Newsy

Polacy najbardziej lubią klasyczne, mocne espresso

2014-09-10  |  06:40
Mówi:Dariusz Pieczara
Funkcja:barista
Firma:coffeeheaven, CHI Polska
  • MP4
  • Z badań wynika, że kawę regularnie pije już co dziesiąty Polak. Największą popularnością cieszy się klasyczna mała czarna, głównie ze względu na jej pobudzające walory. Na preferencje smakowe ma jednak wpływ płeć. Zdaniem baristów kobiety znacznie chętniej piją kawę z mlekiem, a mężczyźni espresso.

    Z badań PBS przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia „Woda w domu i w biurze" wynika, że kawę regularnie pije co dziesiąty Polak. Miłośnicy tego napoju najczęściej wybierają klasyczne espresso, głównie ze względu na jego pobudzające właściwości. Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszy się także ristretto. Jest to sposób przyrządzania kawy podobny do espresso, ale przy użyciu dwa razy mniejszej ilości wody. Bardzo lubiane jest także espresso lungo, czyli podwójne. Wybór smaku kawy to kwestia nie tylko indywidualnych upodobań, lecz także płci.

    Myślę, że u kobiet zdecydowanie dominuje latte. To jest kawa, którą kobiety uwielbiają, łagodna, z dużą ilością mleka, można wypić ją o każdej porze. Mężczyźni przeważnie preferują czarne kawy, przelewową kawę albo americano – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Dariusz Pieczara, zwycięzca w kategorii "Najlepszy Drink Specjalny" w finale europejskim konkursu Barista of the Year 2014 organizowanego przez CHI Polska.

    Z badań MK Cafe wynika, że 51 proc. kobiet wybiera kawę z mlekiem, a 51 proc. mężczyzn espresso. Panie lubią pić kawę urozmaiconą, a więc latte z dodatkiem syropów smakowych czy mleka sojowego zamiast tradycyjnego. Coraz większą popularnością cieszą się też drinki kawowe, czyli napoje na bazie kawy z dodatkiem likieru, rumu, wódki, brązowego cukru, owoców, przypraw, np. cynamonu, goździków czy gałki muszkatołowej, lub imbiru. Takie drinki to specjalność kawiarni, można je jednak przygotować także samodzielnie.

    Na co dzień w kawiarni tworzymy kawy z danych receptur. Są to procedury, których musimy przestrzegać, aby wydawać doskonałą kawę – mówi Dariusz Pieczara.

    Na kawowe drinki mogą sobie pozwolić nawet osoby dbające o linię lub borykające się z nadwagą. W kawiarniach bez problemu można już zamówić kawę na chudym mleku. Coraz więcej lokali wprowadza także do swojej oferty bezcukrowe syropy do kawy. Taka kawa jest nie tylko smaczna, ale i dietetyczna.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Żywienie

    Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

    Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Moda

    Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

    Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.