Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Radiowa Czwórka oraz Big Book Cafe zapraszają na drugą wspólną debatę poświęconą czytelnictwu wśród młodzieży. Justyna Dżbik – Kluge, dyrektorka – redaktorka naczelna Czwórki porozmawia z autorkami i autorami literatury Young Adult o wirtualnych korzeniach, fandomach oraz kręgach czytelniczych.
- Większość uwielbianych przez czytelniczki i czytelników pisarek nurtu young adult stawiała pierwsze kroki na Wattpadzie. Ta platforma przyczyniła się również do stworzenia społeczności osób piszących i czytających. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu podczas kolejnej dyskusji z cyklu Czwórka x Big Book Młode głosy. Data spotkania też nie jest przypadkowa – 29 października to Światowy Dzień Internetu – mówi Justyna Dżbik – Kluge, dyrektorka – redaktorka naczelna Czwórki.
Wśród zaproszonych m.in. Natalia Fromuth - autorka książek, m.in. „Let Me in" i „Każdego lata płakałam", debiutowała na Watpadd. Jej pierwsze opowiadanie „Perfectly Wrong" szybko doczekało się 2 mln wyświetleń; Julia Świtkiewicz, która swoją przygodę z literaturą rozpoczęła od podkradania siostrze książek Stephanie Meyer i Lucy Maud Montgomery. „Bruises of the heart" było jej debiutem literackim i manifestem niezadowolenia ze współczesnego świata.
W wydarzeniu wezmą także udział zaproszeni eksperci i ekspertki. Podczas debaty obecni będą m.in. Magdalena Bigaj, twórczyni i prezeska Fundacji Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, medioznawczyni, edukatorka higieny cyfrowej, autorka książki „Wychowanie przy ekranie"; Karol Jachymek, ekspert edukacji, kultury młodzieżowej, komunikacji w social mediach, kulturoznawca i filmoznawca, wykładowca w SWPS, autor książki „Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w Internecie"; Lena Pięniewska – Bem, wokalistka, aktorka, kompozytorka, z wieloletnim doświadczeniem scenicznym. Ukończyła czteroletnie szkolenie psychoterapeutyczne w nurcie humanistycznym. Wspiera twórców w rozumieniu mechanizmów działających wokół zawodu artysty; Izabela Szylko, pisarka, reżyserka, scenarzystka i dziennikarka, nauczycielka na kursach literackich „Maszyna do pisania”.
Chętni do wzięcia udziału w debacie mogą to zrobić na trzy sposoby:
- osobiście w Big Book Cafe, ul. Jarosława Dąbrowskiego 81 w Warszawie, gdzie odbywać się będzie debata,
- na żywo na antenie Czwórki
- podczas transmisji na Facebooku Czwórki i Big Book Cafe.
Wspólna inicjatywa Czwórki i Big Book, czyli seria debat „Młode głosy”, ma na celu zainspirowanie młodych ludzi do odkrywania literatury. W tym roku zaplanowano łącznie cztery spotkania, podczas których twórcy i twórczynie, pasjonaci literatury, eksperci, a także przedstawiciele branży wydawniczej oraz słuchacze Czwórki będą dzielić się swoimi refleksjami, spostrzeżeniami i miłością do książek.
Partnerem wydarzeń jest m.st. Warszawa, które dofinansowuje debaty w Stałym Programie Kulturalnym. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

Jutro w Chorzowie rusza Port Poetycki. Przyjedzie niemal 100 autorów i autorek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.