Czysty dom i zadowolenie z życia idą w parze
Bałagan ma zaledwie 5,7% z nich. Mało tego, im niższy był deklarowany poziom zadowolenia z życia, tym niższa ocena czystości.
Nastanie wiosny to moment, w którym przyroda budzi się do życia, ale i rośnie nasz zapał do generalnych porządków. Po kilku miesiącach zimowej aury zmotywowani do pracy zakładamy rękawice i zabieramy się za wiosenne sprzątanie domów. O tym, że warto to robić przekonują najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez cleangang. Istnieje wyraźna korelacja między zadowoleniem z życia Polek i Polaków, a porządkiem w domach oraz częstotliwością sprzątania. Ankietowani, którzy deklarują zadowolenie z życia sprzątają regularnie, co najmniej 2 razy w tygodniu (71,2%), jednak poświęcają na sprzątanie mniej niż 2 godziny tygodniowo (44,6%), a generalne porządki robią co najmniej raz na kwartał (74,5%). Dla porównania, tylko połowa osób o najmniejszym zadowoleniu z życia sprząta przynajmniej 2 razy w tygodniu, a generalne porządki przynajmniej raz w kwartale robi 59,6% z nich.
Jak często sprzątają Polacy?
W większości polskich domów panuje porządek, co jest skutkiem regularnego sprzątania. 67,2% z nas sprząta minimum dwa razy w tygodniu, z kolei rzadko (raz na dwa tygodnie) porządki wykonuje zaledwie 5,3%. Blisko 2/3 Polek i Polaków deklaruje, że miejsce, w którym mieszkają jest czyste i posprzątane, a tylko 1,1% przyznaje się do bałaganu. Polacy wiedzą, że wiosna i święta to zawsze dobra okazja, by doczyścić taras, zajrzeć do szaf czy piwnicy. Niejednokrotnie na osiedlach można zauważyć wręcz narodowe trzepanie dywanów, a to dlatego, że aż 38,2% z nas rusza do zaprowadzenia generalnych porządków co najmniej raz na kwartał.
Główne motywatory sprzątania
To nasze samopoczucie jest głównym motywatorem sprzątania (55%). Czujemy się dobrze, kiedy wokół nas panuje ład i jest czysto. Nie bez znaczenia jest również zdrowie i higiena (41,9%) oraz poczucie, że czysty dom ułatwia samoorganizację (41,1%). Okazuje się, że to właśnie ci, dla których ważną rolę w życiu odgrywa zdrowie sprzątają najczęściej (80,6%). Do negatywnych motywatorów sprzątania można zaliczyć sprzątanie jako przejaw obowiązku (24,2%) oraz „chwycenie za odkurzacz”, kiedy lada moment mają odwiedzić nas goście (22,6%).
Jak sprzątamy?
Kiedy mamy się już zabrać się za sprzątanie najmniejszą trudność sprawia nam sięgnięcie po odkurzacz i to właśnie ten jest najczęściej wykorzystywany podczas porządków (79,6%). Chętnie wycieramy też kurze, pierzemy czy czyścimy kuchnię. Do czynności, za którymi nie przepadamy, zaliczamy sprzątanie samochodu zarówno jego wnętrza, jak i mycia karoserii. W gronie mniej lubianych czynności jest również mycie okien, które jest nieodzownym elementem przygotowań do wiosny.
A z czego najczęściej korzystamy podczas sprzątania? 75,3% Polek i Polaków sięga po płyn do mycia naczyń. Duża część korzysta również z płynu do czyszczenia WC (71,9%), szyb i luster (65,1%), tabletek do WC (52,8%) oraz odświeżacza do powietrza (48,2%). Najmniejszą popularnością cieszą się specjalistyczne środki, takie jak płyny do czyszczenia skórzanych powierzchni, fug oraz lodówki. Na stałe w naszych domach zagościły ręczniki papierowe, bez których nie wyobrażamy sobie już sprzątania (70,4%), podobnie jak bez gąbek (67,9%). Co ciekawe mop płaski powoli wypiera tradycyjny sznurkowy, po który sięgamy już rzadziej. Nowa technologia nie jest jeszcze zbyt popularna w polskich domach, bowiem listę zamyka odkurzacz automatyczny, z którego korzysta zaledwie 15,3% respondentów.
W Polsce sprzątają głównie kobiety
Badanie przeprowadzone przez cleangang pokazuje również, że sprzątanie jest wciąż domeną kobiet. Aż 61,7% z nich odpowiedziało “sprzątam tylko ja” lub “sprzątam głównie ja”. Dla porównania w ten sam sposób odpowiedziało tylko 30,3% mężczyzn. W ciągu całego życia Polki poświęcają średnio około 13 399 godzin, co daje ponad półtora roku, podczas, gdy Polacy spędzają 10 445 godzin na sprzątaniu.
Sprzątanie last minute
Święta tuż tuż, a ty nie wiesz, kiedy zleciały ostatnie dni? Nadrzędną zasadą w sprzątaniu jest zachowanie spokoju i przygotowanie planu działania, niezależnie czy porządki masz rozłożone na kilka dni czy wszystko musisz zrobić jednego dnia. Oto kilka rad, które pozwolą ci zapanować nad świątecznym sprzątaniem.
- Nie rób wszystkiego sam/sama. To nie zawsze jest możliwe, ale w przypadku większych gospodarstw domowych postaw na pracę zespołową. Najlepiej rozdziel obowiązki między wszystkich domowników, tak by każdy sprzątał pomieszczenie, w którym najczęściej przebywa. Pamiętaj, aby zaangażować w prace również dzieci np. przy układaniu zabawek lub przecieraniu wilgotną ściereczką łatwo dostępnych powierzchni.
- Zrób harmonogram. Zacznij od miejsc, których sprzątnięcie zajmie najwięcej czasu (np. czyszczenie kabiny prysznicowej) i sukcesywnie przechodź do tych które zajmą mniej czasu. Pamiętaj, że sprzątanie to nie lada wysiłek fizyczny i w jego trakcie tracisz sporo energii - zaplanuj to z głową, aby przede wszystkim się nie przemęczyć i w trakcie nie stracić motywacji.
- Mycie okien. Do mycia okien najodpowiedniejszy jest pochmurny dzień, ponieważ ostre słońce sprawia, że powierzchnia szyb ekspresowo wysycha i powstają smugi. Dlatego warto przy harmonogramie warto brać pod uwagę pogodę. Ułatwi to pracę i wyeliminuje frustracje.
- Nie sprzątaj w stresie i na akord - włącz ulubioną muzykę lub podcast bo…
- … nic się nie stanie jeśli nie zdążysz. Nikt nie ma prawa cię oceniać. Posprzątaj tyle, ile masz na to czasu i siły i pamiętaj - najważniejszy jest czas spędzony z rodziną a nie to czy całe mieszkanie perfekcyjnie lśni.
O CLEANGANG: Cleangang to nowa na polskim rynku marka, a jednocześnie społeczność, która chce zmienić postrzeganie sprzątania. Logo cleangang z dumą nosi ponad 450 produktów do czyszczenia, prania i zmywania. Dzięki nim dbanie o dom staje się łatwiejsze i szybsze, a ich wysoka skuteczność pozwala - w duchu zrównoważonego rozwoju - przedłużyć żywotność ubrań, butów, mebli i domowych sprzętów. Cleangang to nie tylko wysoka jakość w konkurencyjnej cenie, ale i nieszablonowe opakowania i unikalne, zaprojektowane w domach perfumeryjnych zapachy.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.