Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole. Jak mu pomóc?
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
00-197 Warszawa
kamila.zawadzka|goodonepr.pl| |kamila.zawadzka|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl/
Szacuje się, że zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą od 10 do 15 proc. dzieci[1]. Ich objawy często są ignorowane, a nawet postrzegane jako brak wychowania. Dzieci z tymi zaburzeniami odbierają świat w inny sposób, dlatego też potrzebują indywidualnego podejścia, szczególnie w szkole, gdzie występuje wiele impulsów i konieczne jest utrzymanie koncentracji. Jak wesprzeć ucznia z takimi problemami?
Lekkie formy zaburzeń zazwyczaj nie są powodem do tego, by posyłać dziecko do szkoły specjalnej. Sprawiają jednak, że ma ono nieco inne potrzeby edukacyjne i wymaga indywidualnego podejścia. Istnieją jednak narzędzia, ze stosowania których korzyści będą czerpać zarówno uczniowie zdrowi, jak i ci, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia.
Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?
Integracja sensoryczna odpowiada za odbieranie i interpretowanie bodźców zmysłowych oraz przedsionkowych, czyli dotyczących położenia ciała, oraz reakcje na nie. Jej zaburzenia mogą przyjmować formy takie jak: nadwrażliwość, niedowrażliwość i poszukiwanie wrażeń. Dziecko może na przykład stronić od dotyku, nie zauważać go lub odczuwać jego ciągłą potrzebę. Może być również nadmiernie pobudzone lub stronić od aktywności fizycznej. Objawy te negatywnie wpływają na koncentrację, przez co nauka jest wyzwaniem zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela, który musi przyciągnąć i utrzymać jego uwagę. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą też wpływać na relacje dziecka z rówieśnikami. Może to wynikać z pobudzenia lub wycofania, a także innych zachowań, które nie mieszczą się w normach dzieci zdrowych.
Jak wesprzeć dziecko z zaburzeniami?
Zaburzenia integracji sensorycznej leczy się terapią, która minimalizuje nieprawidłowości w odbiorze bodźców. Trwa ona zazwyczaj około 1,5 roku. Praca z psychoterapeutą to nie wszystko – szkoła także powinna wziąć pod uwagę trudności podopiecznego. Warto zadbać o właściwe otoczenie, które nie będzie rozpraszać uwagi, lecz pomoże w jej koncentracji. Dobrym sposobem jest organizacja kącika, w którym dzieci będą mogły się wyciszyć i odciąć od bodźców lub ich doświadczyć. Pomocne będą np. słuchawki wygłuszające, zatyczki do uszu czy ścinki materiałów o różnej teksturze. Warto uwzględnić też krótkie przerwy w trakcie zajęć, podczas których dzieci będą zachęcane do aktywności fizycznej, takiej jak podskoki czy przysiady. Wpłynie to pozytywnie na wszystkie dzieci, także te bez zaburzeń.
Nowoczesne technologie – pomoc w nauce i terapii
Z pomocą przychodzą również nowoczesne urządzenia. Przykładem może być podłoga interaktywna, która wykorzystując multimedialny rzutnik połączony z czujnikami ruchu, angażuje różne zmysły oraz pobudza do aktywności umysłowej i fizycznej. – Nasze urządzenie wyposażone jest w pakiety gier i quizów edukacyjnych, które z jednej strony wpisują się w realizację podstawy programowej, a z drugiej pomagają w rozwijaniu funkcji poznawczych, doskonaleniu umiejętności logicznego myślenia, a także wspomagają w rehabilitacji – mówi Wojciech Muliński, członek zarządu firmy Funtronic, produkującej Magiczny Dywan onEVO.
Interaktywna podłoga sprawdza się zarówno w przypadku dzieci potrzebujących większej ilości ruchu, jak i tych, które mają problemy z koordynacją. Angażując do pracy w grupie, ułatwia nawiązanie relacji między dziećmi oraz przyczynia się do ich integracji. Zajęcia prowadzone w formie gry czy quizu są przy tym znacznie atrakcyjniejsze dla każdego ucznia. Z jednej strony umożliwiają przekazywanie wiedzy pod postacią zabawy, z drugiej – uzupełniają terapię i pozwalają nawiązywać więzi.
Podczas wyposażania sal lekcyjnych warto brać pod uwagę potrzeby wszystkich uczniów i szukać rozwiązań, które przyniosą korzyści każdemu z nich. Nowe technologie pozwalają zadbać zarówno o dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz te, które nie wymagają indywidualnego podejścia. Zmniejszają też różnice pomiędzy uczniami, dzięki czemu czas spędzony w szkole jest dla nich znacznie przyjemniejszy.
Funtronic to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 roku. Jest producentem i dystrybutorem Magicznego Dywanu – interaktywnego urządzenia projekcyjnego (podłogi oraz stołu), które stanowi innowacyjną pomoc dydaktyczną i rehabilitacyjną. Urządzenie zawiera zestaw multimedialnych ćwiczeń, gier
i zabaw ruchowych oraz aplikacji rewalidacyjnych, przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym
i przedszkolnym, a także rehabilitacji dorosłych i seniorów. Funtronic jest liderem w dostarczaniu takiego rozwiązania zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Z okazji swojego jubileuszu, Funtronic przygotował dla użytkowników Magicznego Dywanu specjalny pakiet gier. W celu otrzymania bezpłatnego pakietu 12 gier należy wejść na stronę www.magicznydywanna5.pl i pozostawić dane kontaktowe swojej placówki.
[1] C. S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2011.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.