Desa Design Days Online
Postanowiliśmy nie odwoływać wiosennej edycji Desa Design Days. Tradycyjnie zapraszamy na cykl wydarzeń dotyczących polskiego wzornictwa. Tym razem jednak dwa dni pełne będą wydarzeń, spotkań, warsztatów i oprowadzań kuratorskich w świecie online! Pierwszy taki festiwal designu w Polsce w przestrzeni wirtualnej odbędzie się już w weekend 18-19 kwietnia. Łącznie zapraszamy na aż czternaście wyjątkowych wydarzeń.
Mimo, że wydarzenie odbywa się wyłącznie online, do współpracy DESA Unicum zaprosiła najciekawsze postaci związane ze światem designu. Wśród gości znajdą się m.in. Anna Wiszniewska z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz Dorota Grześkiewicz – wnuczka słynnego duetu projektantów, która opowie o pracowni dziadków. Będzie można wziąć udział w warsztatach online prowadzonych przez designera Jakuba Kozika czy Marię Prawelską. Odbędzie się również spotkanie z pisarką Katarzyną Jasiołek, autorką książki „Asteroid i półtapczan. O polskim wzornictwie powojennym”.
W ramach wydarzenia zapraszamy na oprowadzania po aż dwóch wyjątkowych wystawach designu. Pierwsza z nich dotyczy Polskiej Szkoły Tkaniny Artystycznej, na której znalazły się prace m.in. Magdaleny Abakanowicz. Na drugiej części wystawy będzie można z kolei poznać intrygujące historie kryjące się za najwybitniejszymi polskimi projektami. Obie wystawy można będzie też zwiedzić samodzielnie w wersji 3D.
Program Desa Design Days Online:
Program:
Sobota, 18 kwietnia
12.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz.1 – Fajans Polski przed rokiem 1945 – Cezary Lisowski, historyk designu, DESA Unicum
13.00 – Piękno na co dzień i dla wszystkich. Historia i działalność Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – spotkanie z Anną Wiszniewską, IS PAN
14.00 - Warsztaty rodzinne – Jakub Kozik z Tosią
15.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz. 2 – Talerz jako obraz – Cezary Lisowski
16.00 – Polskie szkło po 1945 roku – spotkanie z Łukaszem Rossienikiem
17.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz. 3 – Picasso z Włocławka – Cezary Lisowski
18.00 - Rzecz o kolekcjonowaniu przedmiotów – Spotkanie z Tomaszem Dziewickim
Niedziela, 19 kwietnia
12.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz. 4 – Historie grawerowane na platerze – Cezary Lisowski, historyk designu
13.00 – Ceramika przez pokolenia. Pracownia Grześkiewiczów – spotkanie z Dorotą Grześkiewicz
14.00 - Warsztaty rodzinne - Maria Prawelska z Basią
15.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz. 5 – Różne oblicza polskiej tkaniny – Cezary Lisowski, historyk designu
16.00 – Nowoczesna rzeźba kameralna– spotkanie z Kają Muszyńską, Muzeum Narodowe w Warszawie
17.00 – Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno na co dzień” cz. 6 - Polska Szkoła Tkaniny – Alicji Sznajder, Małgorzata Nitner
18.00 – Półkotapczan i asteroid – Spotkanie z Katarzyną Jasiołek
https://www.facebook.com/events/158684625421140/
Teraz, kiedy wszyscy spędzamy czas w swoich domach, tym bardziej cenimy i dostrzegamy piękno przedmiotów, jakie nas otaczają. W ramach wiosennej edycji Desa Desing Days organizatorzy zachęcają do pokazywania domowego designu na zdjęciach oznaczanych #designwdomu w mediach społecznościowych.
Wydarzeniu towarzyszyć będą licytacje. Aukcja „Polska Szkoła Tkaniny” odbędzie się 21 kwietnia o godz. 19, z kolei aukcja „Design. Piękno na co dzień” 23 kwietnia o godz. 19. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe. Obie aukcje będą transmitowane live.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.