Konkurs, który wychodzi przed szereg
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro@okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Międzynarodowy konkurs wzorniczy make me! to jedno z najbardziej pionierskich wydarzeń w Europie powstałych dla projektantów i projektantek stawiających pierwsze kroki w karierze zawodowej. Podczas tegorocznej edycji Łódź Design Festival już po raz 16. pokaże śmiałe pomysły wschodzących designerów i designerek, a tym samym trendy, które zmieniają nasze myślenie o designie. Organizatorzy właśnie ogłosili jury, w skład którego weszły wyjątkowe autorytety z branży projektowej.
To już 16. raz, kiedy Łódź Design Festival wręczy nagrody w międzynarodowym konkursie wzorniczym make me!. Konkurs ten po raz pierwszy odbył się w 2008 roku i od tamtej pory przyciąga wschodzących projektantów i projektantki zarówno z polski, jak i z zagranicy. make me! to konkurs nastawiony na śmiałe, prekursorskie pomysły, nieznane wcześniej perspektywy projektowe, eksperymenty z formą czy funkcją przedmiotów… Czyli innymi słowy – na zmianę na lepsze, której nośnikiem będzie design!
Nagroda w konkursie make me! to nie tylko prestiżowa, ekspercka rekomendacja dla stawiających pierwsze kroki w branży projektantów i projektantek. To także możliwość prezentacji swoich projektów przed szeroką publicznością: uznanymi projektantami, producentami czy pracowniami, redakcjami branżowych i ogólnopolskich mediów i samymi konsumentami. Prace wyróżnione przez jury – jak co roku – zostaną pokazane podczas wystawy konkursowej, która jest jednym z fundamentalnych wydarzeń towarzyszących każdej edycji Łódź Design Festival i cieszy się niezwykłą popularnością.
Zgłoszenia do 16. edycji konkursu make me! organizatorzy przyjmują do 22.03.2023 r., a formularz zgłoszeniowy znaleźć można na stronie makeme.lodzdesign.com. Zwycięzcy zostaną przedstawieni w czasie ceremonii finałowej podczas tegorocznego Łódź Design Festival. Pula nagród w konkursie wynosi 50 tys. zł!
Tak jak w poprzednich latach, także i tym razem zgłoszenia konkursowe rozpatrzy jury, w którym znalazły się wyjątkowe autorytety – zarówno praktycy, jak i teoretycy designu. Podczas tegorocznej edycji make me! prace adeptów kierunków artystycznych i projektowych ocenią: Maja Ganszyniec, Szymon Hanczar, Joanna Krokosz, Michał Piernikowski, Tomasz Rygalik i Ingrid van der Wacht. Zgłoszone projekty oceniane będą w dwóch etapach, a wśród kryteriów oceny eksperci wymieniają m.in. takie kategorie jak estetyka i funkcjonalność, a także potencjał rynkowy, komunikacyjny czy eksperymentalny. Szczególnym atutem będzie też oryginalność przejawiająca się w prekursorskim podejściu projektowym, tak w kontekście zastosowanych technologii czy materiałów, jak i w wymiarze społecznej refleksji.
Międzynarodowy konkurs wzorniczy make me! to niezwykła szansa dla młodych projektantów i projektantek, by pokazać swoje wspaniałe koncepcje szerokiej publiczności, w tym potencjalnym współpracownikom, partnerom komercyjnym i klientom. Dobrobyt naszej planety – środowisko naturalne, egalitarne społeczeństwo z dostępem do opieki zdrowotnej, jakościowej żywności i mieszkań – to coś, na czy wszystkim powinno nam współcześnie najbardziej zależeć. Jako projektanci i projektanci jesteście w wyjątkowej pozycji – to Wy, ze swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami, możecie przynieść tę pozytywną zmianę! – pisze do kandydatów i kandydatek Ingrid van der Wacht, jurorka 16. edycji konkursu.
Poznajcie jurorów i jurorki, którzy odpowiadać będą za ocenę merytoryczną zgłoszonych projektów:
Maja Ganszyniec - Projektantka z kompleksowym podejściem do procesu projektowania. Urodzona na Śląsku, studiowała architekturę wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a następnie ukończyła studia projektowe na Royal College of Art w Londynie w 2008 roku. W 2013 roku założyła Studio Ganszyniec, skupiając się na obiektach zorientowanych na człowieka i przyjaznych naturze. W swojej praktyce łączy projektowanie, które jest zarówno wizjonerskie, jak i odpowiedzialne - zawsze szuka nowych możliwości w granicach myślenia strategicznego. Przez ostatnią dekadę współpracowała z markami takimi jak IKEA, DUKA, Comforty czy Noti. W 2017 roku polski Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał jej tytuł Projektanta Roku. W 2020 została powołana na stanowisko dyrektora kreatywnego Profim - wiodącego producenta mebli biurowych w Polsce i jednej z marek skandynawskiej grupy Flokk. Jest także właścicielką i założycielką niezależnej marki meblowej Nurt.
