Komunikaty PR

Rekordowy wzrost stawki niań. Opiekunka na wagę złota

2020-03-17  |  11:50
Biuro prasowe
Do pobrania IP_Niania ( 0.28 MB )

Średnia stawka godzinowa niań wzrosła w 2019 roku o 2,86 zł w stosunku do 2018 roku i wyniosła 15,59 zł. To o 73% większy wzrost niż w roku poprzednim (o 1,65 zł) i największy od 2013 roku – wynika z danych serwisu Niania.pl. Na wzrost stawki niań wpływa konkurencyjność ogłoszeń. Od lat zauważalny jest deficyt niań na rynku, to rodzice muszą walczyć o opiekunki dla swoich pociech, a nie odwrotnie.

Z raportu serwisu Niania.pl „Rynek niań w Polsce w 2019 roku” wynika, że stawka godzinowa niań w kraju wzrosła od 2018 roku średnio o 2,86 zł. Wzrost stawki opiekunek odnotowano na poziomie całego kraju, województw oraz ich największych miast. Po części wzrost stawki dla niań może sugerować, że istnieje wysokie zapotrzebowanie na tego typu usługi, a jednocześnie popyt nadal przewyższa podaż.

 

 „Z roku na rok rodzice są skłonni płacić nianiom coraz więcej. Zdaje się to odzwierciedlać rywalizację o nianie. Nie chodzi jedynie o to, że wciąż jest mniej niań poszukujących pracy niż rodziców poszukujących niani – choć to rzeczywiście się nie zmienia. Istotny jest również fakt, że rodzice pragną zatrudnić jak najlepszą w ich oczach osobę, więc są w stanie zapłacić za to więcej” – tłumaczy Monika Perkowska, ekspert Niania.pl, psycholog
i terapeuta dzieci i młodzieży.

Najwyższy wzrost stawki niań

W 2019 roku stawka godzinowa niań w Polsce wynosiła średnio 15,59 zł netto (wzrost o 2,86 zł w stosunku do 2018 roku). To największy wzrost od kilku lat. Od 2013 roku rokrocznie zarobki niań wzrastały średnio o 1,04 zł – od braku wzrostu w 2017 roku po 2,86 zł w 2019 roku.

„Pracodawcy coraz bardziej doceniają kompetentnego, godnego zaufania pracownika i zdają sobie sprawę, iż coraz trudniej takiego znaleźć. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku rodziców poszukujących opiekunki, którą zatrudnią do opieki nad ich dzieckiem. Nacisk na doświadczenie i odpowiedzialność kandydata jest tym większy i zrozumiały, że chodzi o powierzenie niani najważniejszej dla rodziców osoby. Wydaje się więc logiczne, że rodzice są skłonni walczyć o możliwie najlepszą kandydatkę na opiekunkę, również poprzez oferowanie wyższej stawki. Tym samym wpływają na wzrost zarobków niań” – tłumaczy Monika Perkowska.

Różnice w skali województw

Na najwyższe zarobki mogą liczyć opiekunki w województwach takich jak: mazowieckie (średnio 18,33 zł), dolnośląskie (16,23 zł) oraz pomorskie (15,50 zł). Najniższe stawki godzinowe obowiązują w podlaskim (12,57 zł), podkarpackim (12,75 zł) oraz lubelskim (12,92 zł).

„Na stawki w poszczególnych województwach wpływać może ogólny stan rynku pracy w danym rejonie. Im więcej rodziców potrzebuje wsparcia w opiece nad pociechami, tym większe będą oferować stawki” – komentuje Monika Perkowska.

Warto zauważyć, że w największym mieście każdego województwa średnia stawka opiekunki jest wyższa niż w całym województwie. W Warszawie nianie zarabiają średnio 19,04 zł za godzinę, we Wrocławiu 17,22 zł, zaś w Gdańsku 16,25 zł. Ta zależność obowiązuje też w tych częściach kraju, w których stawki niań są najniższe. W Białymstoku stawka za godzinę opieki nad dzieckiem wzrasta do 12,79 zł, w Rzeszowie 13,50 zł, zaś w Lublinie do 13,41 zł.

Jedynym wyjątkiem są województwa warmińsko-mazurskie i kujawsko pomorskie, gdzie nianie zarabiają tyle samo w skali województwa, co jego największego miasta, odpowiednio: 12,97 zł w Olsztynie i 13,40 zł w Bydgoszczy. Szczegółowe dane dotyczące każdego z województw i miast zostały zobrazowane na poniższej mapie.

 

 „Wydaje się naturalne, że na najwyższe stawki mogą liczyć nianie podejmujące się pracy w dużych miastach, gdzie dochodzi do kumulacji ludności. Dodatkowo migranci z całego województwa czy nawet kraju, pozbawieni pomocy rodziny, decydują się na zatrudnienie obcej osoby. Wówczas nianie są na wagę złota i dlatego ich stawki ciągle rosną” – podsumowuje Monika Perkowska.

 

Niania.pl jest największym w Polsce serwisem internetowym gromadzącym oferty pracy dla opiekunek i profile niań. Istnieje na rynku od 2004 roku. Obecnie w serwisie zarejestrowanych jest ponad 200 000 opiekunek z całej Polski.  Już ponad 100 000 rodzin
w Polsce znalazło nianię dla swojego dziecka w Niania.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach
Dziecko Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
2024-12-20 | 10:10

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa

Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.