
- 2024-11-18: Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-20: Stypendia socjalne i zapomogi dla studentów dotkniętych powodzią. MNiSW apeluje do uczelni o priorytetowe rozpatrywanie wniosków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.