Kampania #ZachowajKontrolę. Praktyczne porady dla rodziców i opiekunów graczy
Branża gier wideo przypomina o najlepszych praktykach korzystania z wirtualnej rozrywki z okazji nadchodzących świąt. Video Games Europe, we współpracy z krajowymi stowarzyszeniami branżowymi i firmami członkowskimi w całej Europie po raz czwarty prowadzi kampanię #ZachowajKontrolę (Seize the Controls). Celem tej inicjatywy jest dostarczenie rodzicom i opiekunom graczy kluczowych informacji o graniu oraz przypomnienie najważniejszych zasad, które zapewniają pozytywne doświadczenia związane z grami wideo całej rodzinie.
Kampania opiera się na pięciu kluczowych wskazówkach dla rodziców i opiekunów, które pomagają zapewnić odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie z gier przez dzieci. Dzięki tym poradom rodzice mogą zadbać między innymi o to, by dzieci korzystały z rozrywki w sposób zrównoważony, konsumowały treści odpowiednie do swojego wieku oraz znały zasady dotyczące zakupów w grach.
Przed zakupem lub włączeniem gry, którą dziecko dostało w prezencie należy pamiętać, aby:
- Sprawdzić klasyfikację wiekową PEGI dla gry.
- Skorzystać z narzędzi i aplikacji nadzoru rodzicielskiego. Ustawić odpowiednie limity czasu i dostępu do treści.
- Grać razem z dziećmi! Porozmawiać z podopiecznymi o zasadach korzystania z gier i bezpieczeństwa online.
- Zapoznać się z materiałami edukacyjnymi, aby dowiedzieć się więcej o grach.
- Odkryć korzyści z grania i cieszyć się wspólną zabawą z rodziną!
Szczegółowe informacje znaleźć można na polskojęzycznej stronie www.zapytajogry.pl przygotowanej przez Stowarzyszenie SPiDOR. Rodzice, opiekunowie oraz sami gracze przeczytają tam o systemie PEGI i wyborze odpowiednich gier do wieku i ustawieniach narzędzi nadzoru rodzicielskiego, które pozwalają na zarządzanie czasem gry, limitów wiekowych treści czy limitów dotyczących zakupów w grach. Na stronie można znaleźć również porady na temat tworzenia domowych zasad grania poprzez wspólną zabawę i rozmowę z dziećmi. Dodatkowo dostępne są informacje o korzyściach płynących z grania i edukacyjnym potencjale gier wideo, które mogą stać się cennym narzędziem w nowoczesnej szkole.
O SPiDOR
SPiDOR, czyli Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo, tworzy przestrzeń do odpowiedzialnego rozwoju branży gier wideo w Polsce. Organizacja promuje kulturę grania, wykorzystanie gier wideo w edukacji oraz odpowiedzialne korzystanie z gier poprzez kampanie społeczne i edukacyjne. Jako członek Video Games Europe, SPiDOR reprezentuje czołowe podmioty branży gamingowej.
O Video Games Europe
Od 1998 roku Video Games Europe dba o to, aby głos odpowiedzialnego ekosystemu gier był słyszalny. Celem organizacji jest wspieranie i docenianie kreatywnego oraz ekonomicznego potencjału sektora gier wideo, a także zapewnienie graczom na całym świecie korzyści płynących z doskonałych doświadczeń w grach. Video Games Europe reprezentuje 19 europejskich i międzynarodowych firm z branży gier oraz 13 krajowych stowarzyszeń branżowych na całym kontynencie.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
Influencerka zauważa, że w Polsce jest coraz więcej atrakcyjnych hoteli z bogatą ofertą dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb gości. Jest w nich coraz więcej udogodnień, atrakcji i komfortowych rozwiązań, które sprawiają, że pobyt w danym obiekcie jest prawdziwą przyjemnością. Eliza Gwiazda wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia, będąc w jury konkursu na najpiękniejszy hotel w Polsce.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Dom i ogród
Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów

Dziennikarz zauważa, że wciąż narastającym problemem są tzw. niewidzialne elektrośmieci. To nie tylko telefony, zasilacze, ładowarki, powerbanki i słuchawki, ale także zabawki elektroniczne czy e-papierosy. Konsumenci zazwyczaj nie postrzegają ich w kategorii elektroodpadów i zamiast oddawać do recyklingu, magazynują je w szufladach lub wrzucają do pojemników na odpady zmieszane, skąd trafiają na wysypiska, gdzie zostają spalone lub przetworzone w nieprawidłowy sposób. Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony takimi praktykami.