Czekolada o smaku czosnku, wyprawy polarne i KitKat w niebieskim opakowaniu
Różowa czy w całości z owocu kakao? Nestlé tworzy czekoladę już od ponad 100 lat, a wciąż potrafi zaskakiwać. Także w Polsce, w fabryce w Kargowej w woj. lubuskim, powstają słodycze kultowych marek: Lion czy Princessa. Stąd trafiają do fanów słodkości w kraju i zagranicą. W Światowym Dniu Czekolady firma przedstawia najciekawsze czekoladowe historie ze swojego archiwum.
Czekolada od zadań specjalnych
Najpopularniejszy brytyjski agent kojarzony jest z oryginalnymi gadżetami, wybawiającymi go z opresji. Inspiracją dla postaci ich twórcy – pomysłowego Q – miał być Charles Fraser-Smith, który pracował nad sprzętem dla angielskiego wojska. Co łączy go z czekoladą? Przyczynił się do stworzenia „Chocolat Menier”, tabliczek, które – aby nie naprowadzić na trop brytyjskiego pochodzenia agentów – miały francuskojęzyczne etykiety. Kolejny jego pomysł to czekolada o smaku czosnkowym, która lądującym na południu kontynentu Brytyjczykom miała zapewnić… charakterystyczny, śródziemnomorski oddech.
Z czekoladą po przygodę
Czekolada Nestlé trafiła też na pokład samolotu Richarda E. Byrda – amerykańskiego odkrywcy, który (jak twierdził) w 1926 roku przeleciał nad biegunem północnym. Choć wyczyn ten poddano w wątpliwość, Byrd z pewnością był na dalekiej północy. A razem z nim – zapas słodkości, który zajął nawet miejsce rezerwy paliwa: fakt, którego Nestlé nie omieszkało użyć później w swoich działaniach promocyjnych. Tabliczka Gala Peter dotarła także na biegun południowy z ekspedycją Roalda Amundsena. Co więcej: sam Amundsen wysłał do producenta list, chwaląc smak i inne walory produktu.
Czekoladę docenili też uczestnicy wyprawy w Himalaje z 1934 roku, którzy - pod kierownictwem Günthera Dyhrenfurtha - dokonali pierwszego wejścia na szczyt Sia Kangri. Podczas ekspedycji jego żona, Hettie, ustanowiła rekord wysokości kobiet, pobity dopiero dwie dekady później. Wszystko z czekoladą Nestlé w plecaku.
Zanim pojawił się KitKat Ruby…
Jeden z pierwszych wariantów smakowych batonów KitKat pojawił się w Wielkiej Brytanii. Ze względu na reglamentację mleka w okresie wojennym, kultowa receptura musiała ulec zmianie – mleczną czekoladę zastąpiono jej ciemniejszą wersją. Modyfikację w składzie podkreślono niebieskim opakowaniem i dodatkowym wyjaśnieniem na etykiecie.
Informacje, zebrane w materiale, pochodzą z Nestlé Historical Archives – oficjalnego archiwum firmy
Żabka Jush łączy siły z wlodim4444
Ewa Ewart i Magda Atkins gośćmi specjalnymi DOMOTEKI
Poloneza czas zacząć! Sokołów Podlaski idzie po rekord
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Aktorka i jurorka programu „Shopping Queens. Królowe zakupów” zauważa, że w ciągu dekady nie tylko zmienił się ten format telewizyjny, ale także podejście do mody. Trendy dyktują bowiem teraz nie tyle znani projektanci, ile ulica i zwykli ludzie. Na jej szczególne uznanie zasługuje młode pokolenie, które wykazuje się ogromną kreatywnością i wręcz nie sposób przejść obojętnie obok ich wyszukanych stylizacji.
Muzyka
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.