Komunikaty PR

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci – seniorzy

2021-04-30  |  10:05
Biuro prasowe

Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. Pandemia koronawirusa nie tylko przyspieszyła rozwój tego kanału sprzedaży, ale rozszerzyła grono e-nabywców, wśród których coraz większą grupę stanowią osoby po 55. roku życia. Według raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” aż 70% osób w dojrzałym wieku dokonało w czasie pandemii zakupów online[1]. Choć, jak wskazała analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020, aż 68% tzw. e-konsumentów – seniorów uznaje nabywanie dóbr w sieci za łatwe, platformy e-commerce i firmy kurierskie powinny rozwijać swoje usługi mając na uwadze ich preferencje.

Ograniczenia w działalności sklepów stacjonarnych oraz obawa o bezpieczeństwo sanitarne w tradycyjnym handlu postawiła wiele osób, dotychczas sceptycznych wobec e-commerce, przed wyzwaniem, jakiem jest dokonanie pierwszych w życiu zakupów online. Jak wskazała analiza Barometr E-shopper DPDgroup, w 2020 r. w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których osoby po 55. roku życia stanowią bardzo silną grupę. Zgodnie z danymi GUS seniorzy (osoby po 65. roku życia) to dziś ok. 24% populacji, a jak wskazują dane Unii Metropolii Polskich do 2050 liczba ta ma zwiększyć się do 40%[2]. Według GUS dziś ponad 30% z nich korzysta z Internetu[3]. To pozwala przypuszczać, że grono e-konsumentów dojrzałych wiekiem będzie się powiększać, co stanowi ważny czynnik rozwoju rynku e-commerce.

Jak e-konsumenci – seniorzy dokonują zakupów w sieci?

Dojrzalsi e-konsumenci decydując się na zakupy w sieci zwykle kierują się konkretną potrzebą i wykazują wiele zachowań charakterystycznych dla osób stawiających w internecie pierwsze kroki. Poszukują zaufanych dostawców i mają mniejsze wymagania dotyczące różnych opcji doręczeń. Oczekują jednak, że cały proces będzie łatwy i wygodny. W odróżnieniu od tzw. „milenialsów” nie są nastawieni na nowinki technologiczne i – choć obsługa smartfona nie jest im obca – rzadziej korzystają z urządzeń mobilnych. Jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 90% z nich używa komputera stacjonarnego do zakupów online. Decyzje zakupowe podejmują z rozwagą i ostrożnie. Preferują dobrze znane sobie produkty, które dotychczas nabywali w sklepach stacjonarnych. Wybierając artykuły, rzadziej niż osoby młodsze kierują się przekazem z mediów społecznościowych. Nie wykorzystują też popularnych w innych grupach wiekowych porównywarek cenowych, rekomendacji czy płatności kartą. Zwracają także ogromną uwagę na bezpieczeństwo transakcji wiedząc, że czasem padają ofiarą cyberprzestępstw. 

Czego dojrzalsi e-konsumenci oczekują od doręczenia?

Osoby po 55. roku życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci produkt sprawnie, bezpiecznie i pod same drzwi. Choć punkty odbioru paczek, których dobrym przykładem jest sieć DPD Pickup, cieszą się popularnością, jak wskazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 92% reprezentantów tej grupy preferuje doręczenia do domu. Podobnie jak w przypadku e-sklepów cenią rozwiązania ułatwiające bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy – w tym wypadku kurierem.

Więcej informacji na temat wniosków z analizy za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

 

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

 

 


[1] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/12/raport-doswiadczenia-klientow-w-nowej-rzeczywistosci.html

[2] https://www.metropolie.pl/pl/9076,seniorzy-rosnaca-sila-w-miastach/?fbclid=IwAR2lr2_eIftkFxHUTZB0ufNl-NGJh2LknL_MGp7uvCeINFfzcLksDvFREWA

[3] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2018-roku,2,1.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport! Biuro prasowe
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Zakupy Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we
Zakupy iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
2025-03-03 | 11:30

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

Apple zaprezentowało kolejną odsłonę swojego flagowego smartfona – iPhone’a 16. Tegoroczna wersja wprowadza istotne udoskonalenia w zakresie wydajności, aparatu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.