Komunikaty PR

Badanie PayPo: ile Polacy wydają na prezenty z okazji Świąt Bożego Narodzenia

2022-10-19  |  15:00

Z badania przeprowadzonego przez PayPo – polskiego lidera usług BNPL skierowanych do sklepów internetowych – wynika, że największy odsetek Polaków ma zamiar przeznaczyć na tegoroczne prezenty świąteczne od 251 do 500 zł. Najpowszechniejszymi upominkami dla dorosłych będą kosmetyki i perfumy, dla dzieci – klocki i zestawy konstrukcyjne.

63 proc. Polaków deklaruje, że kupowanie prezentów sprawia im przyjemność, podczas gdy dla 24 proc. jest to męczące. 11 proc. nie zastanawiało się nad tym i uznaje to za naturalną czynność, a 2 proc. ma inne zdanie na ten temat. Okazuje się też, że największą radość z kupowania upominków odczuwają kobiety, co potwierdzało 75 proc. ankietowanych. Zaledwie 16 proc. z nich twierdzi, że jest to dla nich wyczerpująca aktywność. Mniejszym entuzjazmem wykazują się w tej kwestii mężczyźni – dla 51 proc. kupowanie bożonarodzeniowych upominków sprawia przyjemność, jednak dla aż 32 proc. jest to niezbyt przyjemny obowiązek.

Co kupują Polacy?

W czołówce najczęściej kupowanych upominków dorosłym plasują się kosmetyki i perfumy, po które sięga aż 67 proc. ankietowanych. Mniejszą popularnością cieszą się zestawy prezentowe (41 proc.), słodycze (39 proc.), książki, gry, filmy lub płyty (37 proc.), biżuteria i zegarki (33 proc.), a także ubrania czy akcesoria domowe (po 30 proc.) Część osób decyduje się na artykuły dekoracyjne, typu świece, koce czy poduszki (29 proc.), vouchery (26 proc.), sprzęt elektroniczny (25 proc.) czy alkohol (23 proc.). 19 proc. badanych wybiera torebki i inne dodatki, a 13 proc. bardziej oryginalne podarunki, typu bilet na koncert czy wycieczka za granicę. 5 proc. kupuje bliskim obuwie, a 7 proc. jeszcze inne prezenty.

Z kolei dzieciom najczęściej wręczają Polacy słodycze (55 proc.) lub klocki i zestawy konstrukcyjne (51 proc.). Nieco rzadziej decydują się na: gry i puzzle (47 proc.), lalki, maskotki lub figurki czy książki i kolorowanki (po 36 proc.), a także zestawy edukacyjne (33 proc.) oraz samochody, pojazdy i kolejki (31 proc.). Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się droższe prezenty, jak sprzęt elektroniczny typu konsola, laptop czy telefon, które wybiera 21 proc. ankietowanych oraz sportowy, jak rower czy hulajnoga (12 proc.) Pozostałe 12 proc. kupuje inne prezenty.

Prezent na z okazji Bożego Narodzenia – za jaką kwotę?

PayPo postanowiło sprawdzić również, ile łącznie Polacy mają zamiar wydać na bożonarodzeniowe prezenty. Okazuje się, że ankietowani najczęściej wyznaczają na ten cel kwoty w przedziale 251-500 zł, co potwierdziło 30 proc. badanych. 18 proc. osób wskazało przedział 501-750 zł, a 15 proc. 751-1000 zł. Zaledwie 14 proc. ma zrobić zakupy za 10-250 zł, podczas gdy 13 proc. przeznaczy na upominki więcej niż 1000 zł. 11 proc. jeszcze nie określiło budżetu.

Jak kupują Polacy?

Z badania PayPo wynika, że połowa Polaków dokonuje świątecznych zakupów w sklepach online, niewiele mniej, bo 47 proc. w sklepach stacjonarnych, a 3 proc. wybiera jeszcze inną formę. Zapytani o czas, w jakim mają zamiar kupić upominki, 37 proc. zadeklarowało, że zrobi to w pierwszej połowie grudnia. Znaczna część Polaków (35 proc.) zrealizowała już jednak zakupy w listopadzie, a 11 proc. nawet z kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. 13 proc. pozostawia tę kwestię na ostatnią chwilę, a 3 proc. dokonuje zakupów w innym terminie. Okazuje się też, że Polacy przy wyborze upominków najczęściej kierują się preferencjami najbliższych (60 proc.) i ceną produktów (56 proc.). 47 proc. zwraca szczególną uwagę na promocje specjalne, co potwierdziło 47 proc. respondentów oraz na markę i jakość produktów – 43 proc. osób. Dla 7 proc. istotnym czynnikiem decydującym o zakupie jest dostępność płatności odroczonych w sklepie, a 3 proc. wskazało inne odpowiedzi.

Warto pamiętać, że niezależnie od rodzaju upominku i okazji, z jakiej wręczany, dobrze jest go kupić rozsądnie – np. z wykorzystaniem płatności odroczonych PayPo, które wspomagają ten proces. Dzięki nim można zrobić zakupy natychmiast i zapłacić za nie później, zyskując czas na: odebranie zamówienia i sprawdzenie czy produkty są zgodne z oczekiwaniami.

Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 23-25.11.2023 r. na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Wielkie otwarcie salonu VOGA Biuro prasowe
2024-08-12 | 08:55

Wielkie otwarcie salonu VOGA

Po niedawnych spektakularnych otwarciach nowych sklepów w Focusie, czas na kolejne. W sobotę, 31 sierpnia w bydgoskiej galerii zadebiutuje Butik Voga – pierwszy stacjonarny i
Zakupy Znana marka modowa w Atrium Biała
2024-08-09 | 16:10

Znana marka modowa w Atrium Biała

Oryginalne wzornictwo, unikatowe, kolorowe ubrania inspirowane twórczością młodych artystów – to atuty marki odzieżowej Medicine, która już wkrótce wprowadzi
Zakupy Blisko 200 000 kajzerek sprzedanych w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock
2024-08-07 | 12:45

Blisko 200 000 kajzerek sprzedanych w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock

Uczestnicy Najpiękniejszego Festiwalu Świata wiedzą, że zawsze mogą liczyć na Lidla! Na Pol’and’Rock Festivalu już po raz 14. stanął rockowy sklep Lidl Polska, który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Media

Podróże

Paulina Sykut-Jeżyna: Byłam już na Mazurach, a teraz lecę do Grecji. Wszędzie ceny wzrosły, ale przecież można wybierać różne miejsca i wedle uznania planować wydatki

Prezenterka podkreśla, że jej tegoroczne wakacje mają dwie odsłony. Cieszy się, że wraz z bliskimi udało jej się już spędzić trochę czasu na ukochanych Mazurach, a z kolei teraz udaje się do Grecji i ma nadzieję, że urlop upłynie jej pod znakiem odpoczynku, wyciszenia i ładowania akumulatorów. Paulina Sykut-Jeżyna dostrzega, że ceny wzrosły, ale podkreśla, że zawsze można wybrać takie miejsca na wakacyjny wypoczynek, gdzie ten wzrost nie będzie tak mocno odczuwalny.

Media

Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor

Prezenterka żałuje, że Maciej Dowbor pożegnał się z Polsatem, ale szanuje jego decyzję i wierzy, że przed nim kolejne ciekawe wyzwania zawodowe. Agnieszka Hyży niezwykle miło wspomina czasy, kiedy mieli przyjemność ze sobą współpracować, i nie ukrywa, że wciąż sporo się od niego uczy, chociażby obserwując jego aktywność w mediach społecznościowych. Cieszy się także na każde spotkanie z nim.