Anda Rottenberg i Brandon Mull gośćmi cyklu Premiera online
Anda Rottenberg – wtorek, 2 listopada, godz. 18:00
Bohaterką pierwszego listopadowego spotkania z cyklu Premiera online będzie Anda Rottenberg, a okazję stanowi premiera jej książki „Kuchnia towarzyska i uczuciowa” (Wydawnictwo a5). Rozmowę z historyczką sztuki poprowadzi Weronika Wawrzkowicz.
Anda Rottenberg stworzyła książkę kucharską, w której znalazły się ulubione przepisy zaprzyjaźnionych artystów, pisarzy, aktorów i polityków. Receptury zostały zaczerpnięte prosto z życia – są efektem podróży i bardzo silnych wpływów tradycji rodzinnych. Książka zawiera przepisy zarówno dla tych, którzy lubią i potrafią gotować, jak również proste dania, z którymi każdy sobie poradzi. O swoich ulubionych potrawach mówią pisarze: Jacek Dehnel, Olga Tokarczuk, Andrzej Stasiuk, Krystyna Kofta, artyści: Mirosław Bałka, Katarzyna Kozyra, Joanna Rajkowska, politycy: Barbara Labuda, Janusz Palikot, Magdalena Środa oraz muzycy, aktorzy, kuratorzy, krytycy, dziennikarze – łącznie ponad sto osób.
Brandon Mull – środa, 3 listopada, godz. 18:00
Z okazji nowego wydania książki „Wojna cukierkowa. Tom 1” (Wydawnictwo Wilga), Brandon Mull ponownie spotka się z fanami swojej twórczości w ramach cyklu Premiera online. Rozmowę z pisarzem poprowadzi Justyna Dżbik-Kluge. Spotkanie tłumaczyć będzie Rafał Lisowski.
Nate ma dziesięć lat. Przed początkiem nowego roku szkolnego wraz z rodzicami przeprowadza się do miasteczka Colson. Tam spotyka i zaprzyjaźnia się z trójką rówieśników – Trevorem, Gołębiem i Summer, a następnie wstępuje do ich klubu poszukiwaczy przygód. W tym samym czasie przy głównej ulicy zostaje otwarty nowy sklep z niezwykłymi słodyczami – Słodki Ząbek. Jego właścicielka, urocza staruszka, pani White, chętnie wynagradza dzieci cukierkami w zamian za drobne przysługi. Słodycze okazują się magiczne: pozwalają unosić się w powietrzu, zmieniać wygląd, porażać prądem, przechodzić przez lustra albo wmawiać ludziom dowolne bzdury. Kłopot w tym, że zlecenia pani White stają się coraz bardziej podejrzane. Tymczasem w miasteczku pojawia się stary lodziarz, pan Stott. Słodkości z jego sklepu także mają niezwykłą moc.
Dlaczego ci tajemniczy cukiernicy tak nagle pojawili się w Colson? Jakiego skarbu poszukują? Kim jest mężczyzna w płaszczu i fedorze, który śledzi naszych bohaterów? I przede wszystkim: komu można zaufać, a kto ma bardzo niecne zamiary?
Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Jutro w Chorzowie rusza Port Poetycki. Przyjedzie niemal 100 autorów i autorek
Premiera książki Być żoną po raz drugi #porozwodzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.