Mówi: | Anna Grzesik |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Mixit.pl |
Polacy nie doceniają roli zdrowego odżywiania. Wciąż często sięgają po jedzenie typu fast food
Choć w dużej mierze zdajemy sobie sprawę z tego, że jedzenie typu fast food ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, to jednak brak czasu i codzienny stres sprawiają, że idziemy na łatwiznę i stawiamy na śmieciowe przekąski – podkreślają eksperci. Miłośnicy fast foodów nie zastanawiają się, czy dana przekąska jest zdrowa, najważniejsze jest to, by została podana jak najszybciej. Jednocześnie zdecydowana większość osób, które żywią się w ten sposób (73 proc.), przyznaje, że jakość szybkich posiłków pozostawia wiele do życzenia.
Polacy, którzy żywią się w fast foodach, mają zupełnie inne nawyki i świadomość dotyczącą zdrowia i diety, niż ci, którzy stawiają na zdrowe, zbilansowane posiłki – wynika z badań ankietowych przeprowadzonych przez Instytut Psychodietetyki i Mixit, organizatorów kampanii „Myślę zdrowo, żyję w równowadze”. Aż 73 proc. wielbicieli fast foodów wychodzi z domu bez śniadania, podczas gdy prawie wszyscy fani zdrowej żywności regularnie spożywają ten bardzo ważny posiłek.
– Nasze badania pokazują, że Polacy niechętnie, ale jednak często korzystają z restauracji typu fast food. Wynika to z tego, że po pierwsze mają bardzo mało czasu, a po drugie to jest takie koło błędnych nawyków. Psychodietetycy wskazują na to, że tkwimy w tych nawykach jedzenia fast foodu, przez co nasz mózg nie działa prawidłowo, bo jest uzależniony od tego. Przez to nie dostarczamy naszemu organizmowi odpowiedniej dawki energii z takich składników, jakich potrzeba, a co za tym idzie – brakuje nam też chęci i motywacji do zmian – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Grzesik, rzecznik prasowy Mixit.pl.
Badania pokazują także, że osoby, które żywią się w restauracjach typu fast food, nie interesują się składem tego, co jedzą. Tylko 33 proc. z nich deklaruje, że liczy kalorie, czyta skład spożywanych produktów lub sprawdza ich wartości odżywcze. Brak wiedzy, niski poziom zainteresowania zdrową żywnością i złe nawyki żywieniowe powodują, że często funkcjonujemy w błędnym kole złych nawyków. Wprowadzanie zmian to jednak długotrwały proces. Trzeba zacząć od małych kroków, bo narzucając sobie już na samym początku za duże do zrealizowania cele, możemy szybko się zniechęcić.
– Z tego błędnego koła warto wyjść w ten sposób, by nie robić diametralnych zmian w swoim żywieniu, a raczej wprowadzać je powoli, małymi krokami. Zamiast zjeść pizze na obiad, wybierzmy się do restauracji, w której dostaniemy zdrowsze jedzenie. Ja nie mówię, że to musi być od razu sałatka z bardzo dietetycznymi składnikami. To może być pełnowartościowy obiad podany po polsku – podkreśla Anna Grzesik.
Dietetycy przyznają, że w ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość Polaków związana ze zdrowych odżywianiem i negatywnym wpływem fast foodów. Wiedza jednak często rozmija się z praktyką i przegrywa z nawykami.
– Wiedza jest, jak najbardziej. Jednak wiedza a praktyka to zupełnie co innego. Są ludzie, którzy nawet nauczają, jak się zdrowo odżywiać, natomiast sami nie mają czasu na to, by sobie przyrządzić zdrowy posiłek. Tutaj problem bardziej polega na braku czasu, jesteśmy zabieganym społeczeństwem, pracujemy po 12–13 godzin dziennie, nie potrafimy do końca zadbać o siebie – mówi Anna Grzesik.
Wyniki badań wskazują też na duże zależności między tym, co jemy, a tym, jak myślimy, jak się czujemy i co wiemy o zdrowym żywieniu. Osoby wybierające restauracje typu fast food są znacznie mniej zadowolone ze swojego odżywiania (tylko 33 proc.) niż osoby jedzące zdrowo (80 proc.), a także chętniej sięgają po słodycze i napoje gazowane. W porównaniu do zwolenników zdrowego stylu życia fastfoodowcy znacznie rzadziej deklarują znajomość pojęć związanych ze zdrowym odżywianiem takich jak witamina D3, Omega3, gluten, stewia czy olejki konopne.
– Polacy nie do końca doceniają rolę zdrowego odżywiania. Ignorują to na co dzień. Tymczasem te wykształcone nawyki, które powtarzamy, one powodują, że dopiero w dłuższym czasie będziemy obserwować efekty, np. jeśli jemy dobre śniadanie przez pół roku, rok – nie od razu. Brak tych natychmiastowych efektów powoduje, że wybieramy łatwiejszą drogę – wyjaśnia Anna Grzesik.
Wiele osób wciąż kojarzy zdrowe odżywianie z wyrzeczeniami, tymczasem jest to mit. Niezdrowe jedzenie dostarcza nam znacznie mniej przyjemności.
– Zdrowe jedzenie nie wymaga czasu, koktajl możemy przygotować wrzucając gotowe składniki do blendera, to jest kwestia 3–4 minut i mamy gotowy posiłek. Bardziej chyba kwestia tego, że trzeba te świeże produkty zdobyć, trzeba o tym wcześniej pomyśleć, czyli skupić swoją uwagę na tym – mówi Anna Grzesik.
Zjedzony w pośpiechu między spotkaniami hot-dog czy hamburger nie dostarczy nam ani wrażeń smakowych, ani wartości odżywczych potrzebnych do tego, żeby organizm funkcjonował prawidłowo i był odporny na choroby. Eksperci przyznają jednak, że popularność fast foodów powoli spada na rzecz tzw. fast foodów zdrowych.
– W Polsce możemy spotkać coraz więcej takich miejsc, w których możemy dostać zdrowe jedzenie, nawet na stacji benzynowej można kupić kanapkę pełnoziarnistą z twarożkiem albo sałatkę. Chodzi o to, żeby jedzenie było szybko podane – mówi Anna Grzesik.
Czytaj także
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-08-26: Mateusz Gessler: Jako „Halo tu Polsat” nie mamy konkurencji, jesteśmy najlepsi. U nas są najlepsze pary prowadzących i mamy najlepszych kucharzy
- 2024-08-21: Ewa Wachowicz: Nigdy nie pomijam śniadania. Stosuję okno żywieniowe, więc czasem jem je bardzo późno
- 2024-08-07: Odpowiednio skomponowany jadłospis zwiększa efektywność treningów. Sportowcy amatorzy zapominają o warzywach i owocach
- 2024-06-28: Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
- 2024-06-24: Przepisy dotyczące tzw. nowej żywności nie nadążają za tempem badań. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów opracowanych w laboratoriach
- 2024-07-01: Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów
- 2024-05-24: Filip Chajzer: Jestem samozwańczym królem kebaba. Miałem już ponad 700 zapytań o franczyzę i za dwa–trzy lata będzie to bardzo poważny biznes
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-06-26: Polacy pokochali diety pudełkowe. Inspekcja handlowa sprawdza jakość dań, ich składy i oznakowanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.