MÄVINN – kolekcja stworzona w hołdzie tradycyjnemu rzemiosłu
Ręcznie haftowane poszewki, klosze o rustykalnym charakterze wykonane z włókien bananowca, organizery uszyte z nadwyżki dżinsu oraz dekoracyjne kosze wyplecione z juty – to tylko kilka unikalnych przedmiotów, które pochodzą z nowej limitowanej kolekcji IKEA. Linia MÄVINN powstała we współpracy z przedsiębiorstwami społecznymi z różnych części Azji, które zapewniają zatrudnienie osobom w trudnej sytuacji życiowej. Ta kolekcja to hołd dla rzemiosła i kunsztu. Niepowtarzalne akcesoria do domu, które nadadzą Twojej przestrzeni wyjątkowy charakter, będą dostępne wyłącznie online od czerwca.
Kolekcja MÄVINN składa się z 20 ręcznie robionych przedmiotów, wykonanych wspólnie z siedmioma firmami społecznymi w całej Azji, które zapewniają miejsca pracy dla ludzi z obszarów wiejskich i tych, którzy najbardziej ich potrzebują. W linii znajdziemy m.in. kosze, dywaniki, abażur, fartuch, torby, poszewki na poduszki, organizer ścienny i wiele innych. Wykonane z resztek dżinsu, włókien naturalnych i ręcznie plecionych tkanin przedmioty prezentują oryginalne hafty i detale, co w efekcie nadaje im wyjątkowości i oryginalności.
Większość z tych materiałów pozyskiwana jest lokalnie w Bangladeszu, Indiach, Tajlandii i Wietnamie, gdzie znajdują się przedsiębiorstwa społeczne, z którymi współpracuje IKEA. Materiały z włókien naturalnych są wybierane ze względu na ich trwałość i odnawialność, a także potencjał tworzenia miejsc pracy zarówno przy pozyskiwaniu, jak i produkcji. Stworzenie tej kolekcji wymagało umiejętności oraz doświadczenia utalentowanych tkaczy i rzemieślników, dlatego powstała ona przy współpracy z takimi przedsiębiorstwami społecznymi jak: Classical Handmade Products z Bangladeszu; Spun, Ramesh Flowers oraz Industree P.T. z Indii; Saitex z Wietnamu oraz Doi Tung z Tajlandii.
Naszym początkowym pomysłem było podkreślenie rzemiosła i wysunięcie na pierwszy plan osoby, która wykonała produkt. To skłoniło nas do myślenia o doświadczeniu, jakim jest wizyta na lokalnym targu, gdzie można znaleźć ciekawe przedmioty i ludzi sprzedających swoje rękodzieła. Każdy przedmiot ma charakterystyczny wygląd i rustykalny charakter, co nadaje im wyjątkowości – mówi Paulin Machado, projektantka w IKEA of Sweden.
IKEA od 2012 roku współpracuje z przedsiębiorstwami społecznymi przy wytwarzaniu artykułów wyposażenia domu i produktów spożywczych. Partnerzy IKEA zapewniają zatrudnienie osobom w trudnej sytuacji życiowej, dzięki czemu ludzie, którzy wcześniej nie mieli możliwości podjęcia pracy, mogą stać się zawodowcami o wysokich kwalifikacjach.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.