Dlaczego dieta dla seniora powinna na stałe zagościć w grafiku naszych bliskich?
Obniżony metabolizm, osłabienie organizmu, ryzyko schorzeń i niedoborów — głównie z tymi wyzwaniami każdego dnia mierzą się seniorzy, którzy bardzo często nie mogą sobie pozwolić na zbilansowaną dietę. Powody? M.in. przyzwyczajenia, ograniczony dostęp do najpotrzebniejszych produktów, a także brak wiedzy o możliwościach, jakie serwuje nam sam rynek. W tym miejscu pojawia się szansa dla nas — osób, które chcą realnie pomóc najbliższym.
Dieta pudełkowa bije rekordy. Czy trend ominął seniorów?
Według danych platformy Dietly, tylko w roku 2019 zrealizowano około 20 mln dostaw cateringowych. Jak na stosunkowo młody i nadal rozwijający się rynek — w kraju działa około 500 wyspecjalizowanych firm — liczby robią niemałe wrażenie. Kto najczęściej stawia na dietę pudełkową? Tutaj nie ma reguły. Często są to zarówno osoby młode, elastyczne, jak i pracownicy etatowi po czterdziestce, czy pięćdziesiątce. O ile panowie z reguły stawiają na pakiety sportowe, panie decydują się na bardzo konkretne diety wspierające. Co jednak z seniorami?
Wśród 20 mln dostaw za rok 2019 (wzrost sprzedaży o 5-7 mln w stosunku do roku 2018) nie wyróżniono konkretnych grup wiekowych. Jedno jest jednak pewne - 20 tys. dostarczanych zestawów dziennie tylko na terenie Warszawy (statystyki za rok 2018) to liczba najczęściej napędzana przez pracowników korporacji. W skład największych koncernów wchodzi relatywnie spora liczba pracowników z długim stażem (są to m.in. członkowie zarządów, prezesi, czy managerowie wyższego szczebla). Właśnie ta grupa ze względu na specyficzny rytm pracy — decyduje się na regularny catering. Jak sytuacja wygląda z osobami na emeryturach oraz spoza świata wielkiego biznesu?
Nie trzeba być prezesem. Seniorzy powinni postawić na catering
Dieta pudełkowa nie musi być wydatkiem rzędu kilkuset złotych za pakiet pięciu posiłków. Faktem jest, że ceny są bardzo zróżnicowane, co nie szufladkuje cateringu, jako dobra dla wybitnie sytuowanych. W skład kosztów zestawu wchodzi m.in. staranna organizacja menu, wcześniejsza obróbka produktów, specjalne opakowania, a także dostawa, ale i wielkość zamówienia (najczęściej podawana w kcal). Ceny za dzień cateringu zaczynają się nawet od 22 zł. Czy tylko kwestie ekonomiczne przemawiają na korzyść seniorów?
Dużą zaletą cateringów jest wygoda odbioru. Często już o 6:00, a nawet 5:00 kurierzy zostawiają pod drzwiami zestaw na cały dzień. Biorąc pod uwagę rytm dobowy statystycznego seniora, nie są to wcale pory bardzo wczesne. Przepis na odzyskanie satysfakcji seniora z własnej diety? Regularność. Niestety, duża część osób starszych do tej kwestii nie przywiązuje większej uwagi, co sygnalizują sami dostawcy, m.in. Adam Adamski z cateringu Fit Malina
Mało, ale regularnie. Eksperci o diecie dla seniora
Coraz częściej głos w dyskusji o diecie dla seniora zabierają właściciele firm cateringowych. Znawcy tematu podkreślają, że w przypadku osób starszych to dzieci oraz wnuki zachęcają do wypróbowania pakietów dietetycznych, powołując się nie tylko na kwestie finansowe, czy wygodę, ale i duże doświadczenie dostawców. Szczególnie w tak trudnym czasie, jakim jest pandemia koronawirusa, inicjatywę w zapewnieniu zbilansowanej diety seniorom wykazują właśnie młodzi.
- Bardzo dużo osób w naszym wieku, ludzi młodych, dzwoniło, aby zamówić catering dla swoich rodziców. Przy współpracy z dietetykami i naszymi klientami ustaliliśmy optymalny zestaw, który w tej chwili oferujemy właśnie osobom starszym. [...] Dieta powinna być odpowiednio zbilansowana: musi dostarczać odpowiednie witaminy, minerały, wzmacniać kości, uzupełniać żelazo. Podstawą jest racjonalne żywienie w małych porcjach — mówił w rozmowie z redakcją Pytania na Śniadanie Adam Adamski, były mistrz Polski w kulturystyce i założyciel cateringu dietetycznego Fit Malina.
Catering dietetyczny to dla wielu seniorów punkt zwrotny w staraniach o lepsze samopoczucie. Szczególnie w kontekście nadchodzącego Dnia Babci oraz Dnia Dziadka zadbajmy o osoby starsze, oraz szukajmy alternatyw względem typowych życzeń i upominków. Miejmy nadzieję, że rok 2021 będzie dla naszych najbliższych czasem wielkich zmian — również na polu zdrowia i zbilansowanej diety.

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.