Szymon Hanczar - Architekt wnętrz, projektant przedmiotów. Absolwent wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, obecnie jej wykładowca i kierownik Katedry Mebla. Studiował również na Akademie der Bildenden Kuenste w Monachium. Zajmuje się projektowaniem wnętrz, mebli, przestrzeni ekspozycyjnych. Prekursor minimalnych przestrzeni mieszkalnych. Autor projektów, które zdobyły wyróżnienie must have na Łódź Design Festiwal, Diament Meblarstwa czy LIT Design Award. Juror w wielu konkursach projektowych. Prowadzi własne studio projektowe.
Joanna Krokosz - Projektantka i wykładowczyni na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Prowadzi Pracownię Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego i Laboratorium Projektowania Uniwersalnego. Zajmuje się projektowaniem społecznym, włączającym i uniwersalnym, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych, dzieci i osób z niepełnosprawnościami. W 2022 obroniła doktorat, którego celem była poprawa jakości życia osób starszych poprzez zwiększenie dostępu do terapii zajęciowej. Trzykrotnie znalazła się w gronie finalistów make me! (Jelonek - meblozabawka, Therapy Set - zestaw pomocy terapeutycznych i Uni - uniwersalna kurtka przeciwdeszczowa). Jej projekty pokazywane były na wystawach m.in. w Sztokholmie, Mediolanie, Kolonii, Belgradzie, Warszawie, Łodzi i Krakowie.
Michał Piernikowski - Dyrektor Łódź Design Festival. Entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator oraz współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi, m.in.: Festiwalu Reklamy Ad Days, Konferencji Przemysły Kreatywne, Art_Inkubatora czy Fotofestiwalu. Współzałożyciel Łódź Art Center, członek zespołu realizującego w Łodzi działania popularyzujące szeroko rozumiany dizajn.
Tomek Rygalik - Główny projektant w Studio Rygalik pracujący nad architekturą i produktami dla wiodących firm i międzynarodowych marek takich jak Cappellini, Moroso, Ghidini, Siemens, Heineken czy Ikea. Pedagog z otwartością i bogatym doświadczeniem oraz doktoratem z wzornictwa przemysłowego; profesor na Aalto University. Założyciel i dyrektor kreatywny marki mebli i akcesoriów TRE Product; współzałożyciel interdyscyplinarnej społeczności DesignNature oraz kreatywnego kampusu w Sobolach.
Ingrid van der Wacht - Właścicielka firmy Factor-I (2001), gdzie pracuje jako facylitatorka, specjalistka do spraw komunikacji i autorka koncepcji, koncentrując się na współ/projektowaniu lepszego świata. Od lat pracuje dla organizacji napędzanych (holenderskim) designem, jak dla Dutch Design Foundation, organizatora Dutch Design Week. Ingrid zajmuje się międzynarodowymi sprawami publicznymi, aby ustanowić i wzmocnić światowe kontakty z organizacjami i instytucjami demonstrującymi siłę (holenderskiego) projektowania dla globalnych zmian. Jest członkiem zarządu globalnej sieci World Design Weeks oraz na poziomie europejskim zarządu BEDA – Biura Europejskiego Stowarzyszenia Wzorniczego. Przez lata współtworzyła i pracowała nad europejskimi projektami wzorniczymi, które cenią i inwestują w potęgę designu, jak doskonalenie wydajności organizacji - ADMIRE Design Management Europe Award, opracowywanie narzędzi i podejść do wspólnego projektowania na rzecz innowacji i integracji: PROUD Europe, lub bardzo konkretny projekt tematyczny do współtworzenia rozwiązań przeciwdziałających utracie i marnowaniu żywności na początku łańcucha żywnościowego – Food Heroes. Daje jej to bogate doświadczenie i szeroką sieć, która wspiera projektantów i umożliwia dalszy rozwój projektów w celu ulepszenia świata.
Więcej informacji o terminach, kryteriach i formule konkursu znajdziesz na stronie makeme.lodzdesign.com
Łódź Design Festival powstał przy udziale Łódzkiego Centrum Wydarzeń i miasta Łódź.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.